Nieuwstelex

0

+++ AUDI komt met een oplossing voor autorijders (m/v) met bindingsangst. In Duitsland en Denemarken kan voortaan via het zogeheten Select programma een jaarcontract worden afgesloten waarbij je 3 (moddervette) Audi’s en een Ducati krijgt: bijvoorbeeld een Audi SQ7 voor de wintermaanden, een Audi TT-S Roadster voor de zomer en de rest van het jaar kan de R8 Coupé als vermaak dienen. Kiezen voor de RS 6 Performance of S8 Plus kan natuurlijk ook. Daarnaast krijg je (optioneel) 6 maanden een Ducati erbij. Als je genoegen neemt met de A3 en A4, dan ben je zo’n 1.000 euro per maand kwijt. Schroef je de kilometrage op en ga je voor de bovenstaande selectie, dan zal Audi circa 2.900 euro factureren. behoren ook tot de opties. Als het Select programma een doorslaand succes is, dan komt het ongetwijfeld ook beschikbaar voor Nederland. +++

+++ Vorige maand werden 5.051 nieuwe BESTELAUTO’S afgeleverd, tegenover 5.957 stuks in april 2016. Dat is een afname van 15,2 procent. Na 4 maanden staan de bestelautoverkopen dit jaar, ondanks de daling in februari en april, echter nog steeds op winst. Dit blijkt uit cijfers van RDC, gepubliceerd door Automobiel Management. In januari tot en met april werden dit jaar in totaal 27.891 nieuwe bestelauto’s geregistreerd, tegenover 27.298 stuks in dezelfde periode in 2016. Dat is een toename van 2,2 procent. De prognose voor het gehele jaar staat vooralsnog ongewijzigd op 75.000 stuks. In 2016 werden er nipt meer dan 70.000 exemplaren op kenteken gezet, wat toentertijd het beste jaarresultaat sinds 2008 was. Met uitzondering van de Duitse top3 merken en Iveco zien de overige merken uit de verkoop top10 dit jaar hun bestelautoafzet klimmen. Opvallend is de sterke volumegroei van de PSA merken: Peugeot +20,5 procent, Opel +8,3 procent en Citroën + 24,6 procent. Ook Renault (+3,5 procent) en Fiat (+10,6 procent) noteren hogere verkoopcijfers. Volkswagen verkoopt dit jaar 3 procent minder en ziet haar marktaandeel een dik procent dalen naar 23,2 procent. Mercedes en Ford verkopen dit jaar resp. 3,8 en 2,9 procent minder dan vorig jaar in dezelfde periode. Opgeteld over 4 maanden zijn de bestverkochte merken dit jaar: 1. Volkswagen (6.480 stuks / 23,2 procent marktaandeel), 2. Mercedes-Benz (4.436 / 15,9 procent), 3. Ford (3.533 / 12,7 procent), 4. Renault (3.253 / 11,7 procent) en 5. Peugeot 2.800 / 10,0 procent). +++

+++ CADILLAC zal vanaf 2018 elk halfjaar een nieuw model introduceren. Daarmee wil het premiummerk van General Motors in een breder marktgebied actief worden. Cadillac topman Johan de Nysschen zou het gamma vooral graag uitbreiden met een antwoord op de Audi A3 Sedan en de Mercedes CLA. Daarvan werden in 2015 in totaal 60.000 stuks op de Amerikaanse markt verkocht. Wereldwijd is het C segment de enige autoklasse waarin het sedanaandeel toeneemt. Dat is Cadillac niet ontgaan, vandaar dat er nu hard gewerkt wordt aan een 4-deurs instapper. In hogere segmenten verschuift de vraag van sedan richting cross-over annex SUV. De Nysschen verwacht dat deze ontwikkeling de komende jaren zal doorzetten. Daarom gaat Cadillac de XT5 in ieder geval gezelschap geven van de XT4 en wellicht ook de XT3. Ook het gat met de Escalade zal worden opgevuld met 1 of 2 SUV modellen. Cadillac denkt met de compactere modellen eindelijk een serieuze speler in Europa te kunnen worden. Overigens is de kans nihil dat de genoemde C segment sedan een verkleinde versie van de ATS wordt. Dit laatste model biedt dermate weinig beenruimte achterin, dan verder inkorten van het onderstel geen optie is. +++

+++ De autosector investeert meer in ELEKTRISCHE auto’s dan ooit tevoren. Op straat is daar op dat ogenblik nog niet zo veel van te merken. Dat zal nog een tijd zo blijven, meent Continental AG. Dat bedrijf is één van de grootste toeleveranciers voor de sector. Het deed onderzoek naar de economische haalbaarheid van elektrische auto’s. Het moet daar immers ook zijn eigen capaciteit op afstemmen, wil het als toeleverancier relevant blijven. Volgens Continental worden elektrische auto’s pas na 2025 ook economisch rendabel. Voor die tijd blijven ze kampen met te grote beperkingen. Hoog op de lijst staan de kostprijs van de accu’s, de laadtijd en de actieradius. Maar, zo is er ook te horen, daarin komt verandering. Het bedrijf schat dat de eerste spelers in de sector vanaf 2025 elektrische modellen kunnen aanbieden die van de klant nog maar weinig praktische concessies vergen. En dat ze vanaf dan ook niet meer zullen kosten dan een conventioneel aangedreven auto. Belangrijk daarbij is dat het gaat om het totale kostenplaatje. De aanschafprijs zal hoger zijn, maar de verbruik & onderhoudskosten lager. Dat elektrische auto’s eindelijk in een stroomversnelling komen, is niet in de laatste plaats te danken aan Daimler (Mercedes, Smart), dat 10 miljard euro in emissieloze modellen pompt. De Volkswagen Groep doet daar nauwelijks voor onder. Ook niet onbelangrijk: Toyota heeft jarenlang laten weten niet te geloven in volledig elektrische auto’s, maar onder druk van China (de belangrijkste afzetmarkt) komt zij daar nu van terug. Hybride modellen maken in dit Aziatische land in de toekomst namelijk geen kans op een fiscaalvriendelijke behandeling. +++

+++ Gorden Wagener, de designbaas van MERCEDES , meldt dat de toekomstige CLS (die wellicht ‘CLE’ gaat heten) en de 4-deurs AMG GT hetzelfde MRA onderstel (van de jongste E klasse) zullen gebruiken, maar dat de wegen zich daarna maximaal gaan scheiden. Op die manier hoopt het merk interne concurrentie tussen de 2 nieuwe sedancoupés te voorkomen. Van de 4-deurs AMG GT konden we afgelopen maart op de autosalon van Genève al een vingeroefening zien. De CLS/CLE kiest het evolutionaire pad. Wagener voorspelt dat de AMG GT meer een racewagen met 4 deuren wordt, terwijl de CLS/CLE een stijlvol designicoon blijft. +++

+++ De aandeelhouders van PSA (Peugeot, Citroën, DS) ontvangen 0,48 euro per aandeel dividend over 2016 en CEO Carlos Tavares krijgt een beloning van in totaal 4,7 miljoen euro (waarvan 1,3 miljoen euro als basis en de rest bonussen en aandelen). De topman heeft inmiddels plannen ontvouwd om Opel, dat eerder dit jaar werd gekocht van General Motors, weer winstgevend te maken. Met de overname stijgt de Europese verkoop van PSA met 50 procent naar 3 miljoen auto’s. En dat is goed voor een tweede plaats in de afzetstatistieken; ver vóór de eeuwige rivaal uit eigen land, Renault. Met een dergelijke schaal is er ook meer ruimte om te investeren in research en ontwikkeling; dit budget gaat met ongeveer 50 procent omhoog. Het verlies van Opel is dit jaar nog niet te stoppen, maar volgens Tavares is er voor 1,7 miljard euro aan synergievoordelen berekend in 2026. “De situatie bij Opel nu lijkt erg veel op die van PSA in 2013, en dat geeft ons vertrouwen”, aldus de topman. Hij maakte ook bekend dat er 5,1 miljard euro aan de eigen reserves wordt toegevoegd. Zelf verdiende Tavares over 2016 minder dan in 2015: toen ontving hij in totaal 5,2 miljoen euro salaris, wat destijds als “buitensporig” werd bestempeld door de toenmalige Franse minister van Economische Zaken, Emmanual Macron. +++

+++ SEAT zal de komende weken al haar auto’s met de Full Link multimedia interface klaarstomen voor Waze, het mobiele navigatiesysteem dat we wereld in een storm aan het overnemen is. Seat is het merk met relatief de jongste klanten in Europa (wat neerkomt op een gemiddelde kopersleeftijd van 43 jaar trouwens) en denk je jongeren, dan denk je Waze. Want de jeugd grijpt maar al te graag elk excuus aan om een app op hun smartphone te gebruiken om het dagelijkse leven makkelijker te maken. Daar zit dan ook de kracht van Waze, een navigatiesysteem dat haar opstart kende in Israël en haar kracht put uit gebruikers die continu informatie naar elkaar doorsturen waardoor het systeem bijna tot op de minuut kan berekenen hoe lang je ergens zal stil staan en automatisch omleidingen voorziet die sneller zijn. Enfin, een soort van Coyote-Google Maps-hybride (Google is trouwens eigenaar van Waze) dat op je smartphone draait. Spek naar de bek van Seat en haar jong koperspubliek. Waardoor Google en Seat de komende weken een betaversie van respectievelijk Waze en de Full Link multimedia interface zullen lanceren dat er voor zorgt de Waze-app gestreamed kan worden naar het scherm in je Ateca, Leon of Ibiza etc. Het uitrollen van dit systeem hoort thuis in het plan van Seat om zicht te profileren als hét merk binnen de Volkswagen Groep voor hightech en gadget freaks. +++

+++ VOLVO gaat elke week enkele honderden auto’s die worden geproduceerd in haar fabriek in het Chinese Daqing per trein naar de haven van Zeebrugge sturen. De eerste trein vanuit het Aziatische land wordt op 26 juni in België verwacht. “In de eerste fase wordt er gemikt op 3 treinen per week, met op elke trein plaats voor 123 auto’s”, aldus een woordvoerder van Volvo. Het gaat om exemplaren van het model S90 die worden vervoerd in containers. De treinreis zal een 20-tal dagen duren, maar dat zal in het begin wat langer zijn. Na China verlaten te hebben, voert de reis door Rusland, Wit-Rusland, Polen en Duitsland. Vanuit de Belgische haven zullen de auto’s verder worden verdeeld. Volvo verwacht op termijn op jaarbasis 30.000 à 40.000 auto’s op deze manier te distribueren. Dit betekent dat de treinfrequentie nog fors opgevoerd zal moeten worden. Volvo spreekt in dit verband van een ambitie van 300 treinen per jaar. Zelfs met dat volume is de nieuwe verbinding voor de haven van Zeebrugge niet meer dan symbolisch, want het vertegenwoordigt slechts een fractie van de bijna 2,8 miljoen nieuwe auto’s die de haven in 2016 behandelde. Zeebrugge staat bekend als een wereldknooppunt voor nieuwe auto’s. +++

Reageren is niet mogelijk.