Nieuwstelex

0

+++ De productie van BMW loopt vertraging op doordat Bosch problemen heeft met de levering van onderdelen. De autofabrikant wil nu dat de onderdelenleverancier de geleden schade gaat vergoeden. Het probleem betreft het leveren van stuurhuizen door Bosch. De onderdelenfabrikant heeft op zijn beurt ook te maken met een vertraagde levering bij zijn leverancier in Italië. Bosch heeft medewerkers naar dit bedrijf gestuurd om de oorzaak van het leveringsprobleem te achterhalen. BMW kan nog niet zeggen hoe groot de uiteindelijke schade zal zijn; de productiestop is nog steeds van kracht. BMW wil compensatie, maar laat weten dat het niet denkt dat de productieperikelen de relatie met Bosch onder druk zal zetten. +++

+++ FIAT komt in 2019 met een compleet nieuwe Panda. Voor die tijd krijgt het huidige model nog een grondige facelift. De vernieuwde Panda zal dan ook leverbaar worden als Cross met enkel voorwielaandrijving. Met dit model wil Fiat de Opel Karl Rocks, de Suzuki Ignis en de Volkswagen CrossUp gaan beconcurreren. De compleet nieuwe Panda zal niet meer leverbaar zijn met de 1.3 MultiJet dieselmotor. In plaats hiervan komt er een extra zuinige milde hybride uitvoering met techniek à la Suzuki. Op de productielijn in het Poolse Bielsko Biala, waar nu vooral 1.3 MultiJet motoren van de band rollen, zal Fiat haar nieuwe Firefly drie & viercilinder krachtbron gaan bouwen. +++

+++ Het klinkt wellicht vreemd, maar toch is het heel gebruikelijk dat een automerk zijn dealers voorziet van onderdelen voor andere fabrikanten. FORD gaat dat nu in Europa doen met Omnicraft. Via deze dienst worden aan de dealers onderdelen van alle automerken geleverd. Het nieuwe onderdelenmerk start met 2.000 meest gebruikte onderdelen zoals oliefilters, remschijven, remblokken, startmotoren en dynamo’s. Dit aantal zal in de nabije toekomst flink worden uitgebreid met onder andere luchtfilters, interieurfilters, hoofdremcilinders en wielnaven. Ford koppelt deze onderdelen aan de technische expertise van de eigen monteurs die de beschikking zouden hebben over gunstig geprijsde onderdelen van hoogwaardige kwaliteit. Ford biedt de eigen dealers de mogelijkheid hun occasions van andere merken te onderhoud, zodat de koper de dealer trouw kan blijven. Ford dealers kunnen ook leverancier van Omnicraft onderdelen worden voor andere bedrijven, zoals universele werkplaatsen en wagenparkbeheerders. Ook wagenparkbeheerders en onafhankelijke garagebedrijven worden met Omnicraft bediend. Omnicraft is het eerste nieuwe merk sinds 40 jaar van de Ford Customer Service Division. Inmiddels hebben 4.000 Ford dealers in 11 Europese landen al de beschikking over de Omnicraft onderdelen. Daarnaast biedt Ford onder het label Motorcraft onderdelen voor de eigen oudere modellen. Op die manier kunnen de dealers beter concurreren in het snelgroeiende automotive aftermarket segment. In 2014 stopte Ford Nederland 2 jaar na de introductie met onderhoudsformule Pitstop. +++

+++ SHELL begint met zijn eerder aangekondigde bezorgdienst voor brandstoffen. Automobilisten kunnen via TapUp in de Rotterdamse wijken Overschie, Hillegersberg Zuid, Park Zestienhoven, Terbregge en bij de Van Nelle Fabriek brandstof laten bezorgen. Dat gebeurt met een elektrisch voertuig dat genoeg brandstof voor zo’n 10 auto’s mee kan nemen. De benzine of diesel is te bestellen via een app. De automobilist hoeft niet bij zijn voertuig aanwezig te zijn, maar moet wel zorgen dat de tank bereikbaar is. Betaling gebeurt via creditcard of automatische incasso. Behalve de benzineprijs betaalt de automobilist 3,95 euro per tankbeurt. In eerste instantie gaat het nog om een proef, maar een einddatum is daar niet voor gesteld. Bij eerdere tests dienden Shell medewerkers als klanten. +++

+++ TESLA is wat betreft productiecijfers nog helemaal nergens, maar getuige de aandelenkoers verwacht de markt spectaculaire knallers. Misschien moeten we zelfs waken voor de alleenheerschappij van Tesla. Hypothese: Elon Musk is op weg naar een monopolie. De markt voor elektrische auto is voor een belangrijk deel in handen van Tesla. En er zit nog een enorme groeipotentie in het merk. Waar gaat dat heen? Nou, we kunnen niet voor iedereen spreken, maar de aandeelhouders spreken graag voor zichzelf. Tesla is op dit moment ongeveer 50 miljard dollar waard. Dat is vergelijkbaar met de waarde van de traditionele automastodont General Motors. Tesla verkoopt jaarlijks echter nog geen 80.000 auto’s. General Motors zet er alleen al op haar thuismarkt dik 3 miljoen per jaar weg. Deze cijfers zeggen, toegegeven, niet alles, maar wel veel. De verwachtingen van beleggers voor Tesla zijn hooggespannen. Illustratief is dat Tesla geen last heeft van activistische aandeelhouders, maar General Motors wel. Het zou best kunnen dat Tesla de verwachtingen gaat waarmaken. Het is tenslotte een bedrijf uit Silicon Valley en die houden van monopolies zoals Thierry van lavendel houdt. Microsoft, Facebook, Google, allemaal werden ze groot als monopolie. Het is goed mogelijk dat Tesla ook die kant op gaat; het merk heeft nauwelijks serieuze concurrentie. Wellicht dat er een dag komt dat Musks ultieme doel wordt bereikt en fossiele auto’s van de weg worden geduwd. Dat is dan wellicht ook de dag dat Tesla een probleem is geworden en het monopolie gebroken moeten worden via opsplitsing van het bedrijf. +++

+++ De VPRO zendt vrijdag 30 juni (21.05 uur, NPO 2) ‘Dit zijn wij – De Nederlander en zijn auto’ uit. In de documentaireserie komt alles over het kopen, onderhouden, rijden en showen van onze bolides aan bod. Met name de Nederlandse man is trots op zijn auto, zo stelt de VPRO. ‘Dit zijn wij’ brengt een bezoek aan Concours d’Elegance waar oldtimers worden gekeurd, volgt autoverkopers tijdens een opfriscursus en neemt een kijkje achter de schermen van een autorijschool. De documentaireserie ‘Dit zijn wij’ van Michiel van Erp is volgens de VPRO een tijdloze schets van de Nederlandse samenleving in al haar geledingen. Soms hilarisch, soms ontroerend, van upper class tot arbeidersmilieu, afkomstig uit alle windstreken van de wereld, homo, hetero, zwart, wit. +++

Reageren is niet mogelijk.