Subaru plaagt met BRZ STi

0

De Subaru BRZ is een zeldzame verschijning op de Nederlandse wegen. In de eerste 4 maanden van dit jaar werd geen enkel nieuw exemplaar op kenteken gezet. Ook diens bloedverwant, de Toyota GT86, valt amper aan de man of vrouw te brengen. Van deze versie bedroeg het aantal registraties in de periode januari t/m april 3 stuks.

De verklaring is dat de BRZ allesbehalve een auto voor Jan en alleman is. En de weinige klanten die de Subaru wel weet te trekken, smeken om meer pit uit de ongeblazen boxermotor. En het lijkt erop dat het Japanse merk hier eindelijk gehoor aan gaat geven.

De Amerikaanse verkooptak van Subaru plaagt ons via internet namelijk met deze detailafbeelding. Die zou, hoewel enigszins onduidelijk, toebehoren aan de BRZ. De enorme achtervleugel op de foto doet acuut watertanden en vermoeden dat het hier om de langverwachte STi (Subaru Tecnica International) uitvoering gaat.

Een nieuw topmodel met hopelijk, naast nog scherpere rijeigenschappen, ook meer dan 200 pk (en 205 Nm) voor de 2,0 liter boxermotor. Middels een turbo als het even kan. Niet alleen omdat een dergelijke aanjager doorgaans voor die begeerlijke duw in de rug zorgt, maar vooral omdat Subaru in combinatie met STi een ijzersterke reputatie heeft op het gebied van turboplezier.

Toyota voorzag haar versie van de sportwagen, de GT86, op de thuismarkt al van een 216 pk versie van de 2,0 liter boxermotor, GRMN genaamd. Toch is het waarschijnlijker dat het hier gaat om een puur cosmetische STi behandeling. Subaru heeft in het verleden al meerdere keren aangegeven dat fors extra vermogen het hele idee achter de BRZ in gevaar brengt. Of anders gezegd: door meer paardenkracht te voorschijn te toveren, verdwijnt de volgens Subaru nu ideale balans.

Toyota hanteert dezelfde visie voor de GT86, ondanks de kleine upgrade naar 216 pk. Dankzij smalle achterbanden is het sportwagenduo ideaal voor het maken van drifts. Meer vermogen vraagt om grondige technische aanpassingen aan het onderstel en de aandrijflijn. De kans op een Subaru BRZ STi met meer vermogen lijkt dus klein. Maar zeg nooit nooit. Op 8 juni volgt er meer informatie, zo vertelt Subaru ons op internet. Spannend!

Reageren is niet mogelijk.