Vliegend tapijt: Citroën C4 Cactus Advanced Comfort

0

Waarom de korte test?

Citroën heeft dankzij modellen als de 2CV, DS, BX en XM qua eigenzinnig design veercomfort een reputatie hoog te houden. De laatste jaren leek het ‘unieke’ zoek te zijn bij de autofabrikant, maar sinds de C4 Cactus weten we weer dat de Fransen bijzonder vormgegeven modellen durft te maken. Nu wordt er hard gewerkt aan een comeback op comfortgebied. Want de huidige C5 zal de geschiedenis ingaan als de laatste Citroën die verkrijgbaar was met de veerbollen die zorgden voor het merkkarakteristieke zwevende rijgedrag. Deze techniek vinden de boekhouders van moederconcern PSA te duur geworden.

Wat voor auto is het?

Citroën heeft voor het herstel van haar ‘Vliegend Tapijt’ reputatie een Advanced Comfort uitvoering van de C4 Cactus ontwikkeld. Die zit er van buiten niet opvallender uit dan de gewone versies; alleen de bijzondere kleur van het buitenste vakje van de stootkussens verraadt dat we hier met een speciale uitvoering van doen hebben: de Advanced Comfort is namelijk een studiemodel, waarvan slechts één exemplaar rondrijdt.

Dat Citroën nu werk maakt van haar beroemde veercomfort, is te danken aan de in 2014 in dienst getreden nieuwe merkchef Linda Jackson. Die gaf haar staf een duidelijke opdracht: de oude, iconische merkwaarden moesten weer in ere worden hersteld. Aangezien de eigenzinnige C4 Cactus tegen die tijd al zijn publieksdebuut had gemaakt, moest nu ook de ‘binnenkant’ van de Citroën worden aangepakt. En dan met name het veergedrag waarmee het merk zich decennialang van de concurrentie heeft weten te onderscheiden. Jackson wil dat de auto weer een plek wordt waarin jij je kan ontspannen. Je brengt er tenslotte 4 jaar van je leven in door.

Als projectleider werd Claude Cocca aangesteld. Hij omschrijft veercomfort als volgt: “Wanneer je over een verkeersdrempel rijdt, voel je niet alleen hoe de veren hun werk doen, maar je ervaart ook wat zo’n oneffenheid met de rest van de auto doet. De carrosserie kan gaan trillen en wellicht word je zelfs heen en weer geschud in je stoel. Daarom hebben we bij het ontwikkelen van dit studiemodel niet alleen naar de schokdempers gekeken, maar ook het chassis en de stoelen onder de loep genomen”.

De 2CV had schier oneindige veerwegen dankzij scharnierende draagarmen. De DS dankte zijn legendarische comfort aan hydropneumatische veerbollen. Bij de C4 Cactus kon minder exotisch basismateriaal worden gekozen. Immers, het onderstel is namelijk identiek aan dat van de andere B segment modellen van autoconcern PSA. Maar soms zit het verschil hem in de details. Volgens Cocca volstond bij de Advanced Comfort uitvoering van de C4 Cactus de toevoeging van een hydraulische druklager aan weerszijden van de schokdemper. Daardoor kunnen de veerbewegingen (zowel inwaarts als uitwaarts) beter worden gedempt. Een standaard exemplaar is gevuld met polyurethaan, maar dat materiaal is niet optimaal voor het absorberen en de compressie van energie. Ook is de reactie tijdens het uitveren vaak te heftig.

Cocca laat weten dat de schokdempers niet de enige aanpassing aan de C4 Cactus is. De carrosserie van het prototype is niet aan het onderstel gelast, maar gelijmd. Volgens Cocca wordt de carrosserie daar 20 procent stijver van. Op die manier dringen er minder trillingen tot het passagierscompartiment door. En volgens Cocca maakt het lijmen een auto niet zwaarder.

Derde aanpassing betreft de stoelen, die gemodelleerd zijn naar de matrassen van een luxe bed. Zo is het gebruikte schuimrubber van verschillende diktes. Volgens Cocca kan daarmee het lichaam optimaal ondersteund worden. Hij verklapt dat er ook een beetje schuimrubber is gebruikt, louter en alleen voor het optische effect. “Zodat je bij het zien van deze stoelen al vermoedt dat ze lekker zullen zitten”, knipoogt de Fransman. Verder zijn er bij het prototype dikkere vloermatten aan boord die net als de extra laag bekleding op het dashboard geluiden van buitenaf moet tegenhouden. Voor de ruiten is er dikker glas gebruikt. Deze ingrepen zorgen wel voor iets (13 kilo) meergewicht.

Is het wat?

Deze zogeheten Progressive Hydraulic Cushions van de C4 Cactus Advanced Comfort maken een wereld van verschil: kuilen die in de reguliere uitvoering nadrukkelijk voelbaar zijn, gaan haast onopgemerkt voorbij wanneer in het studiemodel hetzelfde traject afgelegd wordt. De zachtere vering heeft van de Citroën geen wekere auto gemaakt. De C4 Cactus Advanced Comfort blijft het spoor goed volgen en gaat niet hangen in de bochten. En hij deint ook niet na, zoals oude Amerikaanse auto’s en Citroën modellen van vroeger dat deden.

Ook op normaal glad asfalt is merkbaar dat het onderstel aangepast is. De Citroën voelt stijver aan, de besturing is anders gekalibreerd en werkt preciezer. Forse drempels, bijvoorbeeld die wanneer je een woonerf in of uit rijdt, en waarbij je al op de drempel sterk naar links of rechts stuurt, zorgen normaliter voor veel onrust in een auto. De C4 Cactus Advanced Comfort heeft ook moeite met deze extreme hobbel, maar de vering en demping krijgen de Citroën eerder in het gareel. De rebound bij het tweede keer in veren op de verhoging in de straat zelf wordt zachter opgevangen. Het absorptievermogen is merkbaar beter zonder dat je direct aan kauwgom moet denken. De carrosserie komt eerder vlak en het onderstel doet zijn werk zondermeer stiller. Ook duikt de C4 Cactus Advanced Comfort niet zodra er hard geremd wordt.

De door schuimrubber gekenmerkte stoelen ogen niet alleen comfortabeler, maar zitten daadwerkelijk ook lekkerder. Het gewicht van je lichaam wordt beter over het zitvlak verspreid, waardoor je minder snel last krijgt van een pijnlijke kont tijdens lange reizen. Een gevoel dat je terugbrengt naar de jaren tachtig van de vorige eeuw, toen de Franse auto-industrie modellen als de Citroën BX, de Peugeot 305 en de Renault 25 produceerde.

80%
80%
Awesome

Citroën heeft met minimale aanpassingen een maximaal effect behaald. Het eindresultaat is erg overtuigend. Het passeren van oneffenheden in het wegdek zorgen niet langer voor heftige carrosseriereacties, de filtering is uitstekend en trillingen worden discreet opgevangen. Cocca en zijn ingenieurs beloofden een vliegend tapijt en van dat effect is inderdaad sprake. Autoconsumenten die comfort zeer belangrijk vinden zullen deze C4 Cactus Advanced Comfort daarom liever nog vandaag dan morgen in de showrooms verschijnen. Helaas gaat dat niet gebeuren. De speciale schokdempers debuteren in productievorm namelijk bij de C5 Aircross, een SUV die pas eind volgend jaar in Nederland arriveert. De C4 Cactus gaat ze tijdens zijn verkoopcarrière niet meer krijgen. En voor het lijmen van de carrosserie en het in gebruik nemen van de nieuwe stoelen is nog meer tijd nodig: daarvoor zijn aanpassingen aan de productielijn vereist en moeten er nieuwe afspraken met de leveranciers van PSA worden gemaakt. Reken dus niet voor een debuut vóór 2021.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (17 Stemmen)
    8.3

Reageren is niet mogelijk.