Gewichtige alleskunner: Jeep Compass Trailhawk

0

Waarom de korte test?

Jeep maakt een comeback in het hart van de Europese SUV markt. Het merk was daar in het verleden al actief met zowel de Patriot als de Compass, maar de laatste werk vanwege zijn afschuwelijke styling niet serieus genomen en voor beiden gold dat de kwaliteitsindruk op z’n best matig was. Maar dit nog onder regie van Daimler ontwikkelde modelduo maakt nu plaats voor een ontwerp met Fiat techniek. We hebben al eerder bij de Renegade gezien dat zoiets prima kan uitpakken.

Wat voor auto is het?

De nieuwe Compass (de Patriot is definitief in het museum beland) maakt gebruik van een verlengd Renegade platform. Daarmee kan Jeep hem middenin het C SUV segment positioneren, de klasse van de Nissan Qashqai zeg maar. Qua design heeft hij niks met de Renegade gemeen en dat is maar goed ook. Niet dat de benjamin uit het Jeep lelijk is (al is elegantie hem vreemd), maar elk nieuw model maakt verkooptechnisch een valse start als hij (te) veel lijkt op een kleiner/goedkoper lid van de familie. De Compass heeft daar geen last van, integendeel: hij heeft de styling van de Grand Cherokee. Die grote broer is weliswaar 7 jaar oud, maar is vanwege zijn tijdloze uiterlijk op de Amerikaanse thuismarkt nog steeds erg populair. De Compass maakt in zijn slipstream de rentree op de automarkt. Hij is, kort door de bocht, de Grand Cherokee voor de gewone man. Jan Modaal en Joe Average hebben daar vast wel oren naar. Het enige waaraan je ziet dat de nieuwe Compass technisch verwant is aan de Renegade, is zijn carrosseriebreedte, of beter: het gebrek daaraan. Dat is voor ritten in Europese binnensteden (of VINEX wijken) eigenlijk wel zo handig, maar iets meer ‘spieren’ zou de Compass niet misstaan hebben. Nu is het nogal een SUV zonder borsthaar. Een deel van de vrouwelijke cliëntèle zal dat overigens wel prima vinden.

Jeep heeft een reputatie hoog te houden met vierwielaandrijving en in dit opzicht stelt de nieuwe Compass niet teleur. Bij de basisversies worden weliswaar alleen de voorwielen aangedreven, maar voor de rest staan er liefst een tweetal 4WD systemen op het menu. Formeel gaat het om dezelfde techniek met 2 differentiëlen en een loskoppelbare achteras (dat helpt om brandstof te besparen), maar de Trailhawk topuitvoering kent een extra lage overbrengingsverhouding waardoor de Compass kan ‘kruipen’. Of anders gezegd: de Jeep kan dan bij een extreem lage snelheid extreem veel koppel naar de 4 wielen sturen om zo de meest uitdagende terreinsituaties te bedwingen. De Trailhawk uitvoering is voor dat doel ook voorzien van een relatief riante bodemvrijheid en grote op/af rij hoeken. Volgens Jeep is er geen concurrent die op onverhard terrein even ver komt. Ja, een Land Rover misschien, maar dat merk opereert in hogere prijsklassen.

Die terreinkwaliteiten leveren voor Jeep vast een goed verkoopverhaal op, maar de vraag is wat het nut daarvan is in Nederland. Het aantal bergen is bij ons nou eenmaal op één hand te tellen. En dat de Peugeot 3008, die zelfs niet tegen meerprijs leverbaar is met vierwielaandrijving, uitgeroepen is tot Europees Auto van het Jaar is ook een duidelijk signaal: in onze marktregio redden wij het doorgaans prima zonder vierwielaandrijving. Belangrijkere aankoopcriteria zijn een stoer uiterlijk, een zuinige (diesel)motor, een hoge zitpositie en een vriendelijk prijskaartje. In ieder geval de Trailhawk uitvoerig van deze Compass staat dus eigenlijk haaks op alles wat het C SUV segment groot heeft gemaakt. Waardoor je Jeep van naïviteit kan betichten of, en dat doet meer recht aan de inspanningen van het merk, eigenzinnigheid. Want het richt haar kompas door die keuze sowieso richting een vergeten uithoek van het segment. Daar zullen niet de grootste verkoopcijfers gerealiseerd worden, maar daar is het Jeep ook niet om te doen. De Compass is immers geen Qashqai die verantwoordelijk is voor meer dan de helft van de verkopen van Nissan.

Jeep kan op deze manier haar positionering als niche (noem het premium) merk ombuigen in een voordeel. Het accent binnen het Compass gamma ligt op de vierwiel aangedreven versies en de duurdere Longitude, Limited en Trailhawk uitvoeringen. De klanten die met de karig uitgeruste, maar relatief goedkope Sport variant (30.990 euro) worden binnengehaald, lijken bijvangst te zijn. De Longitude moet minimaal 33.490 euro opbrengen, de Limited 36.490 euro en de voor terreingebruik toegespitste Trailhawk (die er alleen in combinatie met 170 pk sterke 2.0 MultiJet dieselmotor, vierwielaandrijving en 9-traps automaat is) zelfs 50.490 euro. Dan praat je onderhand tóch bijna van Land Rover tarieven …

Is het wat?

Testauto was de sterkste dieseluitvoering. Die is er niet alleen in terreingeoriënteerde Trailhawk variant, maar ook als meer luxueus getinte Limited (49.490 euro). Om kort te gaan: geen van beiden weet op vlak van rij dynamiek echt te bevredigen. Dat komt omdat je het imposante vermogen van 170 pk eigenlijk niet terugziet in het weggedrag. De Compass voelt zwaar aan in alle handelingen. Zelfs met vlot accelereren lijkt de 2.0 MultiJet moeite te hebben, althans dat kan je afleiden uit de forse geluidsproductie. Eenmaal op constant tempo kwijt de Jeep zich, mede dankzij de 9-traps automaat van ZF, prima van zijn taak. Maar het duurt relatief lang voordat je die kruissnelheid bereikt hebt. Een sprinttijd van dik 10 seconden illustreert namelijk dat de 1.706 kilo zware Compass ook in topuitvoering geen sportieve ambities heeft. Hetzelfde geldt voor de remmen. Die doen hun werk weliswaar naar behoren, maar je hebt steeds het gevoel een zware auto tot stilstand te moeten brengen. Dat kan koninklijk aanvoelen in een Wrangler of een Mercedes G klasse, maar in een alternatief voor de Nissan Qashqai of Peugeot 3008 verwacht je wat meer lichtvoetigheid. Wat wel alle lof verdient, is het 4WD systeem dat de Compass een bepaalde soliditeit geeft die je niet zal vinden bij de concurrentie. De Jeep werd duidelijk ontwikkeld en afgesteld met die vierwielaandrijving techniek in het achterhoofd. Dit in tegenstelling tot de concurrenten, waar 80 procent van de ontwikkelingscapaciteiten naar de voorwiel aangedreven uitvoeringen uit gaat.

Een compliment verdient ook de binnenruimte. Want hoewel de Compass op de fundamenten van de Renegade (en de Fiat 500X) wordt gebouwd, is er duidelijk meer plek aan boord. Met name de hoeveelheid beenruimte achterin maakt indruk. Tot op een punt dat ik mij afvraag of Jeep niet beter de kofferruimte een groter formaat had kunnen geven door een paar centimeter te besparen op de leefruimte voor de inzittenden achterin. Maar goed, de achterbank kan natuurlijk altijd neergeklapt worden als je klaar bent bij Ikea. De rest van het interieur is wat we gewend zijn van Jeep. Geen petieterige of gestileerde bedieningselementen. Wel duidelijke knoppen voor mannen met eelt op hun vingertoppen. Die zullen minder blij zijn dat veel functies zich tegenwoordig verbergen achter het infotainment systeem waarvan het beeldscherm desgewenst kan groeien tot 8,4-inch. Die nieuwe generatie uConnect (met onder andere smartphone integratie) is weliswaar ook in een Fiat te vinden, maar Maserati maakt er eveneens gebruik van, zonder dat dit tot klachten bij diens klanten leidt.

70%
70%
Awesome

Het testduo kost zoals gezegd afgerond 50 mille. Dat is voor een C segment SUV een fors bedrag, want je kan voor dat geld ook een groter model kopen (Land Rover Discovery Sport, Nissan X-Trail, Peugeot 5008, Renault Koleos, Skoda Kodiaq, Toyota RAV4) kopen. Maar met name de Trailhawk uitvoering zal jou ongeacht de situatie thuis brengen. Desnoods als slechts één wiel grip heeft. En aan die zekerheid hangt natuurlijk een prijskaartje.

  • 7
  • User Ratings (8 Votes)
    6.6

Comments are closed.