Haastige spoed: Kia Stonic

0

Waarom de korte test?

Vrijwel gelijktijdig introduceerden de Zuid Koreaanse zustermerken Hyundai en Kia hun debuutmodel voor het B SUV segment: de Kona respectievelijk Stonic. Aanvankelijk leek het er op dat het op dat het om twee variaties op één thema zou gaan, maar het tegendeel is waar. Kia geeft duidelijk een andere invulling aan het thema ‘compacte cross-over’ dan Hyundai. Waardoor er misschien weliswaar één Koreaanse ziel is (beide merken behoren immers tot hetzelfde concern), maar twee duidelijk verschillende gedachten over de uitwerking er van.

Wat voor auto is het?

Anders dan de Kona is de Stonic niet gebaseerd op het onderstel van een C segment model (in het geval van Hyundai een ingekorte versie van de bodemplaat van de i30). Kia heeft gewoon de Rio als basis genomen. Dat is wel zo handig aangezien de Stonic op dezelfde productielijn gebouwd gaat worden. Maar de keuze voor de Rio als basismateriaal betekent ook dat vierwielaandrijving anders dan bij de Kona niet tot de mogelijkheden behoort. Ook wordt de Stonic niet leverbaar met een 177 pk sterke 1.6 T-GDI benzinemotor: de limiet ligt bij 120 pk.

De Kona en Stonic zijn globaal even groot, maar omdat er geen gemeenschappelijke basis is, verschilt ook de wielbasis: die is in het geval van de Kia (2,58 meter) iets korter dan die van de Hyundai (2,60 meter). Het verklaart wellicht waarom de Kona een iets grotere bagageruimte heeft: 361 liter versus 352 liter. Maar de échte verschillen zitten in het design: met al zijn plastic beschermmateriaal voor de carrosserie heeft de Hyundai veel meer het karakter van een SUV. Hij zal vooral met de Ford Ecosport en Jeep Renegade concurreren. De Kia daarentegen heeft veel meer het karakter van een cross-over, een zogeheten ‘soft-roader’ die geen enkele ambitie heeft om zich buiten het verharde wegdek te bewijzen. Dat zie je ook terug in de carrosserie, die wat aan de Mercedes GLA doet denken: het is eerder een verhoogde hatchback dan een avonturier voor in het terrein.

Is het wat?

Door het camouflage materiaal van de testauto (een prototype dat op een aantal punten nog fijn geslepen moet worden) is nog niet goed te zien dat de Stonic een vrolijk voertuig gaat worden met optioneel een tweekleurige carrosserie. Ook het interieur kan tegen meerprijs afgewerkt worden in diverse bonte tinten. De Kia laat daarmee zien een alternatief te willen zijn voor andere ‘stad SUV modellen’ als de Renault Captur. Bij deze Franse segmentleider ligt de vermogenslimiet bij 120 pk en dat zal bij de Stonic niet anders zijn. In oliegestookte vorm gaan beide cross-overs ook gelijk op: maximaal 110 pk.

De Rio biedt in zijn klasse een keurig verzorgd interieur met een dashboard dat ondanks de conventionele opzet geen saaie indruk maakt. Met het optisch zwevende touch screen laat de Stonic zien helemaal bij de tijd te zijn. De zitpositie is goed, maar de verstelbaarheid van de voorstoelen is beperkt: de hoogte kan je variëren, maar de hoek waarin je zit niet. Voor de rest valt er niks te mekkeren: de bediening van de Kia is logisch en het multimediasysteem scoort prima qua bedieningsvriendelijkheid.

De 120 pk sterke 1.0 T-GDI motor van de testauto is onmiskenbaar een 3-pitter. Dat hoor je direct aan het karakteristieke geroffel van een dergelijke krachtbron. Vergelijkbare 3 cilinder motoren van de concurrentie zijn stiller, ook bij een constant tempo. Maar Kia zegt toe dat de geluidsisolatie bij de productieversie beter zal zijn. Waar de Koreaanse ingenieurs zich dan ook nog even over mogen buigen, is de vermogensafgifte van de 1.0 T-GDI unit. Die is niet helemaal lineair. Ook blijft de 3-pitter qua soepelheid achter bij zijn rivalen. Wel is de turbomotor voldoende levendig. De Stonic heeft in 120 pk uitvoering 12 seconden nodig om 100 km/u te bereiken en dat is een nette tijd, maar een snelle rekensom leert dan de geplande basismotor (een turboloze 1.2 met 84 pk) 15,4 tellen voor de sprint nodig heeft. Dat is naar huidige maatstaven te lang. De simpelste Renault Captur klaar te klus namelijk in 13,1 seconden. Als de 120 pk sterke 1.0 T-GDI unit er financieel niet in zit, wacht dan tot in de loop van 2018 de goedkopere 100 pk uitvoering leverbaar wordt. Die moet in 12,5 tellen op 100 km/u kunnen zitten.

Op de testauto is een handgeschakelde 6-bak standaard. Die laat zich licht en exact bedienen. De koppeling werkt prettig licht. De 120 pk versie van de Stonic 1.0 T-GDI zal in de loop van volgend jaar ook leverbaar worden met een 7-traps automaat met dubbele koppeling. Daarmee loopt Kia transmissietechnisch keurig in de pas bij Seat, dat een dergelijke versnellingsbak ook zal aanbieden op de Arona, een nog officieel voor te stellen directe concurrent van de Stonic. Kia zal het dieselpubliek gaan bedienen met de 110 pk sterke 1.6 CRDi variant. Die biedt onderin al veel trekkracht en laat zich wat meer relaxt rijden dan de benzineversie. Maar ook voor deze motor geldt dat de geluidsisolatie te wensen overlaat. Hyundai en Kia hebben aangekondigd in 2018 met een verbeterde dieselmotor te zullen komen en dat is niet zonder reden: de huidige 1,6 liter is niet bepaald verfijnd. Dus ook fans van oliestook kunnen beter niet direct in oktober toeslaan als de Stonic leverbaar wordt, maar nog een jaartje wachten tot de nieuwe CRDi unit klaar is.

De Stonic maakt voorin door de grote voorruit een prettig ruime indruk, maar toch geeft hij jou niet het gevoel in een grotere auto te rijden. Dat komt door het Rio onderstel. In deze B segment hatchback heeft de wielophanging al duidelijk moeite met oneffenheden in het wegdek en ook in de Kia ontbreekt soepelheid en finesse. Het is niet dat de Stonic in zijn klasse ondermaats scoort, maar voor een nieuwe maatstaf zorgt hij evenmin. Ook dringen er te veel rolgeluiden de cabine binnen. Geen klachten zijn er over de besturing, die direct is en de juiste mate van bekrachtiging heeft. En de chocoladezijde van het beperkte absorptievermogen van de vering is dat de Kia in bochten amper overhelt.

Achterin is het ruimteaanbod door de hogere bouw duidelijk groter dan bij de Rio. Het is alleen jammer dat een panoramadak niet tot de mogelijkheden behoort bij de Stonic. Opvallend, want doordat de D stijl niet dezelfde kleur heeft als het dak (bij optionele afwerking in 2 tinten), zou volgens Kia hiermee een visuele link gelegd worden naar klassieke Targa modellen. En die hebben wél een dak dat open kan.

70%
70%
Awesome

Hoewel het oordeel gebaseerd moet worden op een prototype, is tijdens de kennismaking duidelijk geworden dat de Stonic meer 'show' dan 'go' is. En dat komt niet zozeer doordat de Kia niet bepaald een stoplichtsprinter is. De Stonic ziet er vlot uit en heeft een keurig verzorgd interieur, maar het gebrek aan verfijning (geluidsisolatie, vering) is teleurstellend. Kia lijkt te grote haast te hebben gehad met de ontwikkeling van deze compacte cross-over. Het feit dat er volgend jaar al een aantal motorische wijzigingen doorgevoerd zullen worden, is daar een bewijs van. Als de Stonic in oktober in de showrooms arriveert, is dat geen reden om naar de Kia dealer te hollen. Het Koreaanse alternatief voor bijvoorbeeld de nieuwe Citroen C3 Aircross is in zijn huidige vorm niet beter dan de concurrentie. Misschien dat in 2018 de kaarten anders liggen, maar ja, dan is er ook een nieuwe Nissan Juke, de 'uitvinder' van het B SUV segment ...

  • 7
  • User Ratings (14 Votes)
    4.8

Comments are closed.