Toyota is meest waardevolle merk

0

In de top10 van meest waardevolle automerken staat Toyota bovenaan. Dat blijkt uit onderzoek van Brand Finance, dat elk jaar de wereldwijde bedrijven top500 onder de loep neemt.

Volgens het consultancybedrijf is Google dit jaar de absolute nummer1. Met een waarde van ruim 109 miljard dollar troeft het de lijstaanvoerder van 2016, Apple, nipt af. Dit laatste bedrijf verloor volgens Brand Finance meer dan een kwart van zijn waarde en staat nu voor 107 miljard dollar in de boeken. Vorig jaar was Apple nog bijna 146 miljard waard en Google ‘slechts’ 88 miljard. In de top10 domineren Amerikaanse merken. Zij bezetten 8 plekken, naast het Koreaanse Samsung en de Chinese bank ICBC.

Net buiten de top10 komen we het eerste automerk tegen. Op plek 12 staat Toyota. De Japanse reus werd 7 procent meer waard ten opzichte van 2016. Toyota heeft een merkwaarde van 46,25 miljard dollar. BMW is het tweede automerk in het rijtje. De Duitsers, op plaats 17 in de algemene rangschikking, komen tot 37,12 miljard dollar en staan daarmee net boven Shell. Ook Mercedes (35,54 miljard), Volkswagen (25,01 miljard) en Nissan (24,77 miljard) staan in de automerken top5.

In de algemene rangschikking steeg Volkswagen zelfs van plek 56 naar 41. De door sjoemelaffaires geplaagde autofabrikant werd namelijk 32 procent meer waard. Brand Finance kijkt overigens naar het individuele automerk Volkswagen en niet naar het complete Volkswagen concern. Merken als Audi en Porsche worden verderop in de lijst apart genoemd.

Energy Challenge

In Nederland is Toyota net gestart met de Energy Challenge. Tijdens deze actie, waarbij een proefrit moet worden gemaakt in de vernieuwde Yaris Hybrid, maakt de klant kans op een nieuwe Yaris.

Wat is het idee achter de Energy Challenge? Tijdens een proefrit verzamelt een computer gegevens van hoeveel tijd puur elektrisch wordt gereden. Afhankelijk van het traject is dit tot 50 procent van de afgelegde afstand mogelijk. Na een proefrit ontvangt de klant zijn persoonlijke score, afhankelijk van de afstand en het elektrisch verbruik.

Per dealer wordt de winnaar op 26 augustus uitgenodigd in Lelystad om daar zo zuinig mogelijk te rijden. De hoofdprijs: een Yaris Hybrid Bi-Tone ter waarde van 23.995 euro. Een maand sinds de lancering van de vernieuwde Yaris zijn er al 2.500 proefritten gemaakt waarbij voor 55 procent elektrisch is gereden, over een afstand van in totaal 34.593 kilometer. Het gemiddelde verbruik bedraagt 4,1 l/100 km, oftewel bijna 1 op 25.

Sinds februari zijn reeds bijna 2.400 exemplaren van de vernieuwde Yaris verkocht. De prijzen beginnen bij 14.495 euro. De Yaris Hybrid is er vanaf 20.495 euro. De Energy Challenge loopt nog tot en met 11 juni 2017. Aanmelden kan op de website van Toyota.

Comments are closed.