Volvo kiest voor elektrisch

0

Volvo gaat zich helemaal richten op elektrisch rijden. Vanaf 2019, als de V40 en de S60 met pensioen zijn gestuurd, stopt het Zweedse automerk met de productie van modellen met uitsluitend verbrandingsmotoren. Elke auto die dan van de band rolt, zal van een elektromotor zijn voorzien. Er blijven dus nog wel modellen met verbrandingsmotor leverbaar, maar die krachtbron krijgt stroomondersteuning.

Tussen 2019 en 2021 zal Volvo 5 volledig elektrisch aangedreven auto’s introduceren, waarvan 2 modellen onder het Polestar sportlabel. Daarnaast wordt een reeks stekkerhybride en milde hybride (met 48V accu) modellen in de markt gezet. Elke Volvo die vanaf 2019 wordt geïntroduceerd, zal een elektromotor onder de kap hebben. Volvo heeft zich ten doel gesteld om in 2025 minstens 1 miljoen (deels)elektrisch aangedreven auto’s te hebben verkocht. Ook moet de productie tegen die tijd klimaatneutraal zijn.

Volvo had eerder al aangegeven meer in te zetten op elektrisch rijden, mede om luchtvervuiling tegen te gaan. Om die reden wordt ook de stekker uit de ontwikkeling van verbrandingsmotoren gestopt. Volvo is eigendom van het Chinese Geely Cars. In China is in de grote steden vaak sprake van ernstige vervuiling dus Volvo kan met name op die markt met elektrisch rijden inspelen op de grote vraag naar schoner vervoer.

Daarmee nadert het hoofdstuk ‘verbrandingsmotoren’ in Zweden spoedig een eind, zo lijkt het. “Het gaat om de klant, de vraag naar geëlektrificeerde auto’s neemt aanzienlijk toe en wij willen inspelen op de behoefte van onze huidige en toekomstige klanten”, zo licht Håkan Samuelsson, de CEO van Volvo, de beslissing toe. Maar de topman denkt natuurlijk ook aan zijn ‘eigen’ portemonnee. Volvo maakt grote auto’s. Als zij hoge boetes van Europa wil vermijden, zal Samuelsson de CO2-uitstoot via (deels)elektrische modellen moeten terugbrengen. Het merk stopt immers sowieso met diesels, die een relatief lage emissiewaarde hebben. Hybride modellen zijn dan een heel logische oplossing, al is het maar door de regels voor de meetcycli, die de auto gedeeltelijk met volle accu testen.

Neemt Volvo een groot risico door modellen zonder elektromotor (milde en stekker hybride uitvoeringen meegerekend) vaarwel te zeggen? Eerlijk gezegd zijn de huidige 4 cilinders anders dan de befaamde 5-pitters geen koopargument meer. Het geluid is karakterloos en inwisselbaar, reden waarom de klant er geen traan om zal laten dat de elektromotor een steeds grotere aandrijftaak overneemt.

Ook met de meerkosten van een elektromotor hoeft Volvo zichzelf niet in de vingers te snijden. Het schaalvoordeel van verbrandingsmotor componenten zal langzaam afnemen en die van elektrische auto’s zal toenemen. De meerprijs van een elektrische aandrijflijn zal dus sowieso afnemen. Leasemaatschappijen zullen nu al moeten nadenken over de restwaarde. Diesels die nu verkocht worden, zullen aan het einde van de contractperiode minder opbrengen dan vóór de sjoemelaffaire bij Volkswagen en vermoedelijk buiten de Europese Unie verkocht moeten worden.

Het opladen van de accu van een elektrische auto wordt door velen nu nog als een crime ervaren, maar die situatie kan over 20 jaar zo maar anders zijn. Dan is de (Westerse en Chinees/Japanse) wereld volgebouwd met laadstations. En wil je dan benzine of diesel tanken voor je ‘klassieker’, dan zal je heel goed moeten zoeken naar een pompstation. Het laadcomfort kan verder aanzienlijk worden verhoogd als inductie laden op grote schaal wordt uitgerold.

De kans is bovendien groot dat auto’s met (alleen een) verbrandingsmotor over 5 jaar niet meer in binnensteden worden toegelaten. Diverse landen hebben plannen om de verkoop van dergelijke modellen op termijn helemaal te verbieden. Auto’s met een verbrandingsmotor zijn daardoor ‘het nieuwe roken’. Kinderen zullen de kop van hun ouders zeuren waarom zij nog in een ‘stinkwagen’ rondrijden.

Volvo slaat dus geen onverantwoorde weg in, maar gegeven het feit dat het merk anders dan bijvoorbeeld BMW nog geen volledig elektrisch model in haar gamma heeft, is het een wel érg stoere uitspraak met een hoge bluffactor. Ondanks de mooie plannen van Samuelsson heeft Volvo feitelijk bezien een achterstand op veel concurrenten. Naast BMW zijn ook Audi, Jaguar, Mercedes verder met plannen voor elektrische modellen. En natuurlijk Tesla.

Reageren is niet mogelijk.