Autoverkopen juni: Nissan Qashqai aan kop

0

Het aantal geregistreerde nieuwe personenauto’s is in de eerste 6 maanden van dit jaar met 16,8 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2016. In totaal werden 226.509 exemplaren op kenteken gezet, tegen 193.914 stuks in de eerste helft vorig jaar.

De aantrekkende economie heeft een positief effect op de registraties dit jaar en de grote plus is voornamelijk toe te schrijven aan de zakelijke markt. Het hoogste bijtellingtarief van 25 procent voor de ‘auto van de zaak’ is sinds 1 januari afgeschaft. Voor volledig elektrische voertuigen geldt nog immer het tarief van 4 procent bijtelling voor het privé gebruik, terwijl voor alle andere leasewagens die sinds begin dit jaar zijn geregistreerd een uniforme bijtelling van 22 procent van toepassing is. Daardoor is er nu ook geen run meer op een select groepje modellen dat bevoordeeld werd met fors lagere bijtellingtarieven. De zakelijke rijder kiest anno 2017 weer de auto die hem of haar het beste past in plaats van de auto met de laagste bijtelling.

De meeste nieuwe auto’s gingen in de eerste 6 maanden van dit jaar naar lease en verhuur bedrijven (101.868 stuks, oftewel 45 procent), gevolgd door particulieren (70.247 stuks en 31 procent), de voertuigbranche (38.006 stuks en 16,8 procent; het gaat hier om zelfregistraties oftewel selfies) en bedrijven (16.388 stuks en 7,3 procent; dit zijn wagenparkbeheerders en het MKB).

Afgelopen maand werden 41.309 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet en dat is 5,2 procent meer dan in juni 2016, toen er 39.249 stuks werden geregistreerd. De relatief geringe groei ten opzichte van het jaartotaal kan worden verklaard dat iedere zakelijk rijder die eind 2016 de registratie van een nieuwe auto uitstelde om te kunnen profiteren van 22 procent bijtelling in plaats van 25 procent, al eerder dit jaar de sleutels van zijn nieuwe leasebak gekregen heeft. Van uitgestelde registratie was in juni dus geen sprake meer.

De komende maanden zal de toename van de autoverkoop nog wel even aanhouden, maar voor het vierde kwartaal wordt een terugval niet uitgesloten. De reden is dat er in het vierde kwartaal van 2016 nog duizenden stekkerhybride auto’s om fiscale redenen op kenteken werden gezet. Dit jaar zal er geen sprake meer zijn van leaserijders die de Belastingdienst te slim af proberen te zijn. Toch zullen de jaarverkopen dit jaar op een hoger niveau eindigen (namelijk circa 420.000 stuks) dan in het afgelopen kalenderjaar, toen er een registratiedieptepunt van in totaal 382.825 nieuwe auto’s werd bereikt. Het gemiddeld verkoopaantal in de afgelopen 10 jaar staat op 457 duizend stuks.

De 10 best verkochte merken in de eerste helft van 2017 waren achtereenvolgens Volkswagen (23.802 exemplaren en 10,5 procent marktaandeel), Renault (21.353 en 9,4 procent), Opel (19.103 en 8,4 procent), Peugeot (16.093 en 7,1 procent), Ford (13.175 en 5,8 procent), Kia (12.836), Toyota (12.369), BMW (10.647), Skoda (8.521) en Mercedes (8.463).

De 10 best verkochte modellen in de eerste helft van 2017 waren achtereenvolgens de Renault Clio (6.045 exemplaren en 2,7 procent marktaandeel), de Volkswagen Up (5.672 en 2,5 procent), de Opel Astra (5.662 en 2,5 procent), de Volkswagen Polo (5.612 en 2,5 procent), de Opel Karl (5.547), de Kia Picanto (5.328), de Volkswagen Golf (5.079), de Ford Fiesta (4.796), de Nissan Qashqai (4.387) en de Renault Captur (4.042).

De merken top10 zag er in juni als volgt uit: 1. Volkswagen (4.446 registraties en 10,8 procent marktaandeel), 2. Renault (4.405 en 10,7 procent), 3. Opel (3.955 en 9,6 procent), 4. Peugeot (3.164 en 7,7 procent), 5. Toyota (2.263 en 5,5 procent), 6. Ford (2.207), 7. BMW (2.153), 8. Kia (1.828), 9. Nissan (1.813) en 10. Skoda (1.521). De 10 bestverkochte modellen in juni waren achtereenvolgens: 1. Nissan Qashqai (1.226 registraties en 3,0 procent marktaandeel), 2. Volkswagen Golf (1.224 en 3,0 procent), 3. Opel Karl (1.179 en 2,9 procent), 4. Opel Astra (1.105 en 2,7 procent), 5. Volkswagen Polo (1.059 en 2,6 procent), 6. Renault Mégane (984), 7. Renault Clio (930), 8. Peugeot 208 (826), 9. Volkswagen Up (824) en 10. Renault Captur (794).

Veel merken staan structureel op winst, in die zin dat zij zowel op maandbasis (juni 2017 versus juni 2016) als qua jaarsaldo (januari t/m juni 2017 versus januari t/m juni 2016) meer auto’s hebben verkocht. Merken die een minder positief, wisselend beeld laten zien (jaarwinst óf maandwinst) zijn in alfabetische volgorde Audi (Autointernationaal.nl heeft al vaker geschreven dat de jongste A4 niet aanslaat), Citroën (alleen de nieuwe C3 verkoopt goed), Dacia (de nieuwe Duster kan niet snel genoeg komen), Hyundai (de facelift van de i10 is onopgemerkt gebleven), Jaguar (de F-Pace had een hele slechte maand), Kia (de Cee’d is duidelijk over zijn hoogtepunt heen, maar het is vooral de Sportage die dit jaar veel minder kopers trekt), Land Rover (de Evoque blijkt tóch niet de eeuwige verkoopjeugd te hebben), Lexus (het SUV publiek is alweer uitgekeken op de RX), Mercedes (B klasse zit te springen om politieagenten), Mitsubishi (dat de Outlander uit de gratie is, wisten we al, maar nu verliest ook de Space Star duidelijk terrein), Subaru (alles verkoopt beroerd, dus logisch dat het merk het nu opnieuw gaat proberen met de Impreza), Suzuki (Autointernationaal.nl is niet de enige die de nieuwe editie een minder grote allemansvriend vindt dan het oude model) en Volvo (de XC90 hype is voorbij).

Er zijn echter ook merken die zowel op jaarbasis als qua maandvergelijking minder auto’s verkochten dan in 2016. En dat is in een sterk groeiende markt een knappe (lees: ronduit beroerde) prestatie. Dat DS in dit rijtje thuishoort, zal trouwe bezoekers van Autointernationaal.nl niet verbazen. Dat is het gevolg van de Franse arrogantie om al dit 5 jaar geen nieuwe modellen te serveren. Verder staat Fiat er slecht voor (alle ‘500’ modellen verkopen beroerd, en hetzelfde geldt voor de Panda plus Punto), is Honda hard op weg om net zo’n marginaal merk te worden als Subaru (dat komt vooral omdat de HR-V geflopt is) en Infiniti (uithuilen en volgend jaar opnieuw beginnen met de QX50). Verder is Lancia naar de eeuwige jachtvelden vertrokken. Wachten DS en Infiniti over 5 jaar hetzelfde lot?

Reageren is niet mogelijk.