Mitsubishi Pajero voortaan ook ‘grijs’

0

Terreinwagens leven langer dan gewone auto’s. De klassieke Land Rover heeft het decennialang volgehouden, de Mercedes G klasse heeft al 38 jaar achter de kiezen en de Mitsubishi Pajero is ook hard op weg om eeuwige roem te vergaren. In zijn huidige vorm wordt het Japanse alternatief alweer 11 jaar verkocht. Een opvolger is niet in zicht, maar toch denkt de importeur binnenkort meer orders te kunnen schrijven. De Pajero is nu namelijk ook met grijs kenteken leverbaar. De zogeheten Van uitvoering van de Pajero moet het zonder achterbank doen, maar ontspringt zo de BPM heffing. Er kan worden gekozen uit 2 versies, de Panel Van en de Side Window Van. Beide kosten evenveel: 37.990 euro exclusief BTW.


Het verschil tussen de 2 versies is de plaats van het tussenschot. Bij de Panel Van is dat direct achter de voorstoelen aangebracht en zijn de ramen in de achterportieren voorzien van zwarte panelen. De Side Window Van heeft gewone achterruiten en het tussenschot zit bij de C-stijl. De bagageruimte is dan opgedeeld in 2 stukken: een deel direct achter de voorstoelen en een gedeelte dat bereikt kan worden via de achterdeur.

De Pajero Panel Van (laadruimte lengte: 167 cm) heeft de meeste laadruimte, namelijk 1,87 m3 versus 1,4 m3 voor de Side Window Van uitvoering (laadruimte lengte: 125 cm). Het laadvermogen van beide versies is gelijk (785 kilo), evenals het trekgewicht (3.500 kilo). Deze laatste waarde betekent dat een rijbewijs B voldoende is om met de Pajero Van bijvoorbeeld grote zware marktkramen, paardentrailers of bouwmaterieel karren van A naar B te ‘trekken’, zonder dat een groot rijbewijs vereist is.


Motorisch zijn er geen verschillen met de ‘geel kenteken’ uitvoeringen van de Pajero. Dit betekent dat ook de Van versies worden aangedreven door een 4 cilinder 3.2 DI-D dieselmotor met een vermogen van 190 pk en een koppel van 441 Nm. Een 5-traps automaat is standaard, evenals airconditioning met automatische klimaatregeling, een met leder bekleed stuurwiel, elektrisch verstelbare/verwarmbare/inklapbare buitenspiegels, een geluidsinstallatie met USB aansluiting en cruise controle.

Dankzij het Super Select 4WD-systeem met inschakelbare differentieel-lock technologie voor het middelste en achterste differentieel en Active Stability & Traction Control (ASTC) is volgens de importeur geen plek onbegaanbaar voor de Pajero Van. De geavanceerde techniek kiest de beste stand bij elk type ondergrond en garandeert optimale grip en stabiliteit in alle omstandigheden. De voorwielophanging met dubbele draagarmen en de multi-link achteras zorgen daarbij volgens Mitsubishi voor veel comfort op de Nederlandse snelwegen.

Reageren is niet mogelijk.