Nieuwstelex

0

+++ AUDI zal volgend jaar haar SUV gamma uitbreiden met de Q8. Dit model wordt duurder dan de Q7, maar minder ruim. Een soort BMW X6 ten opzichte van de X5 dus, maar dan een halve klasse groter (en duurder). De eerder dit jaar gepresenteerde conceptversie van de Q8 was 502 centimeter lang, bij een wielbasis van 2,99 meter. Daarmee is hij vrijwel even lang als zijn donorauto, de Q7. Alleen een derde rij stoelen gaat niet tot de mogelijkheden behoren vanwege de schuine, sportieve achterzijde. Vanaf de verkoopstart wordt de nieuwe SUV van Audi ook leverbaar als SQ8. Die krijgt een dubbel geblazen V8 onder de kap en mag zijn tanden in de BMW X6 M (en de Mercedes-AMG GLE 63 Coupé) gaan zetten. Audi werkt ook aan een MHEV versie van de Q8. Deze afkorting staat voor: Mild Hybrid Electric Vehicle. In gewone Nederlandse mensentaal: hybride techniek die de brandstofmotor assisteert tijdens het accelereren. Dat moet resulteren in een lager verbruik. Binnenin zorgt Audi voor een nieuwe generatie van haar Virtual Cockpit. Kenmerken zijn 3D mogelijkheden, 1/920 x 720 resolutie en een 12,3-inch scherm. Daarnaast zal de Q8 voorruitprojectie krijgen dat compatibel is met ‘augmented reality’. Fysieke knoppen op het dashboard maken plaats voor een touch screen en een touch pad. De nieuwe Q8 arriveert in 2018 bij de Audi dealers in de showroom. +++

+++ Binnenkort is het over and out voor de DODGE Viper. Op 31 augustus loopt het laatste exemplaar van de band. Het productievolume dat voorzien was voor 2017 was eerder dit jaar al uitverkocht. Maar de Viper wil nog één keer vlammen: door het ronderecord op de Nürburgring te pakken. De vorige generatie is nog altijd de snelste Amerikaanse auto op de ring. Maar de huidige editie van de Viper heeft nooit een bezoek gebracht aan de Eiffel om er records te laten sneuvelen. Deze maand staat die activiteit wél op de agenda. In 2010 deed de Viper SRT-10 ACR een rondje groene hel in 7:12.13 minuten0. De vierde snelste tijd op dat ogenblik, na een Radical SR8LM plus SR8 en een Gumpert Apollo Speed. 7 jaar later staat de tijd van de Viper nog altijd in de top10. De kansen voor de jongste generatie worden dan ook hoog ingeschat. Het is overigens niet Dodge zelf dat ter elfder ure naar Duitsland trekt. Het initiatief wordt genomen door een aantal fans. Zij hebben het nodige geld bij elkaar gesprokkeld via een crowdfunding actie. Bandenmerk Kuhmo is zo vriendelijk om voor het rubber te zorgen. The Viper Exchange, een bedrijf dat gespecialiseerd is in de verkoop en onderhoud van het model, zal 2 exemplaren van de Dodge leveren. +++

+++ China wil autofabrikanten al vanaf 1 januari volgend jaar verplichten om minstens 8 procent van de nieuw verkochte auto’s volledig ELEKTRISCH te laten zijn. In 2019 ligt de lat bij 10 procent en het jaar daarop bij 12 procent. De al langer bekende plannen werden aanvankelijk uitgesteld, mede onder druk van de auto-industrie zelf, maar worden nu alsnog van kracht. Met een verplicht verkoopaandeel voor elektrische auto’s wil Beijing proberen de zware luchtvervuiling in de steden terug te dringen. De voorstellen komen vooral in Duitsland hard aan. Immers, over een half jaar gaat de maatregel al in. Maar het is begrijpelijk dat China haast heeft. Momenteel bezit 1 op de 6 inwoners een auto; in een Westerse natie als Nederland is dit 1 op de 2. Het is duidelijk dat een verdriedubbeling van het wagenpark tot een niet te harden luchtvervuiling zal leiden. China wil over 3 jaar minimaal 5 miljoen (deels)elektrische auto’s op de weg hebben. Nu zijn dat er 1 miljoen. Autofabrikanten die er tijdig bij zijn, zoals Volvo en Tesla, kunnen dus uitstekend zaken doen. +++

+++ Komt FERRARI tóch met een SUV? Eerder was dat voor bestuursvoorzitter Sergio Marchionne nog een ‘no go area’. Althans, hij zei dat voordat er een Ferrari een dergelijk model op de markt zou brengen, iemand hem eerst neer zou moeten schieten. Maar niets menselijk is de coltrui dragende topmanager vreemd. En dus wil ook hij wel eens van mening veranderen. En dus wordt er in Maranello nu onder de codenaam ‘Project F16X’ gewerkt aan een terreinbeul. Het wordt een 5-deurs, coupéachtige SUV met dezelfde technische basis als de opvolger van de GTC4Lusso. Vierwielaandrijving wordt standaard, evenals (om te voorkomen dat de SUV een ‘dertien in het dozijn’ model wordt) aan de achterzijde scharnierende achterportieren. Daarmee kan de B stijl worden geëlimineerd. Als krachtbron gaat een dubbel geblazen V8 dienen die assistentie krijgt van een elektromotor. Met een SUV in haar gamma wil Ferrari groeien naar 16.000 verkopen op jaarbasis; een verdubbeling van het huidige aantal. Omdat de winstmarge niet zal worden aangetast, zullen beleggers erg blij zijn met dit nieuws. +++

+++ In een nog niet eens zo heel grijs verleden moest Jaguar voor een deel van haar motoren aankloppen bij FORD . Nu zijn de rollen omgedraaid. Ford wil haar grote pick-up model, de F-150, in navolging van soortgelijke uitvoeringen van Ram (Fiat Chrysler) en Chevrolet plus GMC (General Motors) ook gaan leveren met een dieselmotor. Maar omdat zij zelf geen geschikt blok in de schappen heeft liggen, heeft de Blauwe Ovaal aangebeld bij Jaguar Land Rover voor exemplaren van haar TDV6/SDV6 unit. De 3,0 liter diesel is in modellen van het Britse merkenduo goed voor maximaal 300 pk en 700 Nm, dus daar moet de grote pick-up van Ford ook een eind mee kunnen komen. Om aan de vraag van de Amerikaanse collega te kunnen voldoen, zal Jaguar Land Rover voor haar motorenfabriek in Wolverhampton 700 man extra personeel in dienst nemen. Al zijn die nieuwe werknemers ook nodig om aan de gestaag stijgende interne vraag te kunnen blijven voldoen. +++

+++ In FRANKRIJK zijn in de afgelopen maand 1,6 procent meer personenauto’s verkocht dan in juni 2016. Over het eerste semester gemeten komt de Franse automarkt daarmee, na een sterke groei in de eerste maanden van 2017, uit op een plus van 2,6 procent. Renault was in juni als vanouds marktleider, ondanks een afzetdaling van 7,3% tot 52.963 registraties. Peugeot was wel fit dankzij de nieuwe SUV modellen 3008 en 5008: de verkoop van auto’s met het leeuwlogo steeg ,et 13,3% tot 40.999 exemplaren. Citroen slaagde er ondanks het succes van de C3 niet in om uit de rode cijfers te blijven: dit merk zag zijn afzet met 2,1% dalen tot 21.968 eenheden. Winst was er voor de Japanners Toyota en Nissan. Zij melden een verkooptoename van 9,2 en 9,0% (respectievelijk 8.126 en 7.801 auto’s). Seat en Skoda zijn ook in een feeststemming dankzij 15,6 en 12,7% hogere verkopen (2.255 en 2.765 exemplaren). Hun moederbedrijf Volkswagen staat er afzettechnisch in Frankrijk nog steeds slecht voor: de verkopen daalden met 6,4% tot 13.349 eenheden. Opel was ook in slechte vorm, maar zou zich met de nieuwe Insignia en de Crossland X deze maand moeten kunnen revancheren. Voor Mercedes was juni een uitstekende maand met een afzetstijging van 31,9%. Het premiummerk met de ster wist 7.173 wagens af te leveren. Nog beter deed Porsche het dit Duitse bedrijf heeft 734 auto’s op kenteken gezet in juni. Dat betekent een stijging van 54,9%! Heel anders is de situatie bij de luxedivisie van Nissan: daar bleef de afzet in juni steken op 171 auto’s. Een belachelijke score voor een merk dat in haar gamma een 2-tal modellen in het populaire C segment heeft (de Q30 en de QX30). Diesels hebben in Frankrijk nog steeds het grootste verkoopaandeel (49%); de beste score sinds december. Benzineauto’s zijn goed voor 47%, terwijl 3% van de Fransen vorige maand voor een hybride koos en 1% van de kopers voor een elektrisch model. De merken top10 bestond achtereenvolgens uit Renault (52.963 registraties), Peugeot (40.499), Citroën (21.968), Volkswagen (13.349), Dacia (12.908), Ford (9.275), Toyota (8.126), Nissan (7.801), Fiat (7.376) en Mercedes (7.173). Op modelniveau bestond de top10 uit de Renault Clio (14.869 registraties), de Peugeot 208 (10.348), de Renault Captur (9.343), de Peugeot 3008 (8.743), de Renault Scénic (7.860), de Peugeot 308 (7.546), de Citroën C3 (7.118), de Peugeot 2008 (7.084), de Dacia Sandero (6.299) en de Renault Mégane (5.769). +++

+++ GENERAL MOTORS gaat rond haar assemblagefabriek in Arlington, Texas, een nieuw bedrijfspark voor toeleveranciers aanleggen. Daar kunnen 1.250 mensen werk vinden, waarvan 850 arbeidsplaatsen nieuw zijn. Dat komt dan bij de 7.000 banen die General Motors dit jaar al in de Verenigde Staten heeft geschapen. GM schat dat het bij ongeveer 600 van de nieuwe banen gaat om werk dat momenteel buiten de VS wordt uitgevoerd. “Door sterke banden met onze leveranciers kunnen we nieuwe leveranciersparken scheppen die grote voordelen bieden voor onze fabrieksactiviteiten maar ook voor de gemeenschap er om heen”, zegt inkoopdirecteur Steve Kiefer in een vraaggesprek met Automobiel Management. General Motors biedt zelf in haar fabrieken in Arlington werk aan 4.225 mensen die er een aantal modellen voor Chevrolet, GMC en Cadillac bouwen. Kiefer: “De opening van onze fabriek in 1954 is één van de belangrijkste motoren geweest voor de ongelofelijke groei van de bevolking en de economie”. +++

Reageren is niet mogelijk.