Nóg een facelift graag: Nissan X-Trail

0

Waarom de korte test?

De Nissan X-Trial is inmiddels 3 jaar op de markt. Voor autobegrippen ben je dan toe aan een facelift. Nissan heeft de X-Trail daarom op tal van punten onder de loep genomen, maar groot zijn de wijzigingen niet. Dat is niet onlogisch aangezien het model de best verkochte SUV ter wereld is met vorig jaar 750.000 klanten. In Nederland is de belangstelling wat minder groot. Bij ons zijn in de eerste 6 maanden van dit jaar 585 exemplaren op kenteken gezet. Ter vergelijking: voor familielid Qashqai waren in dezelfde periode 4.387 registraties en voor de Volkswagen Tiguan 3.248. Vanuit Nederlands perspectief kan de X-Trail dus wel degelijk een verkoopimpuls gebruiken. De vernieuwde editie arriveert in oktober in de showrooms.

Wat voor auto is het?

De huidige generatie X-Trail, waarvan er sinds de introductie in 2014 in Europa 115.000 stuks zijn verkocht, verving niet alleen zijn gelijknamige voorganger, maar ook de ‘+2’ uitvoering van de Qashqai. De laatste Nissan onderging vorige maand al een facelift. De update van de X-Trail kenmerkt zich door andere bumpers, een markantere grille met extra chroom en gewijzigde lichtunits (achter voortaan met LED techniek).

Door de nieuwe bumpers is de gelifte X-Trail nu 5 centimeter langer (4,69 meter). De hoogte, breedte en wielbasis zijn gelijk gebleven. Nieuw zijn de exterieurkleuren Orange Pearl (zie fotoserie), Red Pearl, Blue Pearl Metallic en Dark Brown Pearl. In het interieur is een ander ontwerp stuurwiel het grootste nieuws. Dit illustreert het best dat de ingrepen bij de X-Trail niet al te diepgaand zijn. Volgens Nissan zou het nieuwe stuurwiel prettiger in de hand moeten liggen dankzij een dikkere diameter (37,5 mm in plaats van 34 mm). Voor het dashboard hebben de Japanners hoogwaardigere materialen gebruikt. Het Nissan Connect satellietnavigatiesysteem met touch screen (standaard vanaf de N-Connecta uitvoering, optioneel voor de Acenta) werd ook vernieuwd. De bijbehorende interface ziet er nu meer uit als een app, waardoor de installatie eenvoudiger te bedienen zou moeten zijn.

Nieuw is de mogelijkheid om de achterklep elektrisch zonder gebruik van je handen te kunnen bedienen. Een simpele voetbeweging onder de achterbumper is voldoende om hem te openen. Dat is handig als je met volle handen achter de auto staat. De capaciteit van de bagageruimte van de 5-zits uitvoering groeide overigens met 15 liter naar 565 liter. In 7-zits configuratie kan er in de X-Trail voor 445 liter aan spullen in de kofferbak worden opgeborgen als je de derde rij stoelen niet gebruikt. Die zetels zijn alleen geschikt voor kleine kinderen. Volwassenen zitten er met hun knieën tegen de borstkast gedrukt. Nissan levert elke X-Trail met het zogeheten Luggage Board System waarmee de bagageruimte op 9 manieren kan worden verdeeld in compartimenten. Dat is handig voor het veilig vervoeren van de boodschappen.

Vanaf voorjaar 2018 wordt de X-Trail ook leverbaar met ProPilot. Met deze techniek kan de Nissan op de snelweg de bediening van het gaspedaal, de remmen en de besturing van de bestuurder overnemen. Het systeem, te activeren met een druk op de knop, maakt gebruik van een rijbaan assistent, intelligente cruise controle en Traffic Jam Pilot om deels autonoom te kunnen rijden in files of langzaam rijdend verkeer. Direct vanaf de marktintroductie in oktober kan de vernieuwde X-Trail worden geleverd met Rear Cross Traffic Alert dat waarschuwt als er gevaar dreigt bij het achteruit verlaten van een parkeervak. Een noodremsysteem met voetgangersherkenning behoort ook tot de uitrusting.

Nissan levert de X-Trail net als vóór de facelift met 2 dieselmotoren en één benzine unit. Bij het eerste brandstoftype kan er gekozen worden uit de 1.6 dCi met 130 en de 177 pk sterke 2.0 dCi. De benzinemotor is de bekende 1.6 DIG-T krachtbron met 163 pk. Hij is er alleen met voorwielaandrijving. Dieselen kan tegen meerprijs ook in combinatie met vierwielaandrijving. Volgens Nissan zou het door extra isolatiemateriaal voor de motoren nu stiller aan boord moeten zijn. Bij de prefacelift uitvoering was dit nogal een zwak punt.

Als aanvulling op Hill Start Assist (HSA) introduceert Nissan voor de X-Trail versies met handbak nu Stand Still Assist (SSA). Dit nieuw systeem werkt zowel op hellingen als op een vlakke ondergrond en houdt de remmen maximaal 3 minuten vast, zodat de bestuurder de voet van het betreffende pedaal kan halen. Als in de tussentijd niets gebeurt, wordt daarna automatisch de elektronische handrem geactiveerd. Een groen icoontje in het instrumentarium geeft aan als SSA geactiveerd is.

Is het wat?

Nissan nodigde de pers uit voor een uitgebreide testrit in Oostenrijk waar de vernieuwde X-Trail op het asfalt en in het mulle zand uitgeprobeerd kon worden in de bosrijke omgeving van Wenen. Daar bleek dat SSA prima werkt als de X-Trail tot stilstand gebracht wordt op een steile helling. De SUV van Nissan staat sowieso z’n mannetje op onverharde ondergrond. Dat maakt hem ook zeer geschikt als caravantrekker.

Op asfalt, en daar zal de X-Trail met name in Nederland natuurlijk het vaakst te vinden zijn, is het rijgedrag evenwel allesbehalve indrukwekkend. Het weggedrag van de Nissan is op zich niet slecht, maar veel verder kan de kwalificaties ‘voorspelbaar’ en ‘veilig’ kom je niet. Voor mensen die een (comfortabel, ruim en praktisch) vervoermiddel zoeken om van A naar B te reizen, zal dat voldoende zijn. Maar SUV fans met benzine of diesel in hun bloed worden door de concurrentie (BMW, Mazda, Volkswagen) qua stuurplezier beter bediend. Dan moet je het weliswaar zonder de extra zitplaatsen op de derde rij doen, maar daar heb je toch niks aan als je kinderen wat groter zijn.

Het in de vorige paragraaf genoemde stuurwiel, dat aan de onderzijde afgeplat is, ligt inderdaad erg lekker in de hand. Het zorgt voor een vleugje premiumgevoel. Ook met de rest van de materialen (waaronder glanzend zwarte pianolak rond de ventilatieroosters plus elders zacht plastic) en afwerking is trouwens niks mis. De excellente zitpositie draagt bij aan het ongecompliceerde en weinig inspanning vragende rij karakter van de X-Trail. Het infotainment systeem stelt, ondanks de aangekondigde verbeteringen, teleur. Het scherm ziet er verouderd uit met onheldere graphics en Apple Carplay of Android Auto connectiviteit is nog steeds niet mogelijk.

Een deceptie is ook de motorisolatie. Die is nog steeds niet op orde. De X-Trail is daarvoor voor een auto van dit kaliber veel te rumoerig op de snelweg. Er treedt er teveel windgeruis de cabine binnen. Jammer, want een SUV als deze Nissan is vooral bedoeld om lange afstanden mee af te leggen. Met name bij de 2.0 dCi is het motorgeluid te dominant aanwezig. Dat pleit voor een 1,6 liter versie van de X-Trail. Omdat de handbak niet prettig schakelt, kom je dan uit bij de 1.6 dCi want die is tegen meerprijs leverbaar met een CVT automaat, Xtronic genaamd. Dan praat je evenwel over een prijs van 46.640 euro omdat het tweede uitrustingniveau (Acenta) bij dit transmissietype verplicht is (de N-Connecta is 3.200 euro duurder en voor de Tekna komt daar nog eens 1.950 euro bovenop).

 

60%
60%
Awesome

De geteste X-Trail Tekna kost met de beste aandrijflijn (1.6 dCi met Xtronic automaat) 51.790 euro. Vierwielaandrijving is dan niet mogelijk (daarvoor zal je bij de 1.6 dCi met de hand moeten schakelen of voor de 2.0 dCi moeten opteren). Dat is veel geld voor een auto met een te rumoerige motor en een gebrekkig infotainment systeem. Jammer, want voor de rest is het een prima gezinswagen: ruim, praktisch (de voorste achterbank kan in 60:40 verhouding in lengterichting worden verschoven), keurig verzorgd en het rijden vergt weinig inspanning. Maar pas met een extra facelift kan het een écht goede SUV worden.

  • 6
  • Beoordelingen door bezoekers (11 Stemmen)
    5.9

Reageren is niet mogelijk.