Vauxhall VXR neemt in stijl afscheid

0

Nog meer dan voor Opel het geval is, staat Vauxhall grote veranderingen te wachten. Beide merken zijn vanaf september eigendom van het Franse PSA en daarmee familieleden van Citroën, DS en Peugeot. Tot zover zijn er geen verschillen. Maar Vauxhall zal in oktober ook de VXR als imagobouwer verliezen.

De laatste verandering staat los van de PSA deal. General Motors, het moederbedrijf van zowel Opel/Vauxhall als Holden (de maker van de VXR) nam enkele jaren geleden al de beslissing dat zij stopt met het produceren van auto’s in Australië. Eerder sloot Ford aldaar al haar fabriek. De mondiale schaalvergroting gaat gestaag verder en het land ‘down under’ is simpelweg te klein geworden voor lokale autofabrieken.

Dat is niet alleen sneu voor de Australiërs, maar ook voor de Britten. In het Verenigd Koninkrijk kon men de sportieve modellen van Holden namelijk wel waarderen. De Britten namen heel wat edities van de VXR8, zoals de lokale versie van de Commodore SS heet, af. Maar aan alles komt een eind: in oktober sluit de Holden fabriek en dan is het ook over en uit voor wat betreft de export van de sportsedan naar het Verenigd Koninkrijk.

Uitzwaaien doet Vauxhall met de GTS-R uitvoering van de VXR8. Onder zijn motorkap zit een 6,2 liter grote V8 van Chevrolet / General Motors. Die ontwikkelt 595 pk en 740 Nm en daarmee is de deze Holden meteen het krachtigste model van in de geschiedenis van het merk. Exclusief bovendien want er zullen slechts 15 exemplaren van vervaardigd worden.

De V8 kan gekoppeld worden aan een 6-traps automaat of een handbak met 6 versnellingen. In beide gevallen wordt het vermogen en het koppel naar de achterwielen gestuurd. Verder beschikt de VXR GTS-R over een zelfsperrend differentieel en vectoriële koppelverdeling. De schijfremmen van 410 mm vóór zijn voorzien van remzadels met 6 zuigers. De sprint naar 100 km/u duurt niet meer dan 4,4 seconden. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u.

Vauxhall vraagt ruim 74.500 Britse Ponden voor het uitzwaaimodel. Britten kunnen voor hetzelfde geld ook 2 exemplaren van de Ford Mustang Fastback met V8 motor kopen. En die heeft beslist geen laagwaardiger interieur (wat, kijkend naar de foto, ook niet goed mogelijk zou zijn). Maar ja, de 15 kopers krijgen wel een auto die de laatste in zijn soort is. Echt exclusief dus. Wanneer denk jij dat de Ford Mustang definitief geschiedenis is?

Reageren is niet mogelijk.