BMW M5 gelekt

0

Het lukt BMW maar niet om nieuwe modellen tot de officiële lanceringdatum onder de pet te houden. Na de Z4 Concept, liggen nu ook de foto’s van de nieuwe M5 vroegtijdig op straat.


De nieuwe M5 onderscheidt zich optisch van zijn minder potente en rustigere broers via dikkere bumpers met enorme koelopeningen, een subtiele carbon achterspoiler, grotere lichtmetalen velgen (met daar omheen Michelin rubber in de maat 275/35 ZR 20) en een viertal M uitlaat eindstukken uit de diffusor.

Aan de zijkant is te zien dat de wielkasten lekker uitgeklopt zijn. Schreeuwerig kan je het ontwerp evenwel niet noemen. Het zwarte dak is à la de M4 uit koolstofvezel vervaardigd. Achter de voorste wielkasten kan je de M5 herkennen aan de extra luchtuitlaat openingen. Achter die velgen prijken koolstofvezel remmen; waarschijnlijk een optie.

Ook het interieur is klaar voor het betere stuurwerk dat de M5 mogelijk moet maken. We zien M sportstoelen en een tweetal M knoppen bij de schakelflippers op het stuur.

Interessant is ook de gegevens die het digitale scherm weergeeft. Er kan namelijk gekozen te kunnen worden uit vier of achterwielaandrijving!

De aandrijving wordt verzorgd door een 4,4 liter grote, dubbel geblazen V8 met 600 pk en 750 Nm. Daarmee is de BMW iets minder sterk dan zijn concurrent van Audi (605 pk), maar qua sprinttijd (in 3,4 seconden zit je op 100 km/u) weet hij deze rivaal wel af te troeven (de RS6 Avant Performance heeft 3,7 tellen nodig. Geen verschil qua acceleratie is er met de Mercedes-AMG E 63 S, die 612 pk sterk is.

Voor het eerst vloeien de aandrijfkrachten via een 8-traps automaat in standaardsetting naar alle 4 de wielen. In RWD modus zijn driften en een burn-out nog gewoon mogelijk.

Het hogere gewicht dat de xDrive aandrijving met zich meebrengt, wordt ongetwijfeld gecompenseerd door het lichtere platform van de jongste generatie 5-serie, en het dak uit koolstofvezel. De snelste M5 aller tijden beleeft zijn publieksdebuut volgende maand op de IAA autoshow van Frankfurt.

Reageren is niet mogelijk.