BMW plaagt met nieuwe Z4

0

Er valt niet veel te zien, maar aan de hand van deze plaagfoto lijkt de nieuwe Z4 een puik ding te worden. Later deze week zal BMW op Pebble Beach Concours d’Elegance in de Verenigde Staten het doek van haar nieuwe roadster aftrekken.

De auto die de Duitsers op dit evenement zullen presenteren betreft officieel een conceptversie, maar hij zal amper verschillen van de uiteindelijke productie-uitvoering. Die debuteert waarschijnlijk in november op de autotentoonstelling van Los Angeles. Zoals eerder al door Autointernationaal.nl werd gemeld, krijgt de nieuwe Z4 een stoffen kap. Nu past BMW nog een stalen klapdakconstructie toe. De nieuwe Z4 wordt in een joint venture met Toyota ontwikkeld. Beide merken kiezen voor een eigen carrosserievorm. Zo zal Toyota voor een gesloten coupé opteren. Dat model gaat Supra heten. Alle motoren, ook de units die de Japanners gaan gebruiken, zijn van BMW afkomstig.

De tweede generatie Z4 die tot vorig jaar in het Duitse Regensburg werd gebouwd, rolde voor het eerst in 2009 van de band. De eerste editie stond tussen 2002 en 2008 op de prijslijsten. Kijken we verder terug in het verleden van de Z4, dan vinden we daar de welbekende Z3 en uiteraard de Z1 met zijn in de dorpels zakkende portieren. Het getal dat BMW achter de Z plakte, kan per generatie dus verschillen, maar voor de nieuwe roadster wordt vastgehouden aan het getal ‘4’. Bij BMW wordt de 4-serie gekenmerkt door relatief sportieve modellen, dus dat zorgt voor een betere associatie dan ‘Z5’.

Overigens was de Z3 de populairste ‘Z’ in ons land. Van de modelserie zijn 3.128 exemplaren verkocht, terwijl de eerste 2 generaties Z4 samen goed waren voor 2.736 registraties. Vorig jaar werden in Nederland nog 61 exemplaren van de roadster op kenteken gezet, terwijl in 2015 er nog 149 registraties waren. Deze afzetdaling is ook de reden waarom BMW voor de nieuwe Z4 samenwerkt met Toyota: de Duitsers kunnen in hun eentje de ontwikkelingskosten niet terugverdienen.

Reageren is niet mogelijk.