Vrijheid op wielen: BMW Z4 Concept

0

BMW heeft op het Pebble Beach Concours d’Elegance in Monterey, California. de Z4 Concept onthuld. Dit studiemodel is de directe voorbode van de nieuwe generatie Z4, die in de loop van volgend jaar wordt gepresenteerd.

De breedgeschouderde, laag boven de grond hangende Z4 Concept oogt als een klassieke roadster. Dat wil zeggen: een relatief lange wielbasis, gestrekt silhouet en een korte achterkant. De zitpositie in de auto is meer centraal dan voorheen, waardoor de bestuurder nog meer het gevoel van controle over de auto moet hebben.

De grille met zijn verticale motieven heeft klassieke elementen. BMW verwijst hierbij naar de legendarische 328 Mille Miglia als belangrijkste inspiratiebron. De haaienneus doet denken aan de beroemde Z8, waarvan destijds maar 3.000 exemplaren zijn gemaakt. In de flanken zijn grote happen scherp uitgesneden en in de voorspatborden zijn luchtinlaten geplaatst.

Je kan zien dat designchef Adrian van Hooydonk er plezier in had dat hij eindelijk eens geen (voorwiel aangedreven) SUV hoefde te ontwerpen. Hij heeft een sportwagen willen creëren waar het alleen om de essentie gaat, zodat de bestuurder optimaal kan genieten en ongelimiteerd ‘Freude am Fahren’ kan hebben. Dat lijkt goed gelukt. “Dit is vrijheid op 4 wielen”, aldus Van Hooydonk.

In het ontwerp wisselen vriendelijke vormen (Z3 en eerste generatie Z4) en scherpe vouwen (tweede generatie Z4) elkaar af. De nieuwe editie heeft de lage, brede nieren van de conceptversie van de 8-series gekregen. De koplampen zijn weliswaar geknepen, maar desondanks hoger opgetrokken dan bij zijn grote broer. De motorkap kenmerkt zich door scherpe lijnen.

Het is knap hoe het design knipoogt naar de lange lijn van roadsters die het merk al heeft geproduceerd, terwijl hij toch tegelijk naar de toekomst is gericht. De Z4 Concept is voorzien van 20-inch lichtmetalen velgen en gespoten in de kleur Energetic Orange. Achter vallen de L-vormige 3D lichtblokken sterk op, naast de diffusor. Over de zilverkleurige bulten achter de stoelen lijkt een mes gehaald te zijn.

Het dashboard is sterk op de bestuurder georiënteerd en is het met zijn zwarte kleur erg sober gehouden. De 2 grote beeldschermen lopen bijna naadloos in elkaar over. Achter het kleine stuurtje met platte onderkant bevindt zich een digitaal instrumentarium. Daarnaast bevindt zich een fors multimediadisplay, dat enigszins naar de bestuurder toe is gedraaid.

Om het onderscheid tussen de bestuurder en passagier kant te accentueren, heeft BMW de 2 stoelen bij de Z4 Concept allebei in een andere kleur uitgevoerd. Een stilistisch geintje dat we niet gaan terugzien op het productiemodel. Wel zal voor de definitieve uitvoering, net als bij deze Z4 Concept, intensief gebruik worden gemaakt van koolstofvezel. Het gewicht van de BMW moet daardoor tot onder de 1.400 kilo dalen.

BMW presenteert in de loop van volgend jaar de productieversie. Dan zullen ook de technische details bekend worden gemaakt. Over de motor in de neus van de Z4 Concept laat BMW dus nog niets los. Maar reken in eerste instantie op 3 uitvoeringen: de sDrive20i (184 pk), de sDrive30i (252 pk) en de sDrive40i (340 pk). De Z4 Concept is voorzien van een 8-traps automaat, maar de productieversie wordt ook leverbaar met een handbak met 6 versnellingen. Later komt er ook een M uitvoering. Die wordt 450 pk sterk.

Op dit moment is de Z4 Concept puur een designstudie. De belangrijkste elementen van zijn lijn worden zonder twijfel overgenomen op de definitieve versie die door Magna Steyr in het Oostenrijkse Graz gebouwd gaat worden. En dat is een goede zaak, want de Z4 wint duidelijk aan agressiviteit. Het vorig jaar gepensioneerde model werd overschaduwd door de Porsche Boxster, en misschien ook wel door de Audi TT Roadster. Nu weet BMW weer alle aandacht naar zich toe te trekken.

Toyota komt op basis van dezelfde techniek met een gesloten sportwagen, de Supra. Die heeft stilistisch geen enkele overeenkomst met de BMW. De bijdrage van Toyota aan het basisontwerp zal vooral tot uiting komen in een hybride aandrijflijn. Daarbij drijft een elektromotor de voorwielen aan. Dat wordt de enige Z4 (en Supra) die leverbaar wordt met vierwielaandrijving.

Reageren is niet mogelijk.