Exclusief: rijden met de nieuwe Porsche Cayenne

0

Waarom de korte test?

Porsche zal op 30 augustus het doek van de nieuwe Cayenne halen. Het publieksdebuut vindt de maand daarop op de IAA autoshow van Frankfurt plaats. Over 3 maanden start de productie. Een select aantal autojournalisten was door Porsche uitgenodigd om alvast kennis te maken met de derde generatie Cayenne. Autointernationaal.nl doet verslag.

Wat voor auto is het?

Als jij amper verschil kan zien met de huidige Cayenne, dan ligt dat niet aan jouw ogen. Duitsers zijn meesters in zorgvuldige evolutie. Volgens sommigen is dat een kenmerk van kwaliteit. Hoe dan ook, er zijn natuurlijk wel verschillen. Zo is de nieuwe Cayenne 1 centimeter lager bij een vrijwel onveranderde carrosserie lengte en breedte. Dat moet voor een dynamischere uitstraling zorgen. Net als de Panamera krijgt de nieuwe Cayenne achter een LED lichtband over de volle breedte van het koetswerk. Dat is tegenwoordig onderdeel van de huisstijl van Porsche. Hetzelfde geldt voor de koplampen met 4 lichtpunten. Daarmee gaat de Cayenne naar voorliggers communiceren om zo snel mogelijk de linker rijbaan vrij te maken.

De nieuwe Cayenne is gebaseerd op het zogeheten MLB Evo platform dat ook reeds onder de Audi Q7 en de Bentayga is te vinden. Bij de Porsche (en de nog te introduceren nieuwe Volkswagen Touareg) zal de wielbasis met 10 centimeter ingekort worden. “Dat maakt de auto lichter, sportiever en lichtvoetiger”, aldus SUV projectleider Oliver Laqua. “Voor Porsche is dan essentieel”. In vergelijking met de vorige generatie is de nieuwe Cayenne 65 kilo lichter.

Van het interieur, en dan in het bijzonder het dashboard, mochten van Porsche nog geen foto’s gemaakt worden, maar dat is niet erg: de nieuwe Cayenne krijgt dezelfde boordplank als de jongste Panamera. Dat betekent een 12,3-inch groot touch screen (ultrahoge resolutie, TFT, maar volgens Laqua simpeler te bedienen en sneller werkend dan het exemplaar in de Panamera) bovenin de middenconsole. Porsche kan daardoor veel aparte knoppen elimineren. Als vanouds neemt de toerenteller een centrale plaats in bij het instrumentarium. Wie het Sport Chrono pakket mee bestelt, krijgt op het dashboard een grote stopwatch. Dat is een beetje een vreemde eend in de bijt aangezien de rest van de boordplank heel strak is vormgegeven.

Oorspronkelijk waren er 7 motorversies van de nieuwe Cayenne gepland. Maar het loopt allemaal anders. Porsche is namelijk verboden om nog langer de V6 dieselversie te verkopen. Die ban geldt ook voor de nieuwe Cayenne. Porsche had ook een V8 dieselversie gepland, maar op het hoofdkantoor twijfelt men nog of die bij de verkoopstart beschikbaar zal zijn. Wellicht wordt die uitvoering alleen in stelling gebracht als de markt daar duidelijk om vraagt. Met de gestaag dalende vraag naar diesels (vorige maand in Duitsland min 13 procent) is dat nog maar afwachten. Bovendien heeft Porsche geen zin in nieuwe negatieve dieselpubliciteit. Dus Audi, die de 420 pk sterke motor ontwikkeld heeft, moet eerst met zijn hand op zijn hart beloven dat er geen sjoemelsoftware in zit. Dat schijnt nog niet zo eenvoudig te zijn.

Dus voorlopig houdt Porsche het bij 3 benzineversies en 2 stekkerhybride uitvoeringen. Het laatste aandrijftype is er met een V6 of een V8 motor als basisunit en is dan respectievelijk 462 pk en 680 pk sterk. De benzineversies zijn de naamloze basisvariant (met 3,0 liter grote V6, 330 pk en een enkele turbo), de S (met een dubbel geblazen 2,9 liter V6 en 440 pk) en de Turbo (met een 550 pk sterke V8).

Vierwielaandrijving is (uiteraard) standaard. Bij het systeem, waarbij het gros van het vermogen plus koppel naar de achterwielen gaat, heeft het Torsen differentieel plaatsgemaakt voor lamellenkoppeling. Volgens Porsche levert dit een kortere reactiesnelheid op en een neutraler weggedrag. Als transmissie fungeert een 8-traps automaat, maar het betreft niet de zelf ontwikkelde transmissie met dubbele koppeling die in de Panamera te vinden is. Daarmee mag ‘slechts’ 2.400 kilo getrokken worden. De conventionele ZF automaat kan 3.500 kilo aanhangergewicht hebben en met minder neemt Porsche bij haar grote SUV geen genoegen.

Is het wat?

Voor de test van de V6 benzineversies van de Cayenne (de naamloze basisuitvoering en de ‘S’) waren exemplaren beschikbaar die reeds op de productielijn gebouwd zijn. Daarmee mocht van Porsche gereden worden. Over de Turbo uitvoering is Laqua nog niet helemaal tevreden. Die versie wil hij nog wat fijn slijpen. Maar de uitgenodigde pers was welkom voor een rit op de bijrijderstoel.

Het meest interessant is natuurlijk de ervaring met de V6 benzineversies, waarmee zelf kon worden gereden. Qua zitpositie is er eigenlijk niks veranderd: je hebt als vanouds een gevoel van superioriteit. Ook het ruimteaanbod is nagenoeg identiek, ondanks de lagere daklijn. Achterin hebben volwassenen voldoende plek en mis je die 10 centimeter extra wielbasis niet. Porsche wil nog niet vertellen hoe groot de kofferruimte is, maar meldt alleen dat daar “wezenlijk meer bagage” in past. Dat klinkt veelbelovend, want de huidige Cayenne heeft een capaciteit van 670 liter.

Porsche heeft zijn eigen luchtvering ontwikkeld en zal de nieuwe Cayenne dus van een ander systeem voorzien dan onder de Audi Q7 en Bentley Bentayga te vinden is. Volgens Laqua is het eigen 3-kamer ontwerp sneller en ‘van meer markten thuis’, waardoor de capaciteiten in het terrein beter zouden moeten zijn dan van de genoemde zustermodellen. De luchtvering is optioneel op de Cayenne S en standaard op de Turbo uitvoering. Het systeem wordt altijd gecombineerd met PASM actieve dempers. Daarmee is niet gezegd dat de luchtvering een aanrader is. De Cayenne rijdt er weliswaar heel vloeiend mee, maar dat is niet hetzelfde als ‘fun’.

De basisversie van de Cayenne, waarmee ook kon worden gereden, was voorzien van standaard stalen veren. En ja, die biedt de communicatieve vaardigheden en feedback die je van een Porsche verwacht. Je voelt je meer betrokken bij het rijden, je wordt meer vermaakt en je hebt een beter contact met de weg. SUV of niet, in deze vorm is de nieuwe Cayenne een echte Porsche. Laat die luchtvering dus maar zitten.

Op de nieuwe elektrisch/mechanisch bekrachtigde besturing is geen kritiek, integendeel. De installatie is preciezer en minstens zo lineair werkend als de oude hydraulische installatie. Het zorgt er voor dat je de Cayenne met een hallucinant tempo door bochten kan jagen. Dat kunstje verstond de Porsche altijd al uitstekend, maar in Zuffenhausen laat men zien nog steeds heer en meester te zijn op dit vlak. Er is geen SUV die sportiever rijdt. Nou ja, de Macan misschien, maar die is dan ook een stuk lichter. Bijbetalen voor de achterasbesturing is helemaal niet nodig.

Probleem is wel dat je de V6 benzinemotor in zowel de basis Cayenne als de S uitvoering goed bij de les moet houden. Eigenlijk komt een SUV het best tot zijn recht met een dikke dieselmotor onder de kap, maar dat zit er op korte termijn dus niet in. Op papier is het prestatieniveau evenwel uitstekend. Porsche belooft dat de Cayenne S in minder dan 5 seconden naar 100 km/u kan accelereren. Ter vergelijking: de huidige editie heeft 5,5 tellen nodig en de GTS uitvoering 5,2 seconden. Voor de nieuwe Cayenne Turbo wordt een sprinttijd van minder dan 4 seconden opgegeven, maar ja, dan zit je dus vast aan die luchtvering. Hoe lang de basisversie nodig heeft om 100 km/u te bereiken, is nog niet officieel bekend, maar Autointernationaal.nl schat die tijd (mede dankzij de 450 Nm die al vanaf 1.400 toeren beschikbaar is) in op 6,0 seconden.

Aan een snel accelererende auto die niet (ook) vliegensvlug tot stilstand kan komen, heb je niks. Porsche heeft voor de Cayenne een nieuw type remschijven ontwikkeld waarvoor wolfraam/carbid is gebruikt. Daarmee wordt roestvorming als de auto lang stilstaat voorkomen en blinken ze dus altijd in de zon. De voorste remschijven zijn standaard 405 millimeter groot en op de optielijst heeft Porsche carbon/keramiek exemplaren van 440 millimeter staan. Voor als je geld te veel hebt, want met de gewone schijven remt de Cayenne zoals je van een Porsche verwacht: instant en krachtig. Standaard zijn 19-inch velgen (huidige model: 18-inch) maar maximaal is 21-inch mogelijk. Kies je daarvoor, dan kan die luchtvering met het oog op het comfort tóch raadzaam zijn.

 

90%
90%
Awesome

Zoek je de bochtenridder onder de SUV modellen, dan kom je bij deze Porsche uit. De nieuwe Cayenne is wederom de maatstaf en referentie. Toch is voorzichtigheid bij showroombezoek geboden: de Porsche dealer zal jou graag in een margerijkere, duurdere uitvoering praten met veel opties, maar dat is eigenlijk niet nodig. Als ergens 'minder' ook 'meer' is, dan is het bij de Cayenne wel. Dan krijg je een heerlijk pure, dynamisch rijdende SUV in een inmiddels klassieke verpakking. Nu maar hopen dat dieselfans daar ook mee kunnen leven.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (15 Stemmen)
    5

Reageren is niet mogelijk.