Land Rover werkt aan nieuwe generatie PHEV

0

Land Rover voert momenteel de laatste tests uit met stekkerhybride versies van de Range Rover en Range Rover Sport. Beide modellen komen begin volgend jaar op de markt.

Als basisunit zal de nieuwe 2,0 liter 4 cilinder Ingenium benzinemotor fungeren. Die is goed voor 300 pk en 400 Nm. De in eigen huis ontwikkelde elektromotor voegt daar 200 pk en 450 Nm aan toe. De actieradius op stroom bedraagt 50 kilometer. Het lithium/ion accupakket bevindt zich onder de vloer van de kofferruimte. De bekende 8-traps automaat maakt ook onderdeel uit van de aandrijflijn.

Optisch zullen de stekkerhybride uitvoeringen van beide Range Rover modellen alleen herkenbaar zijn aan speciale badges. De meest directe concurrent is de BMW X5 xDrive40e iPerformance uitvoering, al is die een stuk minder krachtig. De aandrijflijn die Land Rover ontwikkeld heeft kan ook gebruikt worden voor modellen van Jaguar en de eigen Range Rover Velar.

De stekkerhybride uitvoeringen zijn voor de Britse autobouwer erg belangrijk om de gemiddelde CO2-uitstoot van haar gamma omlaag te krijgen. Die bedraagt nu 164 gram/km en dat moet, wil Jaguar Land Rover in 2021 boetes ontlopen, 95 gram worden. Verder zijn de stekkerhybride versies essentieel voor de Chinese markt, waar vanaf volgend jaar een bepaald quotum aan (deels)elektrische auto’s verkocht moet worden wil men ook conventioneel aangedreven modellen aan de man kunnen blijven brengen.

Jaguar Land Rover doet momenteel in China uitstekend zaken. In het eerste kwartaal werden daar 30 procent meer auto’s aan de man gebracht. Dat is niet in de laatste plaats te danken aan de lange wielbasis uitvoering van de XF. In het tweede kwartaal werden in de Verenigde Staten 16 procent meer auto’s verkocht. Mondiaal is de afzetplus 3,5 procent groot (137.463 auto’s). Dat dit percentage een stuk lager is, komt door de thuismarkt. Hogere bijtelling voor zakelijk rijders van een model die meer dan 40.000 pond kost (omgerekend 60.000 euro) hebben er voor gezorgd dat de verkopen van Jaguar Land Rover in eigen land met 14 procent zijn gedaald.

Land Rover levert nu al een gewone hybride versie van de Range Rover en Range Rover Sport, maar die hebben de 3,0 liter V6 dieselmotor als basisunit; een type krachtbron waar autofabrikanten mondiaal niet mee uit de voeten kunnen. Verder is de emissiewaarde (164 gram/km) allesbehalve om over naar huis te schrijven. Zo zijn de 6 cilinder dieselversies van de Audi Q7 zonder hybride hulp al schoner dan het Britse SUV duo.

Reageren is niet mogelijk.