Matig debuut voor Subaru XV

0

In Australië is een vergelijkingstest gehouden tussen 4 compacte Japanse cross-overs. Het betreft modellen die ook op de Europese markt verkrijgbaar zijn. Of daar binnenkort in de verkoop zullen gaan, want één van de geteste auto’s was de nieuwe Subaru XV. De rest van het vierkamp werd gevormd door de Mazda CX-3, de Mitsubishi ASX en de Toyota C-HR.

Om maar met de deur in huis te vallen: de XV eindigde op de derde plek. Dat is geen al te sterk debuut, maar verrassend is de uitslag niet. Ook in Australië is er kritiek op de weinig verfijnde Lineartronic CVT automaat. Verder is de XV allesbehalve een koopje (en dat zal in Nederland niet anders zijn). Verder is het verbruik fors. De Subaru weet zich wel qua terreincapaciteiten positief van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar dat is dus ook in Australië niet doorslaggevend.

De XV wist wel de Mitsubishi ASX achter zich te laten. Deze cross-over eindigde met afstand op de laatste plaats. De ASX is relatief goedkoop, maar dat is zijn afwerking ook. Voor de rest mist de Mitsubishi de finesse die zijn modernere concurrenten wel hebben. Ook qua veiligheidsuitrusting en infotainment loopt dit model ook een generatie achter.

De Mazda CX-3 behaalde de zilveren plak. Dit model wordt door de Australische testredactie omschreven als een “indrukwekkende allrounder”. De prijs:uitrusting verhouding is aantrekkelijk en het benzineverbruik is laag. Achilleshiel van de CX-3 is echter zijn kleine bagageruimte. En qua algehele verfijning moet hij zijn meerdere erkennen in de Toyota C-HR.

De C-HR wist de Australische vergelijkingstest dus op zijn naam te zetten. Qua uitstraling én veiligheidsuitrusting is het een zeer moderne, goed uitontwikkelde auto. Toch maakt de Toyota zijn naam niet helemaal waar. ‘C-HR’ is namelijk de afkorting van ”Coupe-High Rider’. De testredactie merkt op dat 15,4 centimeter grondspeling gewoon personenauto formaat is. De Camry staat zelfs 1 centimeter hoger op zijn poten. Maar dat is misschien ook wel de kracht van de Toyota. “De beste SUV is een auto die eigenlijk helemaal geen SUV is”, zo concludeert de testredactie.

Reageren is niet mogelijk.