Prijsindicatie BMW M5

0

BMW heeft zijn nieuwe generatie M5 klaar. Dit keer met een schamele 3,4 seconden voor de acceleratie naar 100 km/u, 600 pk en een berg koppel van 750 Nm dat zowat bij een stationair toerental al beschikbaar is. Daarmee is de nieuwe editie de krachtigste en snelste M5 ooit. En de allereerste editie met standaard vierwielaandrijving en een drift modus.

Dat de nieuwe M5 zijn voorganger in alle opzichten overtreft, is geen verrassing. Zo gaat dat nu eenmaal in autoland, zeker in de hogere regionen. Al is het alleen maar omdat de concurrentie (lees: Mercedes-AMG met de E 63 S) ook niet stilzit. Elk nieuwe generatie moet beter, krachtiger en sneller zijn. Bij de M5 is dat niet anders.

BMW gebruikt voor haar M5 wederom de 4,4 liter V8 motor met 2 turbo’s. Met een maximumvermogen van 600 pk is de nieuwe editie 40 pk sterker dan het vorige model. Qua koppel bedraagt de winst 70 Nm. Tegelijkertijd is het gewicht met 15 kilo gedaald. Dat klinkt bescheiden, ondanks dat het dak van CFRP (met kunststof versterkt koolstofvezel) is vervaardigd, BMW een motorkap van aluminium monteert en er een lichtgewicht uitlaatsysteem (waarvan het geluid via een M Sound Control knop en diverse kleppen valt in te stellen) onder de auto zit. Maar het voortaan standaard aanwezige M xDrive vierwielaandrijvingsysteem staat een grotere gewichtsreductie in de weg. Dat het een goede beslissing is geweest om af te zien van louter achterwielaandrijving (en dus minder tractie), blijkt uit het acceleratiecijfer: de nieuwe M5 sprint een volle seconde sneller naar 100 km/u dan het oude model.

Als transmissie fungeert net als voorheen een 8-traps M Steptronic automaat. Volgens BMW is de unit evenwel verbeterd en gaat hij efficiënter te werk. De topsnelheid is standaard begrensd op 250 km/u, maar daar kan 305 km/u van worden gemaakt als je bijbetaalt voor het M Driver’s Package. Minder relevant in dit segment, maar toch interessant, is het gemiddelde verbruik dat volgens BMW 10,5 liter per 100 km bedraagt. Dit betekent een CO2-uitstoot van 241 gram/km.

Het rij karakter van de M5 kan op jouw smaak (of stemming) worden afgestemd middels 5 voorgeprogrammeerde modi. 2 daarvan zijn gebaseerd op settings van het stabiliteitsysteem DSC (aan of uit) en 3 veranderen het gedrag van het xDrive vierwielaandrijving systeem (4WD, 4WD Sport of 2WD). In de standaardmodus (met DSC en 4WD aan) laat het systeem enige slip van de achterwielen toe tijdens het uitaccelereren van bochten. Maar hardcore M5 fans zullen de meeste bevrediging vinden in de 2WD (drift) M Dynamic modus. In deze stand gedraagt de BMW zich als een achterwiel aangedreven auto en kan je de kont van de M5 makkelijk laten uitbreken. Op de achteras heeft BMW een Active M differentieel gemonteerd. Dat spert tussen de 0 en 100 procent om de motorkracht optimaal op de weg over te kunnen brengen. Naast deze modi heb je ook nog de bekende Comfort, Sport en Sport Plus configuraties.

De nieuwe 1.855 kilo zware M5 is standaard uitgerust met 19 inch velgen. Daarachter kunnen tegen meerprijs koolstof/keramische remschijven worden gemonteerd die bovendien 23 kilo lichter zijn dan de standaard M exemplaren (met blauwe remklauwen). Optioneel is ook 20 inch lichtmetaal. Met dergelijke velgen krijg je 275/35 R20 banden vóór en 285/35 R20 exemplaren achter. Standaard zijn 275/40 ZR 19 banden vóór en 285/40 ZR 19 exemplaren achter standaard.

Wat het uiterlijk betreft, bewandelt BMW een bekende weg. De M5 onderscheidt zich middels sportief maar niet overdadig bumperwerk van zijn terughoudender gemotoriseerde broers en onder de achterbumper komt de M signatuur tot uiting in de vorm van 4 uitlaat eindstukken. De kleur Marina Bay Blue Metallic is exclusief voor de sportieve topper ontwikkeld.

Het interieur van de BMW is standaard voorzien van een overdaad aan leer. M sportstoelen ontbreken uiteraard niet, al staan uitgebreider verstelbare zetels op de optielijst. Met de rode M1 en M2 knoppen naast de schakelflippers achter het stuur kunnen de persoonlijke instellingen worden geactiveerd (stijfheid van de veren, de gaspedaalrespons, schakelsnelheid van de automaat en de wijze waarop het vermogen over de wielen wordt verdeeld).

De nieuwe M5 beleeft zijn première volgende maand op de IAA autoshow van Frankfurt. Bestellen kan daarvoor al, maar de Nederlandse prijs is nog niet bekend. Autointernationaal.nl verwacht een tarief van afgerond 170.000 euro. De eerste exemplaren worden naar verwachting in de lente van 2018 afgeleverd. Vanaf de verkoopstart is de M5 ook als speciale First Edition te bestellen. Die zal in een gelimiteerde oplage van 400 exemplaren worden gebouwd en is 19.500 euro duurder. Hij heeft een speciale BMW Individual kleur, namelijk Frozen Dark Red metallic.

Reageren is niet mogelijk.