Tata en Volkswagen alweer uit elkaar

0

Het had een langdurige samenwerking moeten worden: het partnerschap tussen Volkswagen en de Indiase autofabrikant Tata Motors. Maar beide partijen hebben elkaar eens even diep in de ogen gekeken en zijn tot de conclusie gekomen dat er te veel verschillen zijn.

Skoda, dat binnen de Volkswagen Groep de regie had gekregen voor de samenwerking met Tata, maakte de scheiding bekend. Afgelopen maart waren er plannen gemaakt om samen een budgetauto voor zogeheten opkomende economieën (zoals India) te ontwikkelen. Volkswagen heeft daar zelf het juiste platform (en de knowhow) niet voor. Een eerdere samenwerkingspoging met Suzuki, dat in India met afstand marktleider is, was al mislukt omdat de managers zich uit Wolfsburg te dominant opstelden. Maar nu gaat is ook de krachtenbundeling met Tata van de baan. Beide partijen zijn tot de slotsom gekomen dat de beoogde kostenbesparingen via samenwerking niet gerealiseerd kunnen worden.

Dit betekent dat Volkswagen terug bij af is in het budgetsegment. En dat is jammer, want Renault heeft inmiddels met de Kwid (die vorig jaar in India in de verkoop ging) laten zien hoe het wél goed. Mede dankzij dit model is de alliantie tussen de Fransen en Nissan / Mitsubishi in korte tijd uitgegroeid tot de grootste autofabrikant ter wereld. Volkswagen weet onverminderd prachtig fijn geslepen modellen te ontwikkelen, maar staat in het budgetsegment met lege handen. Ook in Europa, want de dochters Seat en Skoda hebben te kennen gegeven geen vervolg te willen geven aan hun Mii / Citigo stadsauto. Dit betekent dat ook de opvolger van de Up op losse schroeven staat.

Toch komt de breuk met Tata Motors niet als een verrassing. Als er één fabrikant tweede garnituur auto’s bouwt, dan is het deze Indiase onderneming wel. Wat hadden Volkswagen en Skoda daar te zoeken? Niks. Afijn, zelf zijn zij nu ook tot die slotsom gekomen. Skoda wil nu een bestaand platform uit concerngelederen gaan gebruiken om, via kostenaanpassingen, geschikt te maken voor een budgetmodel.

India geldt als het Eldorado voor goedkope auto’s, maar kleine modellen betekenen ook kleine winstmarges. Oftewel: het verschil tussen wel of geen winst maken is flinterdun. Het kiene Suzuki verstaat de kunst inmiddels goed, en ook Renault weet nu hoe het moet: niet in Europa een model ontwikkelen en vervolgens de bouwtekeningen richting India sturen, maar lokaal met leveranciers om de tafel gaan zitten om te kijken wat zij kunnen leveren, om vervolgens op basis van die ingrediënten een auto te ontwerpen. Dat het eindresultaat best smakelijk kan zijn, bewijst de Kwid.

Andere autofabrikanten waren minder fortuinlijk. De Tata Nano is weergaloos geflopt, Toyota erkent dat zij zelf de kennis ook niet in huis heeft (en heeft daarom de regie uit handen gegeven aan Daihatsu) en General Motors heeft besloten om zich helemaal terug te trekken uit India na zijn tanden stuk gebeten te hebben op de grillige automarkt aldaar. Dat Tata Motors in de zijlijn nog een deuntje meeblaast, is alleen te danken aan de winsten van Jaguar Land Rover.

Het kortstondige avontuur tussen Skoda en Volkswagen enerzijds en Tata Motors anderzijds, kent dus alleen maar verliezers. En de winnaars? Dat zijn Maruti Suzuki en Hyundai, die samen driekwart van de Indiase automarkt beheersen, en het snel oprukkende Renault. Tja, het is niet echt verwonderlijk dat het autoconcern uit Wolfsburg, momenteel aangestuurd door een voormalige Porsche chef, totaal geen notie heeft van hoe je winstgevend budgetauto’s maakt.

Reageren is niet mogelijk.