Duurtest blamage voor BMW

0

Het is alweer 3,5 jaar geleden dat BMW de 2-serie Active Tourer voorstelde: een mix van de onderstelgenen van een Mini, een hoogmoderne 3 cilinder motor en verpakt in een hoge, en daardoor relatief ruime en praktische carrosserie. De voorwielaandrijving leidde tot enig wenkbrauwgefrons bij merkfans, maar de pers concludeerde al snel dat BMW de betere B klasse had ontworpen.

Althans, als je het kwaliteitsaspect buiten beschouwing laat. Al vrij snel na de verkoopstart waren en klachten over lekkage en andere kinderziektes bij de 2-serie Active Tourer. BMW kwam er zelf in 2015 achter dat een krukaslager niet voldoende bestand was tegen slijtage. Inmiddels zijn de resultaten van een duurtest (100.000 kilometer en 24 maanden) van het Duitse tijdschrift Autobild bekend. De resultaten zijn ontluisterend.

Na 36.331 kilometer moest de complete motor vervangen worden. De koppelingsplaat wordt te sterk belast, zo bleek tijdens de inspectie op het eind. De 2-serie Active Tourer heeft ook last van roestvorming, al zou dat volgens BMW “onschuldig” zijn. De instaplijsten blijken erg krasgevoelig te zijn en de vloermatten begonnen al na 40.000 kilometer te pluizen. BMW heeft na de productiestart diverse verbeteringen bij de 2-serie Active Tourer doorgevoerd, maar je kan niet anders dan concluderen dat het model te snel en niet goed uitontwikkeld op de markt is gebracht.

In de kwaliteitsranglijst van het magazine belandt de 2-serie Active Tourer helemaal onderaan. De BMW kan daarmee in één adem genoemd worden met diverse Volkswagen modellen en met erkende probleemgevallen van de Franse slag, zoals de Citroën C8 en de Peugeot 307. Die hebben als ‘excuus’ producten van volumefabrikanten te zijn, waarbij je geen premiumprijs betaalt. Maar bij de 2-serie Active Tourer is dat anders.

De redactie van Autobild noemt de duurtest bevindingen “schadelijk” voor het merkimago. BMW kan best premiumproducten bouwen (vorige generatie 1-serie, 5-serie uit 2014). Maar de 2-serie Active Tourer zorgt voor een schandvlek. Het tijdschrift beschouwt het model niet als een echte BMW. “En daarmee bedoelen wij niet de voorwielaandrijving of de 3 cilinder motor. We hebben het over de matige kwaliteit en de motorschade. Verder werken de koppeling en de versnellingsbak niet zo probleemloos als je van een BMW mag verwachten”.

Autobild sluit af met de volgende constatering: “De 2-serie Active Tourer voldoet niet aan de hoge verwachtingen die je van een BMW mag hebben. München hebben de premiumaspiraties kapot bespaard”. Als autoconsument weet je nu voldoende. Maar niet alleen MPV fans moeten op hun hoede zijn. Want hoe zou de populaire, technisch identieke X1 het doen in een duurtest? Appels vallen doorgaans niet ver van de boom.

Comments are closed.