Prijsindicatie Volvo XC40

0

Volvo breidt zijn SUV aanbod uit met de XC40. De productie zal in het Belgische Gent plaatsvinden en er komen zowel stekkerhybride als elektrische varianten. In november rollen de eerste exemplaren van de band. Op 29 september opent Volvo de orderboeken.

Opvallend: het debuut van de XC40 vindt niet plaats op de IAA autoshow van Frankfurt. Volvo is daar überhaupt niet aanwezig. De presentatie van de XC40 zou op de Duitse autotentoonstelling ondergesneeuwd raken door al het andere nieuws. Volvo koos daarom voor een presentatie in een stad die op het gebied van mode en design een lichtend voorbeeld is: Milaan.

Logischerwijs heeft de XC40 een meer gedrongen voorkomen dan zijn grote broers XC60 en XC90. Met name de wiel(kasten) lijken buitenproportioneel te zijn, waardoor de nieuwe Volvo niet echt een elegant voorkomen heeft. Maar hip en stoer oogt de XC40 wel, zeker als je voor een carrosserie in 2 kleuren kiest. Het dak en een stuk van de C stijl worden dan in een andere tint uitgevoerd dan de rest van de auto.

Opvallend is de knik in de achterdeuren. Het front en de achterzijde, de grille en met name de lichtunits zien er heel merkkarakteristiek uit. Volvo meldt trots dat de XC40 de grootste auto in zijn segment (op de X1 na) is. Zijn bagageruimte meet 460 liter. Dat is slechts 7 procent kleiner dan de kofferbakcapaciteit van de XC60. Volvo meldt dat het interieur van “gedurfd speels” tot “stijlvol premium” aan te kleden valt. Daarbij kan er ook gekozen worden voor een tapijt in de kleur Lava Orange en/of Oxide Red hemelbekleding.

De XC40 is de eerste auto van Volvo die gebruik maakt van de nieuwe CMA (Compact Modular Architecture) architectuur. Deze bodemplaat is samen met het Chinese moederbedrijf Geely ontwikkeld en zal worden gebruikt voor alle nieuwe varianten van de 40-reeks. Bij het ontwerp van het onderstel is rekening gehouden met (deels)elektrische aandrijving. Geely zal de CMA architectuur gaan gebruiken voor haar eigen modellen én voor het repertoire van haar nieuwe Chinese premiumdochter, Lynk & Co.

De XC40 gaat concurreren met de Audi Q3, de BMW X1, de DS 7 Crossback, de Jaguar E-Pace en de Mercedes-Benz GLA. Qua uitvoeringen valt te kiezen uit Momentum, R-Design en Inscription. De laatste variant moet het vooral van zijn weelderige aankleding hebben. De XC40 R-Design neemt (uiteraard) de sportieve honneurs waar. Bij de lancering zal de XC40 leverbaar zijn als T5 met een 254 pk / 350 Nm sterke 2,0 liter 4 cilinder benzinemotor en als D4 diesel met 190 pk / 400 Nm. Beiden zijn standaard voorzien van een Geartronic 8-traps automaat en vierwielaandrijving. De zogeheten Launch edities gaan in Nederland beiden vermoedelijk 61.695 euro kosten.

Maar dat is natuurlijk slechts de start. Het aanbod zal later worden uitgebreid met minder krachtige conventionele versies (T4 en D3), handgeschakelde uitvoeringen en varianten met louter voorwielaandrijving. Ook een stekkerhybride en een volledig elektrische XC40 staat op het programma. Instapmodel wordt uiteindelijk de handgeschakelde T3. Die beschikt over een 150 pk sterke 3 cilinder 1,5 liter motor en gaat in Nederland circa 35.995 euro kosten. Met de D3 (die een 150 pk sterke 2,0 liter 4 cilinder onder de kap heeft) zal voor circa 41.995 euro weggereden kunnen worden.

Volvo zorgde voor flink wat bergruimte in de deuren en onder de stoelen. Er is een speciale voorziening voor de telefoon (met draadloos opladen), een uitklapbare haak voor een handtas en een verwijderbaar vuilbakje in de tunnelconsole. Het lijkt wel de Simply Clever filosofie van Skoda. Het dashboard komt in grote lijnen overeen met de boordplank van de XC60 en de 90-reeks modellen. Centraal bovenin de middenconsole installeert Volvo pontificaal het Sensus systeem, gekoppeld aan een verticaal geplaatst, fors touch screen.

Voor het infotainment en de veiligheidstechnologie is voor de XC40 een beroep gedaan op de systemen van de XC60 en de 90-reeks. Dit betekent dat de nieuwe compacte Volvo onder meer kan rekenen op Pilot Assist, City Safety, Run-off Road Protection & Mitigation, Cross Traffic Alert met Brake Support, Rear Collision Warning, Lane Keeping Aid en een 360 graden camera. Doel is de bestuurder te assisteren en het risico op een ongeval aanzienlijk te verkleinen. Optioneel is de XC40 verkrijgbaar worden met Pilot Assist: een systeem waarmee de cross-over semi-autonoom aan het verkeer moet kunnen deelnemen.

Met de XC40 presenteert Volvo niet alleen een nieuwe auto, maar introduceert het merk ook een andere manier van aankoop en bezit: Care by Volvo. Je kan dit ‘product’ vergelijken met private lease. Nederland komt pas later aan de beurt, maar onder meer op de Zweedse thuismarkt, in Duitsland, Groot-Brittannië, Spanje, Italië, Noorwegen, Polen en de Verenigde Staten komt Care by Volvo wel meteen beschikbaar. Voor een vast, en niet van kortingen en onderhandelingstalenten afhankelijk, maandbedrag krijgen de deelnemers iedere 24 maanden een nieuwe XC40.

De klant rijdt dus een auto zonder dat hij om hoeft te kijken naar een aanbetaling, de verzekering, belasting en zaken die op het voorgaande invloed hebben, zoals leeftijd en woonplaats. De Care by Volvo klant zal naast zijn auto ook kunnen beschikken over een aantal digitale conciërgediensten, zoals tanken en schoonmaken/wassen, een haal & breng service en aflevering in de auto van in webshops bestelde spullen. XC40 rijders zullen hun auto via Volvo on Call ook makkelijk kunnen ‘delen’ met familieleden, vrienden of werkcollega’s. Daar is een digitale sleuteltechnologie voor ontwikkeld.

Comments are closed.