Vlotte verschijning: Kia Stonic

0

Waarom de korte test?

Kia wil volgend jaar 500.000 auto’s gaan verkopen in Europa. Een doelstelling waarvoor het merk een nieuwe showroomtrekker nodig heeft, want dit jaar zal de afzetteller naar verwachting eindigen op iets meer dan 400.000 exemplaren. Het model waarmee Kia meer orders in Europa wil genereren, is de Stonic. Die heeft zich, tamelijk laat, gemeld voor de al overboekte vlucht van het B SUV segment, waar inmiddels meer dan 15 (!) concurrenten actief zijn.

Wat voor auto is het?

Kort door de bocht is de Stonic (de naam is een samenraapsel van de termen ‘Speedy’ en ‘Tonic’) een Rio met extra grondspeling en een hogere carrosserie. Qua onderstel zijn beide modellen namelijk identiek. Maar de carrosserie is geheel nieuw, oogt een halve klasse groter en biedt meer ruimte.

Binnen het Kia gamma wordt de Stonic onder de in het SUV segment opererende Sportage en Niro gepositioneerd. Het Koreaanse merk voert ook de Soul, maar deze cross-over is in Nederland alleen verkrijgbaar in elektrische uitvoering. Vanwege zijn prijs, maar vooral door de beperkte actieradius, is die Kia niet interessant voor particulieren. De Stonic is dat vanwege zijn veel gunstigere instaptarief (vanaf 18.995 euro) wel. Ook prettig voor particulieren is de garantietermijn van 7 jaar (of 150.000 kilometer). Daarmee onderscheidt Kia zich nog steeds van de concurrentie.

De Stonic oogt beslist niet als een te heet gewassen Sportage. Het design is fris en fruitig, maar ook een beetje voorspelbaar. Je kan het dak tegen meerprijs in een contrastkleur laten uitvoeren, maar die optie biedt de concurrentie ook. Is het jou te doen om op te vallen in het verkeer, dan kan je beter een Citroën C4 Cactus, Hyundai Kona of Nissan Juke bestellen. Maar het gros van de kopers zal het ietwat brave uiterlijk van de Stonic wel best vinden: de best verkopende B segment SUV van dit moment is namelijk de Renault Captur, en die oogt ook niet echt spannend.

Is het wat?

Als je instapt, dan is het voor Rio rijders een feest van herkenning. Het dashboard is namelijk nagenoeg identiek. Horizontale lijnen laten het geheel breder ogen. De bediening is kinderlijk eenvoudig, op de knoppen van het (lekker in de hand liggende en fraai vormgegeven) stuurwiel na. Daarvan heeft de Stonic er wel erg veel. Door die knoppendrukte is het vaak even zoeken naar de gewenste functie. De Zuid Koreaanse achilleshiel blijft de gemaakte materiaalkeuzes. Die zijn anders (lees: goedkoper) dan bij Europese modellen zoals de Renault Captur. Harde plastic bevindt zich ongegeneerd op ooghoogte (ook voor de toplaag van het dashboard) en ook het centrale deel van het stuur (de claxon zeg maar) moest enkele stappen terugdoen qua kwaliteit. Alles zit wel strak en stevig in elkaar.

De Stonic doet van binnen aan als een Rio, maar dan met enkele centimeters hoger geplaatste stoelen. Het onderstel is identiek en dit betekent dat vierwielaandrijving niet tot de mogelijkheden behoort. Een bewuste keuze van Kia, want de vraag naar tractie rondom zou in het B segment sterk afnemen. Terecht, want in de ‘urban jungle’ heb dat natuurlijk helemaal niet nodig. De meeste concurrenten denken er net zo over. Wie tóch vierwielaandrijving wil, dient (bijvoorbeeld) de Kona van zustermerk Hyundai te bestellen. Die is vrijwel even groot, maar wordt boven de Stonic gepositioneerd: zijn basiskrachtbron is de sterkst leverbare motor van de Kia. Verder staat de Kona op een C segment onderstel, namelijk de bodemplaat van de Elantra. Dat Hyundai en Kia bij de compacte cross-overs een andere koers varen, is opvallend want normaliter draperen zij slechts een andere carrosserie over dezelfde technische fundamenten.

De Stonic heeft een turboloze 1,2 liter motor als basisunit. Die kan je het best vergeten, want met zijn 82 pk is het de moderne equivalent van de Citroën 2CV4. Beter is het om voor de ‘2CV6’ te gaan: de 120 pk sterke 1.0 T-GDI unit. De inmiddels bekende geblazen 3 cilinder is een uitstekend roffelend torretje met veel koppel onderin dat de 1.160 kilo zware Stonic via een vlot schakelende 6-bak goed op gang krijgt. Je hebt altijd voldoende kracht. Vanaf volgend jaar is ook een 7-traps SCT automaat met dubbele koppeling leverbaar. Wat wil de particuliere rijder nog meer?

Waarschijnlijk niks, maar bedenk wel dat het instaptarief met de 1.0 T-GDI motor stijgt naar 22.995 euro. Je krijgt dan direct het derde uitrustingsniveau, ComfortLine Navigator genaamd. Die beschikt over parkeersensoren achter, cruise controle, lederen bekleding voor zowel het stuurwiel als de pookknop, een infotainment systeem dat standaard is voorzien van DAB+ en een geïntegreerde navigatiefunctie met TomTom Live Services en 17 inch lichtmetalen velgen met banden in de maat 205/55 R17. Testauto was de ExecutiveLine uitvoering (25.495 euro). Zijn meeruitrusting omvat onder andere elektrisch inklapbare buitenspiegels met richtingaanwijzer, LED achterlichten met onderscheidend 3D-design, automatische airconditioning (in plaats van handbediend), een verwarmbaar stuurwiel, idem voorstoelen en dode hoekdetectie.

Er is keuze uit 9 carrosseriekleuren, waarvan één (voor Kia) geheel nieuwe metallic kleur: Most Yellow (zie fotoserie). Andere metallic kleuren zijn Silky Silver, Urban Green, Signal Red, Deep Sienna Brown, Smoke Blue, Platinum Graphite en Aurora Black Pearl. Clear White is de enige solid kleur. De Stonic is ook verkrijgbaar met een 2-kleurige carrosserie. Wanneer de koper daarvoor kiest, dan zijn het dak, de achterspoiler en de spiegels gespoten in een tweede kleur naar keuze. Er zijn in totaal 5 dakkleuren leverbaar: Black Pearl, Clear White, Signal Red en de exclusieve Stonic kleuren Tan Orange en Electric Green. In totaal zijn er 20 kleurencombinaties mogelijk.

De vering van de Stonic is vrij stug, maar levert helaas geen sportief weggedrag op. Daarvoor is de besturing te licht en te veel gericht op gemak in plaats van gevoel. De Stonic is wel goed gedempt, zodat hij volwassen aanvoelt en niet bokt of stuitert. In de bochten wordt er ietwat overgeheld. Het is allemaal tamelijk neutraal en voorspelbaar, maar je zult met deze Kia niet voor de lol rotondes gaan pakken. Een gemiste kans, want de Koreaanse fabrikant zegt juist de Stonic rij technisch vermakelijk te hebben willen maken. Daarvoor kan je beter een Mazda CX-3 kopen (die kost als 120 pk sterke TS 26.290 euro).

Het interieur is ruim (ook lange volwassenen hebben achterin voldoende plek), maar oogt niet perse heel modern en bestaat grotendeels uit hard en glimmend plastic. Zonde: hier had Kia wat meer aandacht aan mogen besteden. Ook de bagageruimte is met 352 liter (332 liter inclusief reservewiel) niet bijzonder groot. Omklappen van de achterbank levert wel een mooi vlakke vloer op (dat kan in 60:40 verhouding), en maximaal 1.135 liter stouwcapaciteit.

80%
80%
Awesome

De zeer royaal uitgeruste Stonic 1.0 T-GDI ExecutiveLine kost 25.495 euro. Daarmee is hij afgerond 2.600 euro goedkoper dan de Renault Captur 1.2 TCe Initiale Paris, die eveneens 120 pk sterk is. Prijstechnisch heeft Kia dus een sterke troef in handen. Voeg daarbij de uitgebreide garantietermijn en het frisse design, en je kan niet anders dan concluderen dat de Stonic een hit gaat worden in Nederland. Maar ondanks dat blijft hij een Rio in een duurdere cross-over plunje. Die kost in dezelfde 1.0 T-GDI ExecutiveLine uitvoering 23.735 euro. De Stonic is weliswaar ruimer dan de Rio, maar als het jou daar om te doen is, dan komt de concurrentie vaak beter voor de dag.

  • 8
  • User Ratings (11 Votes)
    6

Comments are closed.