Opgeknapt: BMW 6-serie GT

0

Waarom de korte test?

Bij BMW is de nieuwe 5-serie inmiddels volop leverbaar. De sedan en Touring keerden in zorgvuldig geëvolueerde vorm terug, maar de Gran Turismo uitvoering is gepromoveerd tot 6-serie.

Wat voor auto is het?

De 5-serie Gran Turismo zorgde bij zijn introductie (en lang daarna) voor nogal wat gefronste wenkbrauwen. Dankzij de verlengde en verhoogde carrosserie bood hij weliswaar vorstelijk veel ruimte, maar die voordelen werden teniet gedaan door zijn plompe design. Ook het rij plezier was door het hogere gewicht minder dan in de 5-serie.

In een klasse lager kreeg BMW wel (meer) handen op elkaar: de 4-serie Gran Coupé biedt een duidelijke stilistische en praktische meerwaarde ten opzichte van de 3-serie. Dat rechtvaardigt zijn hogere prijs. BMW heeft de Gran Turismo uitvoering van de 5-serie daarom nu ondergebracht in de 6-serie. Zoals het er nu naar uit ziet, moet hij daar overigens in zijn eentje de honneurs gaan waarnemen want de Coupé en Cabriolet uitvoeringen van de 6-serie promoveren tot 8-serie terwijl er voor de Gran Coupé versie geen opvolger is gepland.

De 6-serie GT is bijna 9 centimeter langer dan zijn voorganger. Daarmee gaat deze BMW riant over de 5 meter grens heen. Tegelijkertijd werd hij 2 centimeter lager, is de kontpartij 6 centimeter minder hoog en staat de voorruit schuiner. Het doel van BMW is om de 6-serie GT daarmee optisch tot een volwaardig(er) alternatief voor de Audi A7 Sportback te maken. Of dat gelukt is, is een kwestie van smaak. Feit is dat de 6-serie GT een stuk minder wind vangt dan zijn voorganger: de Cw-waarde bedraagt slechts 0,25.

Kijk je puur naar de carrosserielengte, dan zou je de 6-serie GT kort door de bocht kunnen bestempelen als de 5-deurs versie van de 7-serie, al heeft hij niet diens deels uit CFRP opgetrokken bovenbouw. Niettemin is hij een stuk lichter dan de 5-serie Gran Turismo. Dat is te danken aan intensiever gebruik van aluminium voor het nieuwe, zogeheten CLAR platform. Verder is de achterklep een stuk eenvoudiger. Die bestaat niet langer uit 2 delen, maar is nu van het traditionele type. Niet getornd werd er aan de frameloze ruiten.

Is het wat?

Een belangrijk verschil met de 5-serie is de hogere zitpositie. Je zit weliswaar niet op een troon à la de X5 of X6, maar ook zeker niet zo laag als in de sedan of Touring. Dat is een eigenschap die oudere autoconsumenten zullen weten te waarderen. Die wordt verder in de watten gelegd met zaken als luchtvering (achter standaard, vóór optioneel), actieve stabilisatorstangen, vierwiel besturing en rij hulpmiddelen als een semi-automatische piloot, een nachtzicht assistent en vehicle-to-vehicle communicatie.

Toch komt ook de BMW fan die het vooral om ‘Freude am Fahren’ is te doen beter aan zijn trekken in de 6-serie GT. Het zwaartepunt ligt merkbaar lager en de carrosserie helt dankzij de in de vorige alinea genoemde actieve stabilisatorstangen inderdaad minder over. De vierwiel besturing compenseert het nadeel van de langere wielbasis. Maar voor beide zaken moet je wel bijbetalen. Hoe de 6-serie zonder deze hulpmiddelen rijdt, is gissen.

Het raffinement van de 6-serie GT is boven elke discussie verheven. Niet verwonderlijk, want hij is immers technisch nauw verwant aan de op dit punt uitstekend scorende, jongste generatie 5- en 7-serie. BMW weet daardoor dichter tegen het comfortniveau dat Mercedes biedt aan te kruipen. Voeg daarbij de dynamiek waar het merk uit München wereldberoemd mee is geworden en onder de streep levert dit een auto op die qua algehele verfijning de E klasse weet af te troeven. Dat merk je aan de naadloos schakelende automaat, de perfect elektronica, de geluidsisolatie, de schokdemping en de bouwkwaliteit.

BMW Audi Lexus
6-serie Gran Turismo A7 Sportback RX
30i 2.0 TFSI Quattro 450h
72.744 euro 72.225 euro 72.835 euro
BMW Audi Land Rover
6-serie Gran Turismo A7 Sportback RR Velar
30d 3.0 TDI 218 Quattro D240
79.730 euro 79.475 euro 81.300 euro
BMW Audi BMW
6-serie Gran Turismo A7 Sportback X5
40d xDrive 3.0 TDI 320 Quattro 25d HE Innovation
94.824 euro 92.665 euro 92.595 euro

Een alinea apart is gereserveerd voor de geblazen 3,0 liter 6 cilinder lijn motor van de 640i. Met optionele vierwielaandrijving zit je dankzij 340 pk en 450 Nm in 5,3 seconden op 100 km/u. Het motorgeluid is om van te smullen, maar zit tegelijkertijd ver weg. Als gemiddeld verbruik geeft BMW 7,7 à 8,2 liter benzine per 100 km op. Dat betekent een CO2-uitstoot van 177 à 187 gram/km.

8.0 Awesome

Bestel je de 6-serie GT met de juiste onderstelhulpmiddelen (met name actieve stabilisator stangen en vierwiel besturing), dan is het qua dynamiek anders dan zijn voorganger niet langer behelpen. Dat betekent een belangrijke verbetering, zonder dat de praktische en comforteigenschappen van het model daar onder geleden hebben. Qua prijs is de '40i' niet onaanvaardbaar veel duurder dan de vergelijkbaar gemotoriseerde uitvoering van de 5-serie (79.730 euro versus 70.181 euro), terwijl het prijsgat met de 105.100 euro kostende 740i veel groter is. Dat geeft de 6-serie GT veel bestaansrecht.

  • 8
  • User Ratings (9 Votes) 6.1

Comments are closed.