Nieuwstelex

0

+++ AUDI is gestopt met de productie van de 3-deurs versie van de A3. De compacte middenklasser blijft wel leverbaar als Sportback, Cabriolet en Sedan (Limousine). Audi heeft de 3-deurs A3 uit roulatie genomen omdat er amper nog vraag is naar deze carrosserievariant. Moeder Volkswagen is om dezelfde reden gestopt met de productie van de Scirocco. Die coupé was al geruime tijd (namelijk sinds 1995) niet meer leverbaar in ons land. Van de Scirocco rijden in Nederland nog 4.164 exemplaren rond. Driekwart daarvan betreft de laatste generatie. +++

+++ De AUTOMAAT is met een onstuitbare opmars bezig. In ruim eenderde (35 procent) van de nieuwe auto’s die dit jaar op kenteken wordt gezet, ontbreekt een handbak. 10 jaar geleden bedroeg het verkoopaandeel van personenwagens met een automatische transmissie minder dan 20 procent. De nadelen die vroeger aan veel automatische transmissies kleefden (langzamer optrekken en een hoger verbruik) zijn vrijwel verdwenen. Bij moderne automaten is 6 versnellingen de ondergrens, maar diverse fabrikanten leveren transmissies met 7,8 of 9 verzetten. Dat leidt tot een comfortabeler, schokvrij schakelgedrag en minder hoge toerentallen voor de motor. En de meerprijs verdampt als het verbruik, zoals bij veel BMW modellen, lager ligt dan bij handgeschakelde versies met dezelfde motor. Dat betekent een lagere CO2-uitstoot en dus minder BPM belasting. De handbak zal langzaam maar zeker uitsterven, al komt dat primair doordat (deels)elektrische aandrijving de norm gaat worden. Die laat zich alleen combineren met een automaat. En in 2030 mogen er in Nederland geen nieuwe auto’s met verbrandingsmotor meer verkocht worden in Nederland. Los hiervan zweren vooral automobilisten die vaak in de file rijden (en dat worden er steeds meer) bij een automaat. Bovendien is het volgens deskundigen veiliger als je zelf niet meer hoeft te schakelen. Reden is dat de bestuurder minder taken heeft en beide handen aan het stuur kan houden. Niet alleen de hogere prijs, ook een negatief imago stonden de populariteit van de automatische versnellingsbak overigens lange tijd in de weg. Daarbij speelde het DAFje een dubieuze rol. Met zijn ‘jarretelaandrijving’ was dat in de perceptie van het grote publiek vooral een auto voor (oudere) mensen die niet konden autorijden. Veel zelfbenoemde sportieve rijders, mensen die graag snel optrekken en plezier beleven aan autorijden, zweren nog altijd bij een handbak. Maar modellen met een automaat met dubbele koppeling sprinten sneller weg bij het stoplicht. Dat komt omdat bij een dubbele koppeling de volgende versnelling al klaar staat om meteen in actie te komen. Handmatig zijn verzetwisselingen dan niet te evenaren. Zelfs Ferrari heeft om deze reden eind vorig jaar de handbak naar het museum gestuurd. Porsche levert nog wel modellen met een handbak, maar daarvoor geldt een forse meerprijs. Met als gevolg dat van de dit jaar in Nederland verkochte auto’s (1.250 stuks) er slechts 10 handgeschakeld kwamen, al komt dat ook door het dominante afzetaandeel van de SUV modellen Macan en Cayenne. Bij marktleider Volkswagen kiest een derde van de klanten voor een model met automaat. Dat komt overigens ook door de vergrijzing. Waar vroeger werd gestunt met gratis kokosmatten, is nu een kostenloze upgrade naar een DSG, Steptronic of DCT transmissie hét showroomlokkertje. Bijna alle automerken adverteren ermee. +++

+++ De Britse fabrikant van exclusieve sportwagens CATERHAM heeft tot nu toe dit jaar al ruim 600 bestellingen geboekt voor de Seven. Dat is evenveel als in het recordjaar 2016. De Seven bouwt voort op de gelijknamige auto die Lotus al in de jaren vijftig op de markt bracht. Caterham, dat dit jaar viert dat de eerste Seven 60 jaar geleden op de Earls Court Motor Show in Londen werd gepresenteerd, zet die traditie met die super-Britse sportwagen met veel verve voort. En met succes, want de legendarische auto weet steeds meer enthousiastelingen aan zich te binden. “Om 60 te worden en nog altijd zo’n verkoopsucces te zijn is een enorme prestatie voor de Seven. Dat is bovenal te danken aan de legendarische Colin Chapman en zijn technische kennis die nog altijd het hart uitmaakt van elke Seven die we vandaag de dag bouwen”, zegt CEO Graham Macdonald in een vraaggesprek met Automobiel Management. +++

+++ MASERATI komt in 2020 met een tweede SUV model. Dat heeft Sergio Marchionne, de topman van het overkoepelende Fiat Chrysler concern, bevestigd. Het betreft een compacter model die onder de Levante in het gamma komt. Hij zal worden gebaseerd op de Alfa Romeo Stelvio en wordt een rechtstreekse concurrent van de Porsche Macan (die de vorige generatie Audi Q5 als basis heeft). Maserati heeft in de eerste 3 trimesters van dit jaar 36.000 auto’s verkocht. Met een tweede, beter betaalbare SUV wil het merk met het drietandlogo doorgroeien naar een afzet van 70.000 à 80.000 exemplaren op jaarbasis. De nieuwe instapper van Maserati zal anders dan zijn donorauto Stelvio niet leverbaar worden met 4 cilinders. Marchionne belooft “specifieke motoren”. In hoeverre dat in 2020 met het oog op de elektrificatietrend nog relevant is, is een ander verhaal. +++

+++ In navolging van de S klasse voorziet MERCEDES nu ook zijn kleinere broer E klasse van een boordnetwerk van 48 Volt. De primeur is darbij voor de Coupé en Cabriolet. In de ‘E 350’ krijgt een volledig nieuwe 2,0 liter benzine viercilinder van 299 pk en een koppel van 400 Nm assistentie van een veredelde startmotor. Die werkt onder een spanning van 48 Volt, heet EQ Boost en kan onder de 2.500 toeren een elektrisch duwtje in de rug geven van 14 pk en 150 Nm. De benodigde stroom wordt deels via regeneratie van remenergie verkregen. De CO2-uitstoot van de E 350 Coupé bedraagt daardoor slechts 149 gram/km (154 gram voor de Cabriolet), tegenover 180 gram voor de slechts 34 pk sterkere E 400 Coupé met 3,0 liter V6 motor (al heeft die standaard vierwielaandrijving). De nieuwe E 350 zit in 5,9 seconden op 100 km/u versus 5,3 tellen voor de E 400. De topsnelheid is in beide gevallen begrensd op 250 km/u. +++

+++ MINI wil haar voor 2019 geplande elektrische hatchback ook laten bouwen in China. Hiervoor zal door moederbedrijf BMW worden samengewerkt met Great Wall Motors. De Europese markt zal evenwel vanuit de bestaande Mini fabriek in het Engelse Oxford worden bediend. BMW werkt in China al samen met Brilliance China Automotive Holdings, maar zoekt voor dochter Mini een andere joint venture partner. Great Wall Motors heeft momenteel nog geen samenwerkingsverband met een buitenlandse partner. Wel is het bedrijf inmiddels de grootste producent van SUV modellen in China. Als de deal doorgaat, dan zou het de eerste keer zijn dat de BMW reïncarnatie van de oer Britse auto buiten Europa gebouwd gaat worden. Het origineel zag ook in Australië en Zuid Afrika het levenslicht. +++

+++ MITSUBISHI werkt aan een verbeterde versie van haar stekkerhybride SUV, de Outlander PHEV. Die krijgt een veel grotere elektrische actieradius. De opgewaardeerde Outlander PHEV zal eind volgend jaar worden voorgesteld. Momenteel komt de stekkerhybride SUV op elektriciteit 52 kilometer ver. De grotere actieradius wil Mitsubishi realiseren door het celvolume in de batterij te verdubbelen. Tegelijk zal de atmosferische 2,0 liter benzinemotor van 121 pk worden vervangen door de nieuwe, zuinigere 163 pk sterke 1.5 DI-T turbo-unit van de Eclipse Cross. Mitsubishi wil de komende 3 jaar 5,3 miljard dollar investeren en 11 nieuwe modellen op de markt brengen. Daarmee moet de afzet in 2019 opgevoerd worden naar 1,3 miljoen auto’s, oftewel 30 procent meer dan momenteel het geval is. Een flink deel van die groei denkt Mitsubishi te kunnen realiseren in China. Daar wil het merk over 2 jaar 220.000 auto’s verkopen. In het boekjaar dat op 31 maart afliep, bleef de afzetteller steken bij 80.000 stuks. De Japanse autofabrikant mikt op een operationele marge van 6 procent, terwijl dat in het vorige boekjaar slechts 0,3 procent bedroeg. Tegelijkertijd wil Mitsubishi de uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling met 40 procent opvoeren. Dat is noodzakelijk om de lancering van de geplande nieuwe modellen mogelijk te maken. De revitalisering vindt plaats onder leiding van Nissan, dat vorig jaar een controlerend belang in Mitsubishi verwierf. +++

Reageren is niet mogelijk.