Nu nóg beter: BMW M5

0

Waarom de korte test?

BMW heeft de nieuwe M5 testklaar. Het belangrijkste nieuws: xDrive vierwielaandrijving is voortaan standaard. Wat doet dat met een sportsedan? Op het circuit van Estoril konden wij op zoek gaan naar een antwoord.

Wat voor auto is het?

De vorige generatie M5 nam afscheid van een atmosferische, hoogtoerige motor. Nu sneuvelt een tweede taboe, want de BMW verliest de ‘puurheid’ van louter achterwielaandrijving. Maar volgens Frank van Meel, de baas van de M divisie, is dat logische ontwikkeling. In combinatie met 600 pk en 750 Nm zou achterwielaandrijving het potentieel van de nieuwe M5 te veel beperken. Met name als de weersomstandigheden en/of het wegdek niet optimaal zijn, is de limiet snel bereikt. Er is weliswaar tractiecontrole aan boord om de BMW in het gareel te houden, maar die beschermengel zorgt bij sportieve bestuurders voor ergernis. Van Meel stelt dat Vierwielaandrijving per saldo betere prestaties garandeert. Tractietechnisch zou hij gelijk kunnen hebben, want de nieuwe M5 zit al in 3,4 seconden op 100 km/u. Vervolgens dendert hij door tot 305 km/u. Het meergewicht van de vierwielaandrijving zegt BMW gecompenseerd te hebben door een koolstofvezel dak en een lichter uitlaatsysteem. Een en ander vertaalt zich wel in een hoger prijskaartje: de nieuwe M5 moet 161.500 euro opbrengen.

Is het wat?

De standaard vierwielaandrijving zorgt er voor dat je wel heel domme fouten moet maken om met de nieuwe M5 in de problemen te komen. Op voorwaarde dat je correct instuurt, is er nauwelijks een zweem van onderstuur te bespeuren. Stuur je minder accuraat in, dan wordt die knulligheid vliegensvlug gecorrigeerd. Middels de M2 knop op het stuur kan je de Sport modus inschakelen en het stabiliteitcontrole uitschakelen. De BMW geeft vervolgens bij scherpe stuurbewegingen en stevige gaspedaalcommando’s geen krimp. De achterkant van de rij machine stuurt mooi mee.

De M5 leent zich uitstekend voor gecontroleerd driften, ook omdat het Dynamic Stability Control systeem bij het overschrijden van een bepaalde sliphoek tóch ingrijpt. Wat opvalt, is dat de Duitser lang niet zo zwaar aanvoelt als zijn gewicht doet vermoeden. Natuurlijk is er een zekere inertie, maar daar staat heel veel sensatie en het gevoel van perfecte controle tegenover. Durfals kunnen ook opteren voor de 2WD modus. Die setting lijkt puur bedoeld om diehards geleidelijk te laten afkicken. Op het circuit van Estoril was er door de regen in ieder geval geen enkele behoefte om de vierwielaandrijving (tijdelijk) vaarwel te zeggen.

De 4,4 liter grote V8 motor is een evolutie van zijn vorige editie. De vermogenwinst bedraagt dankzij betere turbo’s, een aangepast in/uitlaat spruitstuk en een tot 350 bar verhoogde inspuitdruk 40 pk. Aan koppel is er 70 Nm extra beschikbaar. Het motorkarakter bleef onveranderd en dit betekent dat deze V8 met ontstellende gemak en zeer beschaafd zijn kracht ontplooit. Bovendien zorgen de genoemde, betere turbo’s voor een snellere gaspedaal respons. Initieel gaat het motorvermogen en het koppel naar de achterwielen, waarbij het ‘surplus’ vliegensvlug naar de voorwielen wordt gestuurd. De V8 klinkt daarbij dieper, donkerder en krachtiger dan ooit.

In principe is de nieuwe M5 dus altijd een achterwiel aangedreven auto. De voorwielen schakelen pas bij als die nodig zijn. Dit gebeurt vliegensvlug en doeltreffend. De stabiliteitscontrole laat je, ook in M Dynamic Mode, niet zo ver gaan dat de voorwielen echt tractiewonderen kunnen verrichten, maar de intenties zijn zeker voelbaar. Schakel je het Dynamic Stability Control systeem helemaal uit, dan krijgt ‘M xDrive’ de kans om te schitteren, en wordt pure achterwielaandrijving tevens een optie. Mercedes noemt die setting ‘Drift Mode’, ,maar BMW houdt het op een bescheiden ‘2WD’.

De verzetwisselingen kan je aan de automaat overlaten maar ook handmatig afdwingen via goedgeplaatste flippers achter het stuur. De transmissie doet het voortaan zonder dubbele koppeling. In plaats hiervan is de nieuwe M5 voorzien van een reguliere Steptronic 8-traps automaat met koppelomvormer waarbij de M divisie de zogeheten Drivelogic werking in elke modus heeft geoptimaliseerd. In zijn braafste stand zal de transmissie snel opschakelen om het brandstofverbruik van de V8 enigszins in de perken te houden. Maar via de peddels achter het stuur schakelt hij net zo snel weer terug als jij dat wil. Het is zelfs mogelijk om hem vliegensvlug door de 8 versnellingen te laten bladeren tot hij de voor jou juiste versnelling heeft gevonden.

Buiten het circuit kan je gewoon ontspannen cruisen met de M5. Misschien niet zó relaxt als in de M550i, maar het verschil is niet groot. En wanneer je op een lege, bochtige weg de boel aanscherpt, word je getrakteerd op het meest natuurlijke, organische weggedrag dat men zich in een auto van dit formaat kan wensen. De besturing is wat gevoelloos, maar wel direct en het onderstel laat de BMW in cadans met de weg dansen. Die 600 pk en 750 Nm zijn dus ook op de openbare weg verrassend goed bruikbaar.

100%
100%
Awesome

Met vierwielaandrijving biedt de nieuwe M5 alle tractievoordelen die aan een dergelijk systeem verbonden zijn, zonder dat er een keerzijde van de medaille te bespeuren valt. Het moment waarop de rij hulpsystemen ingrijpen is veel verder weg komen te liggen, en dat is voor sportieve bestuurders pure winst. Voor hem ligt een nóg hoger prestatieniveau binnen handbereik, waarbij de BMW tegelijkertijd imponeert met een fenomenale stabiliteit en een meer dan behoorlijk comfort. Maakt dat de nieuwe M5 saai? Welnee, want naast capabel is hij ook opzwepend en slopend effectief. Deze BMW is zijn prijs dubbel en dwars waard!

  • 10
  • Beoordelingen door bezoekers (6)
    5.7

Reageren is niet mogelijk.