Eindelijk: BMW i8 Roadster

0

BMW introduceert eindelijk de i8 Roadster. De eerste keer dat de Duitsers een dakloze uitvoering lieten zien, was op de autotentoonstelling van Beijing, in april 2012. Pas nu staat de productieversie te pronken op de beursvloer in Los Angeles.

Wordt het geduld van autoconsumenten die halsreikend uitkeken naar de i8 Roadster beloond? In zekere zin wel, want BMW heeft diverse technische aanpassingen bij de sportwagen doorgevoerd. De 3 cilinder 1,5 liter turbobenzine unit levert nog steeds 231 pk, maar is voortaan stiller en schoner dankzij de komst van een partikelfilter. De elektromotor die hem assisteert werd wel krachtiger. Die is voortaan goed voor 143 pk; een winst van 12 pk. Daarnaast is de accu vergroot. De opslagcapaciteit steeg van 7,1 naar 11,6 kWh. Hierdoor kan er nu 53 km elektrisch worden gereden met de i8 Roadster (de gesloten variant heeft een nog 2 km grotere actieradius).

Het nieuwe gecombineerde vermogen bedraagt 374 pk. Daar wordt een prestatiewinst mee geboekt. De standaardsprint is in de i8 Roadster na 4,6 tellen achter de rug (de gesloten versie, die overigens pas in januari debuteert op de autotentoonstelling van Detroit, is 0,2 seconde sneller). De topsnelheid is net als voorheen afgeregeld op 250 km/u. In elektrische modus ligt de limiet bij 105 km/h in plaats van voorheen 70 km/u. Als de bestuurder de eDrive modus inschakelt, is zelfs 120 km/u mogelijk. Het gemiddelde benzineverbruik van de i8 Roadster bedraagt volgens BMW 2,1 liter per 100 km (Coupé: 1,9 liter).


Dat de i8 Roadster iets minder rap is dan de gesloten uitvoering, heeft met het gewicht te maken. De dakconstructie en bijhorende verstevigingen zorgen er namelijk voor dat de weegschaalnaald 60 kg verder doorslaat, ondanks dat het frame van de voorruit is vervaardigd van met koolstofvezel versterkte kunststof. Maar het voordeel is natuurlijk dat je dan wél naar de sterren kan kijken of van de zon kan genieten. Het openen/sluiten van het dak geschiedt helemaal elektrisch in 15 seconden, tenminste als je niet sneller rijdt dan 50 km/u.

BMW laat weten dat het zowel de vering, de demping als het Dynamic Stability Control systeem heeft aangepast bij de i8 Roadster. De nieuweling is voorzien van speciale 20 inch lichtmetalen velgen met dubbele spaken, die volgens BMW nog minder wegen dan de lichtste exemplaren die tot nu toe in de optielijsten stonden. Nieuwe carrosseriekleuren zijn er ook voor de i8: E-Copper (fotoserie) en Donington Grey. Tevens heeft BMW nieuwe interieur aankleedmogelijkheden ontwikkeld, waaronder het speciaal voor de i8 Roadster in het leven geroepen Elfenbeinweiβ – wit/zwart. Op de C stijlen staat voortaan, afhankelijk van de carrosserievorm, de aanduiding ‘Roadster’ of ‘Coupé’ vermeld.

Vanaf mei volgend jaar gaan in Nederland de orderboeken voor de i8 Roadster open. Hoeveel er voor de dakloze uitvoering moet worden neergeteld, zal BMW in de aanloop naar de marktintroductie bekend maken.

Reageren is niet mogelijk.