Stil en zuinig: Lexus NX 300h

0

Waarom de korte test?

De Lexus NX heeft een facelift ondergaan. De in 2014 gepresenteerde SUV is momenteel goed voor 30 procent van de Europese verkopen van het luxelabel van Toyota. Daarmee is de NX het best verkopen model van Lexus in onze marktregio. De bijgepunte editie beleefde zijn Europese debuut afgelopen september op de IAA van Frankfurt. De verbeteringen behelzen een bijgepunt exterieur, een opgewaardeerde cabine, een uitgebreidere (actieve) veiligheidsuitrusting en aangescherpte rijeigenschappen. De 197 pk sterke hybride aandrijflijn van de enige in Nederland leverbare uitvoering (de 300h) is ongewijzigd gebleven. Dit betekent dat het gemiddelde verbruik net als voor de facelift 5,1 liter benzine per 100 km bedraagt.

Wat voor auto is het?

Elk zichzelf respecterend premiummerk maakt veel werk van de grille van haar modellen. Dat is bij Lexus niet anders. De Japanners noemen hun luchtrooster ‘spindle grille’ en om de zoveel tijd wordt die fijn geslepen. Dat gebeurt nu ook bij de vernieuwde NX. Verder is de Lexus voorzien van een gewijzigde voorbumper, andere (kleinere) LED koplampen met sequentiële richtingaanwijzers, grotere, dieperliggende luchtinlaten onder de koplampen en scherper gesneden units voor de dagverlichting.

Aan de achterzijde vallen de hertekende achterlichten op. Die zijn voortaan voorzien van een zwartgekleurde afwerking die de NX optisch breder moeten maken. De NX 300h is standaard voorzien van lichtmetalen 17-inch velgen. De duurdere Luxury en F Sport Line versies beschikken over nieuwe 18-inch exemplaren. Het gewijzigde design heeft geleid tot betere aërodynamische eigenschappen met een weerstandscoëfficiënt van 0,33.

Het interieur van de NX 300h oogt volgens Lexus sportiever en geeft een luxueuzer gevoel. De focus ligt voortaan meer op gebruiksgemak en comfort. De meest prominente wijziging is het grotere centrale display. Dat is in de uitvoering met het Lexus Premium navigatiesysteem nu 10,3-inch groot (voorheen 7-inch). Met Lexus Display Audio is de omvang toegenomen van tot 8-inch. Ook de Wireless Charging Tray is iets groter dan voorheen. De bediening van de automatische airconditioning zou gebruiksvriendelijker zijn geworden dankzij nieuwe schakelaars in de vorm van wieltjes. Lexus heeft hierop op subtiele wijze meerdere malen het merklogo aangebracht. Het centraal geplaatste analoge klokje is groter dan voorheen en daardoor beter afleesbaar. Een GPS functie zorgt te allen tijde voor de juiste tijd, ongeacht de tijdzone. De Lexus Remote Touch Interface touch pad (voor onder andere navigatie-instructies) is groter dan voorheen. Hierdoor zou hij eenvoudiger te bedienen moeten zijn. Verder is de ondersteuning van de pols verbeterd.

Lexus levert de NX 300h met de keuze uit 2 geluidsinstallaties: een Pioneer Premium systeem met 10 speakers en een Mark Levinson Surround Sound systeem met 14 speakers. Laatstgenoemde is speciaal voor de NX ontwikkeld en maakt voor een betere geluidskwaliteit gebruik van Clari-fi technologie. Voor het interieur van de NX 300h biedt Lexus de keuze uit nieuwe kleurencombinaties, namelijk Rich Cream en Ochre. Deze worden toegevoegd aan de al langer bestaande tinten White Ochre, Black en Dark Rose. Voor de F Sport Line uitvoering zijn de nieuwe combinaties Flare Red en Mustard Yellow beschikbaar. Het interieur kan verder worden afgewerkt met hout, carbon en/of aluminium.

Lexus zegt de stabiliteit van de NX 300h in zowel rechte lijn als in bochten verbeterd te hebben door subtiele aanpassingen aan het onderstel en de vering. Verder zou de NX nu directer op commando’s van de bestuurder moeten reageren, mede dankzij de gewijzigde opzet van de stabilisatorstang achter. Tenslotte zijn ook de schokdempers onder handen genomen teneinde een meer comfortbale autorit te kunnen garanderen waarbij inzittenden nagenoeg geen vibraties meer zouden ervaren. Lexus Drive Mode geeft de bestuurder de keuze uit meerdere rij standen: Normal, Eco, Sport en Sport+. Ook kan gekozen worden voor een volledig elektrische en emissievrije rij stand (EV). De vernieuwde adaptieve variabele vering (met voortaan 650 in plaats van 30 controleniveaus) belooft daarbij volgens Lexus een nauwkeurig en soepel weggedrag.

De instapprijs van de NX 300h bedraagt 52.995 euro. Voor dit bedrag levert Lexus de naamloze basisuitvoering met voorwielaandrijving. De standaarduitrusting omvat naast de eerder genoemde lichtmetalen 17-inch velgen, automatisch inklapbare & verwarmbare buitenspiegels, LED achterlichten, idem dagverlichting, dakrails, een met leer bekleed stuurwiel, pianolak accenten in het interieur, gescheiden klimaatregeling, een snelheidsregelaar, een regensensor, een achteruit rij camera, het 8,0-inch infotainment scherm en een wegrijdhulp voor op hellingen. Wil je vierwielaandrijving, dan wordt het aanschafbedrag 54.295 euro.

LexusDSFord
NX7 CrossbackS-Max Vignale
300hPT225 Performance2.0 EB
52.995 euro51.890 euro54.840 euro
LexusMercedesVolvo
NX AWDGLC 4MaticXC60 AWD
300h F Sport350e Premium PlusT8 TE Momentum
69.995 euro68.959 euro68.045 euro

De voorwiel aangedreven NX 300h is er ook als Business Line (57.995 euro) en Luxury Line (60.995 euro). In AWD configuratie zijn de tarieven respectievelijk 59.295 euro en 62.295 euro. De F Sport Line en de President Line uitvoeringen van de NX 300h hebben vierwielaandrijving standaard. Zij kosten respectievelijk 69.995 euro en 70.995 euro. Voor het Pre-Crash Safety systeem rekent Lexus 795 euro extra. Het pakket omvat een noodrem assistent, adaptieve snelheidsregelaar, verkeersbordenherkenning, automatisch grootlicht en Lane Departure Alert. Het Pre-Crash Safety systeem is standaard op de F Sport Line en President Line uitvoeringen.


Is het wat?

De vernieuwde Lexus NX 300h kon worden getest in en rond Madrid. In de stad kan er in volledig elektrische modus worden gereden. Je zoeft dan door de straten van de Spaanse hoofdstad, waarbij het binnenin de Lexus muisstil blijft. Bij hogere snelheden zorgt de benzinemotor (een 2,5 liter grote 4 cilinder) voor assistentie. Maar ook dan is het interieur van de NX 300h een oase van rust. Op papier bedraagt de actieradius op stroom slechts enkele kilometers. Maar onderweg laadt de nikkel/metaal accu automatisch bij, bijvoorbeeld tijdens het remmen. Dit betekent dat je in de praktijk in de stad al snel 3 kwartier volledig elektrisch kan rijden.

Moet de benzinemotor bijspringen, dan valt dat nauwelijks op. Dat de NX 300h zo stil is, is ook te danken aan het ontbreken van windgeruis, bandengeluid en omdat er in de Lexus geen enkel rammeltje zit. Omdat er relatief lang zonder benzinemotor gereden kan worden, is het praktijkverbruik laag: gemiddeld 1:17,5 is goed haalbaar; voor een SUV van dit formaat een uitstekende waarde. Gooi je het gas er op, dan zit de 1.860 kilo zware Lexus in 9,2 seconden op 100 km/u. Boven de 180 km/u heeft hij er niet veel zin meer in. De CVT automaat reageert, ondanks verbeterde software, nog steeds niet optimaal.

De wijzigingen aan het onderstel zijn wel merkbaar. De onderstelafstelling zou een wat meer Europees karakter hebben gekregen en dat merk je vooral doordat de NX 300h (4,63 x 1,85 x 1,65 meter) qua weggedrag niet in negatieve zin uit de toon valt. De vering is prettig stevig maar niet oncomfortabel. Overhellen in bochten doet de Lexus niet noemenswaardig.

Testauto was de F Sport Line uitvoering. Die kan voortaan worden geleverd met een Flare Red interieurafwerking. Een aanrader, want deze rode kleur geeft het verder wat steriele interieur een wat warmere uitstraling. Het gewijzigde en vergrootte touch pad is nog steeds een onding. De bediening is namelijk overgevoelig, al zou je er op langere termijn wel aan kunnen wennen. De voorstoelen zitten heerlijk en achterin hebben passagiers volop knie & hoofdruimte. De kofferbak is 550 liter groot. Omklappen van de achterbank levert een capaciteit van 1.625 liter op.

70%
70%
Awesome

De vernieuwde NX 300h kenmerkt zich door een onberispelijke afwerking, een bijzonder stil en ruim interieur, eerste klas geluidsinstallaties, een comfortabel weggedrag en een laag benzineverbruik (zonder gehannes met opladen via het stopcontact). De bediening van het multimediasysteem is evenwel nog steeds voor verbetering vatbaar. Ook de CVT automaat blijft wat behelpen. En in voorwiel aangedreven uitvoering mag de NX 300h slechts 650 kg trekken (1.500 kg voor de AWD versies).

Net als voor de facelift is de NX 300h geen prijspakker. Het instaptarief van 52.995 euro is weliswaar in vergelijking met concurrenten als de Audi Q5 en BMW X3 gunstig, maar die worden standaard geleverd met vierwielaandrijving. En in het geval van de F Sport Line uitvoering krijg je voor hetzelfde geld bij Mercedes (GLC) en Volvo (XC60) een stekkerhybride SUV. Die zijn, bij slim gebruik, nóg zuiniger.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (23)
    6.4

Reageren is niet mogelijk.