Mini krijgt nieuwe automaat

0

Mini omarmt de automaat met dubbele koppeling. De 7-traps Steptronic transmissie van Getrag wordt als optie leverbaar op de Mini Hatch (3-deurs en 5-deurs) en in de Mini Cabrio. Een handgeschakelde 6-bak blijft standaard.

De aandrijfvarianten One en Cooper D bijten nu de spits af. Vanaf maart is de automaat ook verkrijgbaar in de Cooper en Cooper S uitvoeringen. De Cooper SD en de John Cooper Works editie houden hun conventionele 8-traps automatische transmissie van Aisin (zonder dubbele koppeling). De 6-traps automaat gaat nu met pensioen.

Volgens Mini biedt de nieuwe automaat meer schakelcomfort, snellere verzetwisselingen en zorgt hij voor een lager verbruik. Met het oog hierop is het elektronisch motormanagement systeem aangepast. Dat analyseert continu het gedrag van de rijder en de rij omstandigheden en speelt daar zo nodig op in.

Desgewenst kan de bestuurder zelf schakelen, door de pook naar links te halen om de Sport modus te activeren. Je kan vervolgens naar wens zelf met tikken tegen de hendel (duwen of trekken) van verzet wisselen. De bediening heeft Mini afgekeken van de autosport. Het gaspedaal kan ingetrapt blijven tijdens de verzetwisselingen. Navigatiedata wordt als input gebruikt bij het schakelen. De transmissie houdt dan bijvoorbeeld een lagere versnelling vast indien er 2 elkaar direct opvolgende bochten in de route zitten.

De automaat kent verder een kruipfunctie zodat er soepel kan worden weggereden, en een zogeheten zeilmodus. Laatstgenoemde werkt samen met het start/stop systeem van de motor en zal, om brandstof te besparen, de Mini laten uitrollen zodra de bestuurder de voet van het gaspedaal haalt. Door de ontkoppeling met de transmissie daalt het toerental tot stationair niveau. Geef je weer gas, dan is de aandrijflijn binnen mum van tijd weer alert.

Tijdens de eerste kennismaking met de vernieuwde automaat uitvoering van de Mini valt op dat de nieuwe pook aanzienlijk korter is dan het exemplaar van de 6-traps automaat. Je moet met je hand dus een grotere afstand afleggen om je hand op de pook te laten vallen. Een minpunt is het niet, eerder een kwestie van gewenning. Bovendien is er niks mis met rijden in D modus waarin de transmissie al het werk zelf doet. De automaat is ook dan goed bij de les en zorgt voor vlotte verzetwisselingen.

De 3-deurs Mini Hatch One met 102 pk sterke 3 cilinder 1,5 liter turbobenzinemotor en automaat is er vanaf 24.330 euro. De Cooper D uitvoering (met 116 pk sterke 3 cilinder 1,5 liter turbodieselmotor) kost 30.240 euro. De 5-deurs Mini Hatch One en Cooper D met automaat kosten respectievelijk 25.280 en 31.250 euro.

Reageren is niet mogelijk.