Primeur: DS 7 Crossback E-Tense 4×4

0

Waarom de korte test?

Momenteel kan de internationale pers kennismaken met de nieuwe SUV van DS, de 7 Crossback. Een select aantal autojournalisten werd door het Franse premiummerk ook uitgenodigd om met de stekkerhybride versie enkele kilometers te rijden. Autointernationaal.nl doet verslag.

Wat voor auto is het?

Welkom aan boord van de DS 7 Crossback E-Tense 4×4, zoals het model voluit heet. Het is de eerste Franse auto met oplaadbare hybride technologie (PHEV). De stekkerversie is nog niet klaar, zoals duidelijk te zien is op de interieurfoto. Voor de kennismaking is een prototype beschikbaar. Tests daarmee van PSA technici bevinden zich in de afrondingsfase. De productieversie wordt in september 2019 op de markt gebracht.

De DS 7 Crossback E-Tense 4×4 is uitgerust van 2 elektromotoren van 80 kW, één op elke as. De stroom is afkomstig van een lithium/ion batterij met een capaciteit van 13 kWh. In emissieloze modus kan de DS bij een beheerste rij stijl met volle accu maximaal 50 km ver kopen. Om de goden dan niet al te veel te verzoeken, hebben de Fransen de topsnelheid begrensd op 135 km/u.

Is het wat?

Autorijden zonder vervuiling is een echte traktatie. Ook in deze 7 Crossback die vanwege zijn batterijenset 250 à 300 kg meer weegt dan een versie met 1.6 THP benzinemotor (225 pk). Dit maakt de DS in totaal ongeveer 1.720 kg zwaar. Maar de elektromotoren met instant koppel (in totaal 450 Nm) weten wel raad met de zware SUV, ook omdat de vierwielaandrijving (eindelijk!) voor een vlekkeloze overdracht van het gecombineerde vermogen van 300 pk. Een aangename verrassing is ook de reminstallatie. Die kan bij veel modellen met hybride technologie, oplaadbare of niet, vaak onnatuurlijk en gevoelloos aanvoelen, maar de DS 7 Crossback E-Tense 4×4 heeft daar geen last van.

Activeer je de hybride modus, dan wordt deze Fransman dus getransformeerd in een SUV met 300 pk en 450 Nm. Gecombineerd met de reeds van de Peugeot 3008 BlueHDi 2.0 en Opel Grandland X 2.0 CDTi bekende 8-traps automatische transmissie, moet dat voor een soepel rijgedrag zorgen. Dat is althans wat de technici van PSA beloven. Maar het prototype had helaas last van een schokkerige aandrijflijn. Maar goed, men heeft nog ruim anderhalf jaar de tijd om de stekkerhybride techniek fijn te slijpen. Werkt de aandrijflijn eenmaal naar behoren, dan moet de DS 7 Crossback E-Tense 4×4 is 7 seconden rond naar 100 km/u moeten kunnen sprinten. Niet slecht voor een meer dan 1,7 ton zware SUV.

Toch is het bij dit model niet primair om de superieure prestaties te doen, noch om de extra tractie die de vierwielaandrijving biedt. Voornaamste reden om deze stekkerhybride versie op de markt te brengen is het lagere benzineverbruik, en de daarmee corresponderende gunstigere CO2-uitstoot. Volgens het Franse merk zou de nieuwe DS volgens de nieuwe Europese WLTP cyclus slechts 40 gram CO2 als emissiewaarde hebben, wat wijst op een gemiddeld verbruik van 2 liter benzine per 100 km. Opladen van de accuset gaat tussen de 6 en 7 uur in beslag nemen via een conventioneel stopcontact. Heb je de beschikking over een Wall Box (32 A), dan kan je deze tijd reduceren tot 1 uur en 40 minuten.

Zit er een addertje onder het gras? Afgezien van de forse prijs (naar verwachting ongeveer 65.000 euro) heeft de Franse stekker SUV een kleinere brandstoftank: in plaats van 62 liter bij de 1.6 THP 225 uitvoering (55 liter voor op BlueHDi 180), zal de koper van de DS 7 Crossback E-Tense 4×4 het moeten doen met 45 liter. Dat duidt op een relatief kleine actieradius op snelwegen. Goed nieuws is evenwel dat de toevoeging van de stekkerhybride techniek geen gevolgen heeft gehad voor de kofferbak: het laadvolume blijft 555 liter. Ook achterpassagiers zijn in de vorm van minder beenruimte of een hoger geplaatste achterbank geen kind van de rekening.

80%
80%
Awesome

Voor veel autoconsumenten is een SUV niet compleet zonder vierwielaandrijving. DS kan aan die behoefte met de conventionel 7 Crossback niet voldoen. Maar op termijn dus wel. Het is nog even geduld hebben, maar elk nadeel heb zijn voordeel. In september 2019 zal het aantal oplaadpunten voor (deels)elektrische auto's aanzienlijk zijn toegenomen. Dat maakt zoveel mogelijk emissieloos rijden laagdrempelig. De E-Tense 4×4 uitvoering is dus een welkome aanvulling op het gamma.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (14)
    5.9

Reageren is niet mogelijk.