Instappertje: Bentley Bentayga V8

0

Bentley breidt het Bentayga gamma uit met een nieuwe motorvariant. Voortaan is de uiterst luxueuze SUV er ook met een V8 benzineblok.

Tot op heden was de 6,0 liter W12 de enige benzinemotor die Bentley in de bestellijst van de Bentayga had staan. De tweede en enige andere aandrijfvariant was de 4,0 liter grote diesel V8. Nu is ook een benzinemotor met 8 cilinders verkrijgbaar.

Zoals verwacht betreft het de dubbel geblazen 4,0 liter unit die ook door de zustermerken Audi, Lamborghini en Porsche wordt gebruikt. Hij is gekoppeld aan een 8-traps automaat van ZF en de aandrijving vindt plaats op alle 4 de wielen. In de Bentayga is de V8 goed voor 550 pk en 770 Nm. Daarmee kan de 2.395 kilo zware Bentley in 4,5 seconden naar 100 km/u sprinten. De topsnelheid bedraagt 290 km/u. Ter vergelijking: de Bentayga W12 is 0,4 tel sneller en gooit pas bij 301 km/u de handdoek in de ring. Marginale verschillen, terwijl het benzineverbruik van de V8 uitvoering wel veel gunstiger is: gemiddeld 11,4 liter per 100 km tegenover 13,1 liter voor de W12.

De Bentayga V8 is te herkennen aan zijn afwijkende uitlaat eindstukken (4 ‘twin-quad’ exemplaren in plaats van 2 ovale bij de W12) en zijn zwarte grille (in plaats van chroom). Nieuw in het interieur zijn een met hout en leer afgewerkt stuurwiel. Daarnaast levert Bentley nu ook cricketbalkleurig leer voor de stoelen. Klanten kunnen kiezen uit 11 verschillende ontwerpen voor de velgen.

Bentley levert de Bentayga V8 tegen meerprijs met koolstof/keramische remmen. De Britten melden trots dat de gigantische remschijven de grootste zijn die ooit op een model van het merk werden geleverd. De voorste exemplaren van 440 mm zijn ook meteen de grootste ter wereld (de Bugatti Chiron moet het doen met 420 mm). Wie kiest voor de standaard metalen remschijven, krijgt van Bentley in de Bentayga V8 rode klauwen cadeau.

De Bentayga V8 debuteert volgende week op de autotentoonstelling in Detroit voor het publiek. Autointernationaal.nl verwacht een prijs van 219.500 euro voor de nieuwe instapper. Daarmee wordt hij een kleine 70 mille goedkoper dan de Bentayga W12. Dat scheelt écht een slok op een borrel. Voor wie 220 mille ook nog te hoog gegrepen is: er komt later nog een stekkerhybride variant. Die wordt een paar duizend euro goedkoper.

Comments are closed.