Land Rover komt met Allroad concurrent

0

Vorige week berichtte Autointernationaal.nl over de plannen van Jaguar voor een compleet nieuwe XJ. Dat wordt een volledig elektrische liftback à la de Tesla Model S. Je hebt toen ook kunnen lezen dat zustermerk Land Rover het betreffende onderstel, waarvan de ontwikkelingskosten erg hoog zijn, ter kostenspreiding zal gebruiken voor een eigen model: de Road Rover. Daarvan zie je hier de eerste computertekening.

Met de Road Rover (een werktitel, niet de definitieve naam) wil Land Rover de terreinlook stationcars van Audi (Allroad), Mercedes (All Terrain) en Volvo (Cross Country) gaan beconcurreren. Opvallend genoeg wordt dit segment niet door Jaguar bediend, hoewel dat met de XF Sportbrake als basismateriaal best goed zou kunnen. Met een volledig elektrisch alternatief voor de genoemde terreinlook stationcars denkt Land Rover de spotlights op zich gericht te krijgen. Momenteel komen er verrassend veel bestellingen voor de cross-over Jaguar I-Pace binnen en omdat appels nooit ver van de boom vallen, denken de Britten dat er daardoor veel afzetpotentieel zal zijn voor een volledig elektrische, stoer aangeklede stationwagon. Ook omdat Tesla een dergelijk model niet aanbiedt.

Maar Land Rover heeft nog veel meer plannen. Zo zal de opvolger van de Defender, die eind dit jaar wordt voorgesteld, ook als pick-up geleverd gaan worden. Daarnaast broeden de Britten op een SUV met 2 portieren. Daarvan zal komende maart op de autosalon van Genève al een conceptversie worden getoond. Het afzetpotentieel voor SUV modellen zonder achterdeuren is klein (dat weet Land Rover van de eigen, inmiddels gesaneerde Evoque Coupé en heeft men bij de geflopte Mini Paceman kunnen zien), dus we praten hier over een niche, maar dat is precies waar de Britten naar op zoek zijn. Doel is namelijk de Lamborghini Urus en de nog te introduceren SUV van Ferrari te gaan beconcurreren en dat zijn ook niet bepaald volumemodellen. En met een verwachte prijsstelling van 375.000 euro kan Land Rover er toch een dik belegde boterham mee verdienen.

In 2004 toonde Land Rover ook al een conceptstudie voor een SUV met 2 portieren, de Range Stormer (zie foto). Waarschijnlijk gaan de Britten deze typeaanduiding voor de productieversie van het nieuwe ontwerp gebruiken, want de modelnaam werd vorig jaar geregistreerd. De Range Stormer conceptstudie uit 2004 was een prelude van de Range Rover Sport. Omdat het ontwerp inmiddels 14 jaar oud is, kunnen wij nu een compleet ander design verwachten, zonder in te leveren qua herkenbaarheid. De Evoque Coupé bewijst dat Land Rover niet vies is van 2-deurs SUV modellen. Ook de Convertible uitvoering valt feitelijk in deze categorie, evenals de originele Range Rover uit 1970. De Range Rover Stormer zal waarschijnlijk geen torenhoge orderaantallen opleveren, maar dat is niet erg: als er maar op een lucratieve manier voorkomen kan worden dat de doelgroep zaken gaat doen met Ferrari of Lamborghini.

Van geheel andere orde is een mogelijke terugkeer van de Freelander. Daarmee kunnen wél enorme verkoopcijfers gerealiseerd worden, maar er zitten ook haken en ogen aan: de Freelander zou onder de Discovery Sport en Range Rover Evoque in het gamma moeten komen, zowel prijstechnisch (35.000 euro) als qua formaat (4,2 meter). En dat betekent ook een gevaar van kleinere winstmarges. Vallen de verkopen onverwacht tegen, dan zit je ineens opgescheept met een verlieslijdend model.

Land Rover overweegt daarom om de nieuwe Freelander alleen qua formaat onder de bestaande compacte modellen te positioneren en er een typisch lifestyle product van te maken waarvoor hogere tarieven gevraagd kunnen worden. Toch is ook dit scenario niet zonder minpunten, want het vergroot de kans op interne concurrentie met de Range Rover Evoque. De businesscase voor de Freelander is dus lastig, maar ook vol uitdagingen. Inmiddels is het afzetpotentieel voor C segment SUV modellen (Audi Q2, Volvo XC40) 4,92 miljoen exemplaren groot. Verdere groei is aannemelijk. Dus het is logisch dat de verleiding bij Land Rover groot is om daarvan een graantje mee te gaan pikken. Het merk kan op deze manier ook jongere autoconsumenten aan zich binden, met als doel die op termijn door te laten groeien naar klanten voor de grotere modellen. Deze marketingwet was voor Audi reden om haar SUV gamma aan de onderkant uit te breiden met de Q2. Het is een goede zet van de Duitsers gebleken, want inmiddels is de benjamin uitgegroeid tot het populairste Q model.

Dat de nieuwe Freelander nog geen groen licht heeft gekregen, komt doordat Land Rover twijfelt over de technische basis. Men kan het onderstel gebruiken dat ook onder de genoemde Discovery Sport en Range Rover Evoque is te vinden (en dat door Jaguar gebruikt wordt voor de E-Pace), maar inkorten van een bestaande bodemplaat levert nooit een evenredige besparing in kosten en gewicht op. Het is daarom allesbehalve een ideale oplossing. Maar nu de autowereld richting elektrische modellen tendeert, is er ook wat voor te zeggen om met een schone lei te beginnen en de nieuwe instapper (e-Freelander) alleen met een accuset te gaan verkopen. Daarmee heeft Land Rover dan direct een direct antwoord op de compacte elektrische SUV die bij Mini in ontwikkeling is. En wordt interne concurrentie met de bestaande modellen, ook bij een relatief hoge prijsstelling, voorkomen.

Comments are closed.