Nieuwstelex

0

+++ Het college van Gedeputeerde Staten van Drenthe en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente ASSEN laten onderzoeken of het in de toekomst mogelijk is de Formule 1 naar Assen te halen. Een extern bureau moet duidelijk maken wat de economische en maatschappelijke gevolgen zijn van het ontvangen van de grootste en belangrijkste raceklasse ter wereld. In maart verwachten de provincie en de gemeente al duidelijkheid te hebben. Het onderzoek volgt kort na een bericht van Charlie Whiting, racedirecteur van de internationale autosportfederatie FIA. Hij gaf het circuit in Assen onlangs een positieve beoordeling. Arjen Bos, voorzitter van het TT circuit, noemde die beoordeling een belangrijke stap. Naast Assen is ook Zandvoort al een tijdje geïnteresseerd in de organisatie van een race uit de Formule 1. De gemeente Zandvoort kwam in november met een rapport waarin staat dat het haalbaar is. Wel wordt het een financiële megaklus, valt te lezen. +++

+++ Er zijn doorzoekingen geweest bij 2 medewerkers van AUDI . Ook heeft de Duitse justitie 2 medewerkers van Bosch in de VS in het vizier. Het is de tweede keer dat er doorzoekingen plaatsvinden bij Audi. In maart vorig jaar deed justitie invallen bij het hoofdkantoor in Ingolstadt plus een handvol andere vestigingen van Audi, en moederbedrijf Volkswagen. Inmiddels zijn geen 6 maar 13 mensen verdacht. Het aantal auto’s dat vermoedelijk uitgerust is met sjoemelsoftware van Audi is inmiddels opgelopen tot 253.000. De Duitse autoriteiten willen dat Audi 127.000 nieuwe exemplaren naar de garage terugroept voor aanpassingen. In een onderzoek van de KBA (de Duitse RDW) zou de fabrikant zijn betrapt op software waarmee de hoge uitstoot van schadelijke uitlaatgassen kan worden verhuld. De Duitse justitie heeft ook een strafonderzoek lopen naar 2 medewerkers van onderdelenleverancier Bosch. Sinds kort bestaat het vermoeden dat ook modellen van Dodge, Ford en Jeep mogelijk met hulp van dit bedrijf zijn uitgerust met sjoemelsoftware. +++

+++ BMW en Mercedes gaan in ieder geval in de Verenigde Staten proeven nemen met AUTO ABONNEMENTEN . Daarbij betaalt de consument een vast bedrag per maand voor het gebruik, inclusief verzekering en andere vaste kosten alsmede onderhoud. Het systeem heeft dus veel weg van private lease. Zowel BMW als Mercedes denken er over de abonnees niet één bepaald model aan te bieden, maar om hen te laten kiezen uit hun complete gamma. Auto’s verhuren op abonnementsbasis biedt de fabrikanten het voordeel van een vaste inkomensstroom. Veel grote autobedrijven kijken hier naar omdat ze vrezen dat de cyclische automarkt weer voor een wereldwijde daling staat, zoals de laatste maanden al het geval lijkt in landen als de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Duitsland. In de VS nemen Cadillac en Porsche ook al proeven met abonnementssystemen. Ford heeft een soortgelijk project aangekondigd voor Lincoln en haar compacte bedrijfswagens. De proeven sluiten aan bij het streven van vrijwel alle grote spelers om meer actief te worden op de markt voor nieuwe mobiliteitsdiensten. +++

+++ Wat zijn de gevolgen van AUTONOOM rijdende voertuigen? In bepaalde situaties kan onze vierwieler dankzij camera’s en sensoren bepaalde taken zelfstandig uitvoeren, zoals binnen de lijnen van een baanvak blijven, automatisch afstand houden tot de voorganger en remmen als er een botsing dreigt. Autonome voertuigen maken theoretisch minder ongelukken en kunnen zelfstandig naar verzamelpunten buiten de stad rijden. Dat verlaagt de parkeerdruk in binnensteden. Ook is er een positief effect op de vervoerskosten, want chauffeurs worden overbodig. Toch zijn er ook de nodige obstakels. Wie is aansprakelijk als het fout gaat? En met het realiseren van autonome voertuigen (er worden 5 niveaus onderscheiden) zijn fabrikanten momenteel amper halverwege: ‘Level 3’ is het hoogst haalbare, al wil Volvo in 2021 een ‘Niveau 4 auto’ op de markt brengen. Verder is autonome techniek in stadscentra en drukke woonwijken niet bruikbaar. Daar is het gedrag van met name fietsers te onvoorspelbaar. Automobilisten zullen de ‘assistent’ dus straks alleen buiten de gemeentegrenzen mogen inschakelen. Maar zullen consumenten die hun auto eigenlijk alleen in de bebouwde kom gebruiken dan wel bereid zijn om extra te betalen voor de dure techniek? +++

+++ Elk jaar publiceert het Amerikaanse magazine Fortune een lijst van de meest ‘ BEWONDERDE ’ bedrijven in de wereld. BMW en Toyota zijn de enige automerken in de top50. Zoals elke lijst die gebaseerd is op reacties of waarderingen, moet je ook dit klassement van het Amerikaanse magazine Fortune met een korrel zout nemen. Zo staan er vooral Amerikaanse bedrijven in. Toch is dit jaarlijkse klassement van meest bewonderde merken een referentie in zijn genre, aangezien het gebaseerd is op de mening van bijna 4.000 leiders, experts en analisten uit de hele wereld, door Fortune gekozen op basis van nauwkeurige criteria. Het is niet echt een verrassing dat ook dit jaar de informaticagiganten het klassement aanvoeren. Op de eerste 3 plaatsen vinden we Apple, Amazon en Alphabet (het moederhuis van Google). We moeten al veel lager zakken in het klassement om het eerste automerk te vinden. BMW is blijkbaar het meest gewaardeerde automerk op de 19de plaats, net na Coca-Cola. Het enige andere automerk in de top vijftig van dit jaar is Toyota op plaats 29. +++

+++ BMW heeft een M5 met geëlektrificeerde aandrijflijn ontwikkeld. Maar het zal voorlopig bij een prototype blijven, aldus Peter Quintus, verkoop & marketing manager de M divisie. Volgens hem zijn er technisch geen belemmeringen om een stekkerhybride M model te bouwen, maar gewicht blijft het grootste probleem. Quintus denkt dat pas over 3 à 4 jaar, als er een nieuwe generatie batterijen beschikbaar is, geëlektrificeerde M modellen daadwerkelijk op de markt kunnen komen. De M divisie zal in de komende 3 jaar 26 nieuwe modellen onder M of M Performance label lanceren. Quintus zegt dat de nadruk daarbij ligt op de laatste categorie, want die worden heel positief ontvangen. Dat geldt ook voor de M Sport pakketten voor de gewone modellen. “Eén op de drie klanten kiest voor een sportpakket. Bij de sterkere motoren willen klanten ook een sportiever onderstel. Daarom willen we bovenaan het gamma van elk model een M Performance versie. Een volwaardig M model bouwen vergt heel wat meer werk dan zomaar een standaardauto aanpassen. Dat aantal zal de komende jaren dus niet exponentieel toenemen”. Van de M productlijnen komen meerdere versies: GTS bovenaan, dan CS, daarna het Competition Pack en dan de gewone M Performance versies. BMW zal in het derde kwartaal de M5 Competition Package met tot 630 pk opgevoerde 4,4 liter V8 motor introduceren. Van de M2 is de CS versie bijna introductieklaar. Maar in mei stopt BMW met de productie van de M3. Dat is een gevolg van de nieuwe regulaties met betrekking tot de WLTP test. De hiervoor benodigde aanpassingen bij de M3 zijn complex en kunnen niet meer worden terugverdiend omdat BMW eind dit jaar een compleet nieuwe 3-serie zal voorstellen. Voor de M4 speelt dit investeringsprobleem niet omdat die een jaar langer in productie blijft. +++

+++ De Britse auto-industrie vreest een exportdaling van 10 procent na de BREXIT . Daarom wil de branche dat de bestaande handelsafspraken tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU intact blijven. De Britse Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) meldt dat de autoproductie in de 14 grotere fabrieken (onder meer van Jaguar Land Rover, Mini, Nissan en Vauxhall) vorig jaar met 3 procent gedaald is. Dat was te wijten aan een fors verminderde binnenlandse vraag (-9,8 procent). De SMMT zoekt de oorzaak bij een dalend consumentenvertrouwen en verwarring over het dieselbeleid van de Britse regering. De export vanuit het Verenigd Koninkrijk daalde licht: 1,1 procent. De SMMT maakt zich vooral zorgen over de toekomst: de Brexit staat voor 30 maart 2019 op de agenda. De autobranche is een belangrijke Britse industrietak en leunt zwaar op export naar het Europese vasteland. Van de 1,67 miljoen personenwagens die in 2017 in het Verenigd Koninkrijk zijn gebouwd, werd 54 procent naar andere EU lidstaten geëxporteerd. De SMMT pleit er voor dat de huidige handelsafspraken worden voortgezet. Mocht dit niet lukken, dan worden Britse auto’s op Europese exportmarkten 10 procent duurder. +++

+++ De Britse sportautoproducent CATERHAM heeft in 2017 uitstekende resultaten behaald. De kleine onderneming noteerde het beste verkoopresultaat ooit. De verkoop van de Seven steeg met 8 procent naar 667 orders. Daarmee heeft Caterham in 2017 in vergelijking met met jaar er voor 51 auto’s meer auto’s verkocht. In de afgelopen 21 jaar heeft Caterham nog nooit zo’n goed resultaat behaald. Niet alleen blijft de Seven erg in trek onder gepassioneerde autoliefhebbers, Caterham deed ook uitstekende zaken met gelimiteerde edities, waaronder de SuperSprints uitvoering (oplage: 60 stuks). Deze serie was binnen 7 uur na de presentatie uitverkocht. Het grootste deel van de orders (43 procent) komt uit het Verenigd Koninkrijk. In Frankrijk behaalde Caterham het beste jaarresultaat ooit, met een verkooptoename van 35 procent ten opzichte van 2016. Caterham heeft in 2017 ook het verkoopgebied vergroot. Het merk is nu ook actief in Latijns Amerika. Het bedrijf kijkt vol optimisme naar 2018. Volgens Caterham vult de orderportefeuille zich in hoog tempo. Toch ziet het bedrijf ook uitdagingen. “Het valt niet te ontkennen dat het een zware tijd is voor de automobielindustrie, met onzekerheid over de Brexit en de voortdurend evoluerende emissieveranderingen in de EU, zoals de WLTP”, stelt Graham Macdonald, de baas van Caterham. “Het is daarom een nog uitzonderlijker prestatie om de orders die we krijgen veilig te stellen”. In Nederland in deze sportwagen leverbaar in de smaken 165 (82 pk), 275 (136 pk), 355 (184 pk) en 85 (213 pk). De 620R en 620S met 310 pk worden officieel niet verkocht in Nederland. Het gewicht van een Seven varieert van minder dan 500 tot 550 kilogram. Daarmee behoort de Caterham tot de lichtste auto’s op de markt die je nu nog nieuw kan kopen. De Nederlandse importeur is Van der Kooi Sportscars in Houten. De Seven verscheen 61 jaar geleden (in 1957) als Lotus 7 op de markt. Oprichter Colin Chapman had de sportauto geheel volgens zijn vrij extreme denkbeelden ontwikkeld: zo licht en zo eenvoudig mogelijk, met een buizenframe, een simpele aluminium carrosserie en achterwielaandrijving. De motoren kwamen van Ford, BMC en Coventry Climax. In 1973, met de toetreding van Groot-Brittannië tot de Europese Economische Gemeenschap, veranderde de belastingwetgeving en was de 7 voor Lotus niet meer interessant. Caterham, de Lotus vertegenwoordiger in de gelijknamige plaats in Zuid Engeland, nam de productierechten over en doopte hem om in Seven. Het bedrijf heeft de Seven altijd doorontwikkeld en zegt dat ook in de toekomst te blijven doen. Caterham was een paar jaar geleden van plan om een eigen versie van de Alpine A110 op de markt te brengen, maar de samenwerking met de Fransen liep op niets uit. +++

+++ DAIMLER heeft in 2017 records behaald als het gaat om omzet, verkopen en winst. De totale inkomsten stegen met 7 procent tot 164 miljard euro. De nettowinst ging met bijna een kwart omhoog tot 10,9 miljard euro, zo maakte het bedrijf bekend. Het concern verkocht vorig jaar 3,3 miljoen auto’s; een stijging van 9 procent. “Het personeel van Daimler is er opnieuw in geslaagd om de records van het voorgaande jaar te breken”, zegt topman Dieter Zetsche. Hij voorziet dat de autoverkopen dit jaar licht zullen stijgen ten opzichte van vorig jaar. De winst komt op ongeveer hetzelfde niveau uit als vorig jaar. Hoewel de zaken in heel 2017 goed gingen, zijn analisten minder tevreden over de resultaten in het vierde kwartaal. De winst van 3,47 miljard euro was een stuk lager dan verwacht. Daimler heeft plannen om 10 miljard euro te investeren met als doel om binnen 5 jaar 10 nieuwe elektrische auto’s op de markt te brengen. Mercedes verkocht vorig jaar 2.289.344 auto’s; een record. Het bedrijf heeft daarom besloten om 130.000 werknemers ieder 5.700 euro bonus te geven. Dat is geen record. Bij Porsche kregen de werknemers ooit bonussen van 9.111 euro. Ook BMW heeft wel eens douceurtjes uitgedeeld die opliepen tot boven de 8.000 euro. +++

+++ In landen als Duitsland en Groot-Brittannië kan het elektriciteitnet de voorspelde toevloed aan ELEKTRISCH voertuigen niet aan. Als Duitse autofabrikanten de doelen op het gebied van elektrische autoverkoop halen, dan dreigt regelmatig een black out. Bij de Britten is dat alleen te voorkomen als bezitters van een elektrische auto niet allemaal tegelijk na thuiskomst de stekker in het stopcontact steken maar aan slim opladen gaan doen. Volgens een recent onderzoek kan de stroom in hotspots voor elektrische auto’s in Duitsland al over 5 jaar regelmatig uitvallen. “Voor die massa aan elektrische auto’s is ons huidige stroomnet niet toegerust. We staan voor een enorme uitdaging wat de stroomvoorziening betreft”, zegt Hildegard Müller, bij Innogy verantwoordelijk voor het stroomnet, in een vraaggesprek met Automobiel Management. “De opmars van de elektrische mobiliteit is beheersbaar, maar dan moeten we nu wel het juiste spoor inslaan. We moeten het netwerk zo uitbouwen dat er geen bottlenecks komen”. Innogy berekent dat er in het hele land zeker 11 miljard geïnvesteerd moet worden om alle verwachte elektrische auto’s op te kunnen laden. In Groot-Brittannië zullen rond 2035 zo’n 10 miljoen elektrische auto’s rond kunnen rijden, voorspelt Aurora Energy Research. Worden die allemaal aan het eind van de werkdag geladen, dan zou de vraag op die toch al drukke tijd met 3GW toenemen. “Het alternatief voor zo’n ondoordachte houding is slim opladen, dat wil zeggen dat de gebruiker zijn auto aan de stekker hangt op uren dat de stroom goedkoper is of dat het energiebedrijf zelf de vraag aan kan sturen”. De Britse onderzoekers komen dan op 0,5GW extra tijdens piektijd, iets wat het elektriciteitsnet in dat land wel aan moet kunnen. Onderzoeker Richard Howard: “Dan moeten we natuurlijk wel tijdig alle technologie beschikbaar hebben die slim opladen mogelijk maakt. Daar ligt ook een rol voor de overheid”. +++

+++ We geven meer geld uit aan NIEUWE AUTO’S dan we ooit hebben gedaan. Het afgelopen jaar werd voor 13 miljard euro in de showrooms aangeschaft en dat betekent een stijging van ruim 11 procent in vergelijking met 2016. De gemiddelde transactiewaarde van een nieuwe auto bedroeg 31.498 euro. Ook dat is een record en fors meer dan bijvoorbeeld 5 jaar geleden, toen er gemiddeld nog 25.537 euro bij de dealer werd uitgegeven. Dit blijkt uit een analyse van de verkopen van nieuwe auto’s in 2017 door de RAI Vereniging. Maar er zijn ook zorgen. Met name over de enorme toename van parallelimport. Volgens de RAI Vereniging gaat het om bijna 210.000 exemplaren. Dat gaat allemaal ten koste van de Nederlandse dealer. Voorzitter Steven van Eijck van de RAI Vereniging noemt als oorzaak het marktverstorende effect van de hoge BPM in ons land. Vorig jaar steeg die op een nieuwe auto gemiddeld met ruim 17 procent van 3.927 naar 4.620 euro. “Vreemd, want het is juist de bedoeling de BPM tot 2021 met 14 procent af te bouwen”. +++

+++ RENAULT maakt zich op voor een nieuw modellenoffensief. Autointernationaal.nl meldde al eerder dat in oktober op de autosalon van Parijs de nieuwe Clio zal worden gepresenteerd. De Kangoo zal dit jaar ook een generatiewisseling ondergaan. Verder kunnen wij een licht opgewaardeerde Zoe verwachten. De nieuwe Captur volgt in 2019. In het B SUV segment zal Renault een tweede model introduceren. Autointernationaal.nl gaat uit van een coupéachtig premium ontwerp om de aanstaande DS 3 Crossback mee te kunnen beconcurreren. In 2019 ondergaan de Twingo, Talisman en Espace een opfrisbeurt. Een jaar later is het de beurt aan de Kadjar, Mégane en Scénic. +++

Reageren is niet mogelijk.