Prijsindicatie Land Rover Defender 70th Edition

0

De Land Rover bestaat 70 jaar. In 1948 werd de terreinwagen door het merk Rover geïntroduceerd. Inmiddels weten wij niet beter dan dat het om een merknaam gaat. Hoe dan ook, Land Rover viert dit heuglijke feit niet met een eenvoudige verjaardagstaart. In plaats daarvan maakt het model waar het allemaal mee begon, jaren geleden al omgedoopt tot Defender, een kortstondige comeback in de vorm van de Works V8 70th Edition uitvoering. Daarvan zullen in Solihull slechts 150 exemplaren worden vervaardig. Beleggers die op zoek zijn naar een collectors item moeten er dus snel bij zijn.

Zoals de typeaanduiding al aan geeft is de Heintje Davids onder de terreinwagens voorzien van een V8 motor. Het gaat om het bekende 5,0 liter benzineblok van Jaguar Land Rover. In de Defender Works V8 70th Edition is hij goed voor 405 pk. Dat is aanzienlijk minder dan hij in de reguliere modellen van het merkenduo levert, maar dat komt omdat een compressor ontbreekt.

Je krijgt dus een atmosferische V8 en dat moet fans van dergelijke motoren als muziek in de oren klinken. Als maximum koppel voor de aan een 8-traps ZF automaat (met sportmodus) gekoppelde 5,0 liter wordt 515 Nm opgegeven. Je dient de V8 motor daarvoor wel op te jagen tot 5.000 toeren. Dan kan de sterkste en snelste Defender ooit gebouwd in 5,9 seconden naar 100 km/u sprinten. De topsnelheid is en begrensd op 170 km/u.

Land Rover liep al in 2014 met het idee rond om een Defender met V8 motor uit te brengen. Tim Hannig, de directeur van Jaguar Land Rover Classic, vertelt: “Wij wisten dat er vraag bestond naar een krachtige en snelle versie”. Maar ondertussen ging in januari 2016 de Defender officieel uit productie. Nu keert hij tijdelijk terug.

Naast een krachtige benzinemotor beschikt de Defender Works V8 70th Edition ook over opgewaardeerde remmen en gewijzigde wielophanging (veren, dempers en stabilisatorstangen), 18 inch Sawtooth lichtmetalen velgen met 265/65 R 18 terreinbanden zijn standaard.

Er is keuze uit 8 exterieurkleuren, waaronder 2 lakken met satijnfinish. Het dak, de wielkastranden en de grille zijn afgewerkt in Santorini Black en de deurgrepen, tankdop en Defender motorkapbelettering zijn van gefreesd aluminium. LED koplampen en Windsor Leather bekleding voor het dashboard, de deurpanelen, dakbekleding en Recaro sportstoelen maken het geheel af.

Ben jij geïnteresseerd in deze Defender Works V8 70th Edition? Wacht dan niet te lang, want de oplage is zoals gezegd beperkt op 150 exemplaren. Geïnteresseerden kunnen zich melden bij Land Rover Classic via info@classic.landrover.co.uk of telefoonnummer +44 (0) 203 601 1255. De kosten? In het Verenigd Koninkrijk kost de 90 inch wielbasisversie omgerekend anderhalf keer zoveel als de Porsche Cayenne Turbo. Meer dan 300.000 euro dus. De prijs van de 110 inch wielbasisversie is nog niet bekend, maar die zal nóg duurder zijn. Eigenlijk gekkenwerk dus voor zo’n prehistorisch Spartaans stuk staal. Maar als er een goede belegger in jou huist, kan het toch een interessante investering zijn.

Het is nog altijd een groot raadsel hoe de nieuwe Defender eruit zal gaan zien. Land Rover gaf met de Concept 100 lang geleden al een vooruitblik op de opvolger, maar daar gaat de auto toch niet op lijken. De nieuwe Defender moet in het terrein nóg beter zijn mannetje staan, maar waarschijnlijk wordt de carrosserie minder hardcore (en meer “premium”) vormgegeven dan die van de modelserie die begin 2016 uit productie ging. Het Defender DNA zal behouden blijven, zo bezweert Land Rover, al zal de terreinwagen met zijn veel modernere uitstraling een nieuwe klantengroep aan zich moeten binden.

Reageren is niet mogelijk.