Technische problemen voor elektrische taxi in Londen

0

Londen laat sinds begin dit jaar alleen nog maar nieuwe taxi’s toe die elektrisch worden aangedreven. De enige fabrikant, London Electric Vehicle Company (LEVC), heeft er honderden klaar staan, maar tot nu toe blijken de taximeters daarin niet te werken. Of dat ook gevolgen heeft voor de komst van de elektrische Black Cab naar Amsterdam is nog niet duidelijk.

Londense ‘cabbies’ (taxichauffeurs) zijn zonder meer te spreken over de rijeigenschappen van de elektrische TX, hoewel ze wel klagen over de hoge prijs vergeleken bij de oude dieselversie. Maar ze krijgen nog geen vergunning om met de nieuweling ook te gaan rijden. De reden: technische problemen met de meter. Die berekent op basis van gegevens van de elektromotor hoe ver er gereden is, en wat dus het af te rekenen bedrag is. Maar in de praktijk is de techniek nog niet storingvrij.

De fabrikant, eigendom van het Chinese Geely, werkt er samen met de leverancier, hard aan om het mankement op te lossen. “Het signaal vanuit de auto wordt niet goed opgepakt door de meters. We zoeken nu naar een geschikte omvormer zodat de taxi’s wel goedgekeurd kunnen worden”, zegt een woordvoerder in een vraaggesprek met Automobiel Management.

LEVC werkt ook hard aan een ander bekend breekpunt voor elektrische voertuigen: de aanleg van voldoende laadpunten om de taxi’s daadwerkelijk op de weg te houden.

Reageren is niet mogelijk.