In detail: de nieuwe BMW X4

0

Zelden was een carrière van een auto zo kort als die van de BMW X4. Al na 4 jaar moet de zogeheten Sports Activity Coupé het veld ruimen. Dat is niet omdat de verkopen tegenvallen, maar omdat de X4 met de vlotte generatiewisseling technisch nu in de pas loopt met de vorig jaar vernieuwde X3; de SUV waarop hij is gebaseerd.

BMW wist tijdens de korte carrière van de uit maart 2014 stammende, eerste generatie X4 toch nog ruim 200.000 exemplaren van het model te verkopen. Daarom werd aan het carrosserieconcept niet drastisch gesleuteld: de nieuwe editie is een keurige evolutie van de oude X4, met hoogstens wat opvallende achterlichtunits. Daarmee onderscheidt deze BMW zich nóg meer van de X3.

Je zou het op het eerste gezicht misschien niet zeggen, maar de tweede generatie is fors gegroeid. De nieuwe X4 is 8,1 centimeter langer (4,752 meter) en 3,7 centimeter breder (1,918 meter). De carrosseriehoogte nam juist met 3,3 centimeter af tot 1,621 meter, terwijl de wielbasis met 5,4 centimeter groeide naar 2,864 meter. Van deze grotere exterieurmaten profiteren de inzittenden op de achterbank het meest: zij krijgen er ruim 2,5 centimeter extra beenruimte bij. De nieuwe X4 is een volwaardige 5-zitter met een bagageruimte van 525 tot 1.430 liter. De achterbankleuning kan neergeklapt worden in 40:20:40 verhouding.

Ondanks de grotere maatvoering is de nieuwe X4 duidelijk afgeslankt: BMW spreekt van 50 kilo gewichtsbesparing. Daardoor zou de Sports Activity Coupé nu een scherper en dynamischer rijgedrag hebben. De lichtste uitvoering van de X4, de xDrive20i, legt nu 1.720 kilo in de weegschaal. Ter vergelijking: de 4 cilinder 2,0 liter uitvoering van de Porsche Macan is 1.845 kilo zwaar. BMW heeft overigens ook de grondspeling van de X4 verkleind; een ingreep waarmee het zwaartepunt verlaagd is met als gevolg een sportiever rijgedrag.

Net zoals bij de vorige generatie X4 het geval was, is het dashboard van de nieuwe editie identiek aan dat van de X3. Om het hogere prijsniveau te verantwoorden, zegt BMW dat er voortaan veel meer personalisatiemogelijkheden zijn. Zo is de nieuwe X4 anders dan de X3 in het exclusieve Individual programma opgenomen. De reguliere aankleedpakketten heten xLine, M Sport X en M Sport. Daarnaast zijn er ook tal van losse opties om de X4 aan de eigen smaak aan te passen. Zo is er keuze uit diverse ontwerpen lichtmetalen velgen in het formaat 18 tot 21 inch.

De nieuwe X4 profiteert uiteraard van dezelfde technologische progressie als de jongste X3, bijvoorbeeld in de vorm van de nieuwste versie van iDrive met een 10,25 inch groot infomedia scherm, intelligente stembediening (beiden zijn standaard), het zogeheten Control Display met touch screen functie en Gesture Control (bediening via gebaren). Die laatste 2 snufjes zijn optioneel. Standaard is de X4 voorzien van LED koplampen. Tot de opties behoren o.a. een panoramisch dak en 3 klimaatzones voor de automatische airconditioning.

Vanaf de marktintroductie zal de nieuwe X4 leverbaar zijn met 3 benzinemotoren en 4 dieselunits. Het vermogen varieert van 184 pk tot 360 pk, maar een 8-traps automaat en xDrive vierwielaandrijving zijn altijd standaard. De smaakmakers van het gamma zijn de M40i (met 360 pk / 500 Nm bij 1.250-4.800 toeren) en de M40d (326 pk / 680 Nm bij 1.750-2.750 toeren). Beide sprinten ruim binnen de 5 seconden naar 100 km/u (4,8 respectievelijk 4,9 tellen) en hebben een begrenzer om het snelheidsfeest bij 250 km/u te laten stoppen. Ook beschikken deze ‘M Performance’ uitvoeringen over een dikker uiterlijk en een speciaal afgestemd M onderstel. De M40i verbruikt gemiddeld 9,0 à 9,2 liter per 100 km en stoot 209 à 213 gram CO2 per 100 km uit. Voor de X4 M40d zijn deze waardes 6,4 à 6,6 liter en 170 à 173 gram.

Instapper van de nieuwe X4 reeks is de xDrive20i uitvoering. Zijn 1.998 cc motor is goed voor 184 pk en 290 Nm (bij 1.350-4.250 toeren). De acceleratie naar 100 km/u neemt 8,3 seconden in beslag en de topsnelheid bedraagt 215 km/u. BMW geeft als gemiddeld benzineverbruik 7,1 à 7,3 liter/100 km op, hetgeen een CO2-emissie van 163 à 168 gram/km betekent. Dezelfde motor zit ook in de X4 xDrive30i, maar dan met 252 pk en 350 Nm (bij 1.450-4.800 toeren). De acceleratietijd wordt hiermee verkort tot 6,3 seconden en de topsnelheid stijgt naar 240 km/u. Qua verbruik en uitstoot is er amper verschil (7,2 à 7,3 liter en 164 à 168 gram).

Dieselen kan het goedkoopst in de X4 xDrive20d. Zijn 1.995 cc motor is goed voor 190 pk en 400 Nm (bij 1.750 à 2.500 toeren). De acceleratie naar 100 km/u neemt 8,0 seconden in beslag en de topsnelheid bedraagt 213 km/u. Als gemiddeld dieselverbruik geeft BMW 5,4 à 5,6 liter/100 km op. Dit betekent een CO2-emissie van 142 à 149 gram/km. In de X4 xDrive25d levert dezelfde motor 231 pk en 500 Nm (bij 2.000 toeren). Dat verkort de acceleratie naar 6,8 seconden, terwijl de topsnelheid naar 230 km/u stijgt. Het dieselverbruik is amper hoger (5,5 à 5,7 liter) en hetzelfde geldt voor de CO2-emissie (145 à 149 gram/km). Derde dieseloptie is de X4 xDrive30d. Die heeft een 6 cilinder 2.993 cc motor onder de kap van 265 pk en 620 Nm (bij 2.000-2.500 toeren). De acceleratie naar 100 km/u neemt 5,8 seconden in beslag en de topsnelheid bedraagt 240 km/u. Als gemiddeld dieselverbruik geeft BMW 5,9 à 6,2 liter/100 km op, hetgeen een CO2-emissie van 156 à 163 gram/km betekent.

De nieuwe X4, die net als zijn voorganger in het Amerikaanse Spartanburg van de band rolt, beleeft zijn publieksdebuut op de autosalon van Genève (8 tot en met 18 maart). In het tweede kwartaal arriveert hij in de BMW showrooms. De productie van de M40i en xDrive30d uitvoeringen starten in augustus.

Reageren is niet mogelijk.