Exclusief: rijden met de nieuwe Kia Ceed

0

Waarom de korte test?

Kia heeft de nieuwe Ceed (bijna) klaar. Een select aantal autojournalisten mocht in Barcelona al kennismaken met een preproductie exemplaar van de derde generatie. Die heeft geen apostrof meer in zijn typeaanduiding. Voortaan een heel conventioneel geschreven naam dus. Voor een auto die eigenlijk nét zo traditioneel is.

Wat voor auto is het?

Biedt de nieuwe Ceed daardoor meer van hetzelfde? Met die omschrijving doe je hem tekort. De derde generatie is gebaseerd op een nieuw platform, K2 genaamd. Die bodemplaat kenmerkt zich door MacPherson voorwielophanging, een multi-link constructie achter en 16 of 17 inch velgen. Om de grootste exemplaren monteert Kia banden van het type Michelin Pilot Sport 4. Die zouden een ideaal compromis tussen grip en comfort bieden.

De nieuwe Ceed debuteert als 5-deurs hatchback. De achterportierloze uitvoering (de ProCee’d) keert niet terug. Ook met die beslissing gedraagt Kia zich heel conventioneel, want er zijn meer fabrikanten die geen verkoopvertrouwen meer hebben in een 3-deurs hatchback. In een later stadium volgt een sportief gelijnde stationwagon à la de Mercedes CLA Shooting Brake. Daarmee wil Kia het premiumsegment betreden.

Met 4,31 meter is de nieuwe Ceed even lang als zijn voorganger. Ook de wielbasis (2,65 meter) bleef onveranderd. Wel zegt Kia de cabine 6,8 centimeter naar achteren geplaatst te hebben om de carrosserie een sportievere uitstraling te geven: de overhang is vóór daardoor korter geworden, en achter juist langer. Zoals bij achterwiel aangedreven modellen zoals de eigen Stinger. Ook staan de stoelen lager dan in het oude model, met als gevolg een gunstiger zwaartepunt en een sportievere rij beleving. Van de verder naar achter geplaatste cabine profiteert ook de crashbestendigheid van de Ceed, evenals volgens Kia het zicht langs de A stijlen.

Is het wat?

Het verschuiven van de cabine heeft tot een groter ruimteaanbod voorin geleid. De cockpit weet daarnaast te plezieren met een fraaie afwerking en goede materiaalkwaliteit. De ergonomie is prima. Er is nu keuze uit 2 infotainment schermen (7 of 8 inch) en die werken goed. De belangrijkste functies van de airconditioning zijn gelukkig gewoon met knoppen te bedienen. Het formaat van de kofferbak is volgens Kia de op één na grootste in zijn klasse. De Ceed moet alleen de Peugeot 308 voor laten gaan. Merk je dan nergens dat de voorzijde langer is geworden zonder dat de totale carrosserielengte groeide? Jawel, achterin. De beenruimte is daar hooguit redelijk.

Er kon gereden worden met de 1.4 T-GDI versie. Deze krachtbron is nieuw voor Kia maar wordt al enige tijd door zustermerk geleverd in de i30. De 4 cilinder 1,4 liter turbomotor is goed voor 140 pk / 242 Nm en is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde 6-bak. Kia zal de Ceed ook gaan leveren als 1.0 T-GDI met 3 cilinders, als 1.6 T-GDI (GT uitvoering) en met 2 vermogenversies van een 1,6 liter dieselmotor (115 of 136 pk). De krachtigste variant daarvan zal, naast de handbak, ook besteld kunnen worden met een 7-traps automaat met dubbele koppeling. Deze transmissie is een noviteit voor Kia. Als je hiervoor kiest, dan krijg je tevens 3 rij modi: Comfort, Eco en Sport. In die standen worden de karakteristiek van de stuurbekrachtiging, het gaspedaal en de schakelmomenten van de bak aangepast. De vering en demping zijn altijd hetzelfde. Wat veiligheid betreft zie je dat het Kia menens is. Standaard beschikt elke Ceed straks over een automatisch noodremsysteem, een rijstrookassistent, een grootlicht assistent en Driver Alert. Als opties kun je dan nog voetgangersherkenning krijgen op het noodremsysteem, adaptieve cruise controle en sensoren voor kruisend verkeer. Door de combinatie van adaptieve cruise controle en een rijstrookassistent is de nieuwe Ceed dus in staat beperkt autonoom te rijden op de snelweg. Verder is de dagverlichting zowel vóór als achter uitgevoerd met LED techniek.

Met de 1.4 T-GDI motor is de Ceed een ronduit lekkere auto. Hij is 25 kilo lichter dan zijn voorganger en heeft daarnaast een stijvere carrosserie. De stuurinstallatie werkt merkbaar sneller dan bij de Volkswagen Golf. Een bewuste keuze van Kia, want de fabrikant wilde de Ceed dynamische rijeigenschappen meegeven. Dat is goed gelukt. Hij reageert uitstekend op stuurcommando’s en helt niet noemenswaardig over. Daarnaast scoort ook het veercomfort een ruime voldoende. Er is eigenlijk geen onderdeel waarmee de Ceed in negatieve zin opvalt: dit is gewoon een eerlijke no-nonsense auto die verrassend veel rij plezier biedt. De motor doet zijn werk in stilte en de versnellingsbak laat zich licht en probleemloos bedienen.

 

90%
90%
Awesome

De nieuwe Ceed heeft een prettige interieurambiance, zal ongetwijfeld goed in zijn toeters en bellen zitten en concurrerend geprijsd zijn. Voeg daarbij de 7 jaar lange garantie en je hebt een auto waaraan de particulier geen buil kan vallen. Aanrader is deze pittige en plezierige 1.4 T-GDI uitvoering. In deze vorm is de nieuwe Ceed één van de lekkerst rijdende auto's in zijn klasse. Hulde, Kia!

  • 9
  • User Ratings (11 Votes)
    7.9

Comments are closed.