Land Rover Range Rover SV Coupé Live

0

Na bijna 50 jaar is er weer een 2-deurs Range Rover te koop. Met het oertype uit 1970 ontkiemde in Europa de populariteit voor SUV modellen. In de Verenigde Staten waren er weliswaar al verschillende luxe terreinwagens met 2 portieren te koop, maar door een gebrekkige bouwkwaliteit waren die lang niet zo statusrijk als het ontwerp van Land Rover. Een model met achterportieren lag toen nog niet voor de hand omdat de klassieke terreinwagen van de Britten ook slechts 2 deuren had. Sinds de jaren tachtig weten we niet beter dan dat de Range Rover over 4 portieren beschikt. Daarmee hebben de verkopen een hoge vlucht genomen.

Maar succes maakt jaloers. Met name de laatste jaren is de concurrentie voor de Range Rover flink toegenomen. Voorbeelden zijn de Bentley Bentayga en de Lamborghini Urus. Of die fraaier zijn, is een kwestie van smaak, maar feit is dat de Range Rover lang niet zo exclusief oogt. Die Achilleshiel probeert Land Rover nu te compenseren met deze gelimiteerde SV Coupé: een 2-deurs model die in oplage van slechts 999 exemplaren gebouwd zal worden door haar SVO (Special Vehicle Operations) divisie.

Onder de motorkap zit de bekende 5,0 liter compressor V8 waarvan het vermogen in de SV Coupé is opgevoerd tot 565 pk. Het maximum koppel bedraagt 700 Nm. Daarmee kan de 2-deurs Range Rover in 5,3 seconden naar 100 km/u sprinten. De topsnelheid bedraagt 266 km/u. Cijfers die op de Bentley Bentayga fan (4,0 seconden en 301 km/u geen enkele indruk zullen maken), noch op SUV liefhebbers die voornemens zijn om een Lamborghini Urus te bestellen (3,6 seconden en 305 km/u). Vanuit dit perspectief is de speciale Land Rover een beetje een gênant wanhoopsoffensief. Maar goed, met zo’n beperkte oplage is hij wél exclusief.

De Range Rover SV Coupé is net zo lang als de normale uitvoering, oftewel afgerond 5 meter lang. Dankzij een bijpassende wielbasis zit je achterin ondanks de aflopende daklijn als een vorst, alleen het in/uitstappen zal iets minder majesteitelijk zijn. Maar voor de bestuurder/eigenaar is dan van secundair belang. Die zal vooral willen opvallen met deze Range Rover en dat zal volgens designchef Gerry McGovern (op de foto links) zeker lukken, onder andere omdat de grondspeling met 8,8 centimeter is verkleind. Dat maakt de SV Coupé per definitie tot een opvallende verschijning.

De SV Coupé onderscheidt zich niet alleen door de verkleinde grondspeling en het aantal portieren van de reguliere Range Rover. De 2-deurs versie is voorzien van een uit 2 delen bestaande grille, heeft ventilatiesleuven in de flanken en staat optioneel op 23-inch grote lichtmetalen velgen. Alle carrosseriedelen, op de motorkap en de onderkant van de achterklep na, zijn helemaal nieuw. De teksten op zowel de motorkap als de achterklep zijn in Bright Chrome en Black Nurled uitgevoerd en vervaardigd door Birmingham Jewellery Quarter. De normaal gesproken optionele laser LED koplampen zijn standaard. De 2 enorme frameloze portieren laten zich volledig elektrisch sluiten.

Voor de afwerking van het interieur van de Range Rover hebben de Britten extra veel leder (met op het meubilair een voor de SV Coupé exclusief ontworpen diamantvorming patroon) en diverse soorten houtfineer gebruikt. De cabine maakt een zeer luxueuze en hoogwaardige indruk. Een panoramadak belicht het weelderige interieur. Land Rover levert hiervoor 4 kleurcombinaties in 2 tinten en een brede selectie monotone kleuren. Wie door zijn wimpers kijkt, waant zich praktisch in een luxe jacht.

Voorin monteert Land Rover 20-voudig elektrisch verstelbare fauteuils, die natuurlijk te koelen en te verwarmen zijn. Achter zijn op 10 manieren exemplaren geplaatst die opvallend alleen te verwarmen zijn. De semi-aniline lederen bekleding is afkomstig van een speciale looierij. Het InControl Touch Pro Duo systeem bestaat uit een 10-inch scherm, een even groot bedieningspaneel en een 12-inch Interactive Driver Display. Het voorruitprojectie systeem heeft een formaat van 10-inch en een kleurenweergave. De geluidsinstallatie van Meridan is 1.700 watt sterk en telt 23 speakers.

Klanten kunnen kiezen uit diverse carrosseriekleuren, bijvoorbeeld Liquesence: een lak met een volgens Land Rover vloeibaar metaalachtige glans. Is dat niet jouw smaak? Geen probleem, er zijn in totaal 12 exterieurkleuren beschikbaar, waarvan er 4 afkomstig zijn uit het SV Premium palet. De tint Contour Graphic is exclusief voor de Coupé beschikbaar. Wie zijn lievelingskleur daar niet aantreft, kan op verzoek een eigen Bespoke kleur laten ontwikkelen.

De bijbehorende kosten komen dan bovenop de 390.000 euro die Land Rover voor de versie exclusief opties vraagt. Voor dat bedrag, dat een ton meer is ten opzichte van de Range Rover 5.0 V8 Supercharged SVAutobiography LWB, mag je dan naar de Britse fabriek je eigen SV Coupé naar wens samen te stellen. In het vierde kwartaal start de verkoop van de SV Coupé.

Comments are closed.