Maximale score voor Volvo XC40

0

Het Britse magazine What Car? heeft de Volvo XC40 uitgeroepen tot ‘Auto van het Jaar’. Waarom? Nou bijvoorbeeld omdat hij tijdens een preview voor lezers van het tijdschrift het maximale waarderingcijfer van 5 sterren wist te scoren. Men was unaniem in de lof voor de Volvo.

De XC40 heeft een brutaal design, is ruim, comfortabel en heeft een hoogwaardig interieur. Dankzij de combinatie van pittige motoren met een zachte vering is het lekker om er lange ritten mee te maken. Over de veiligheid hoeft men zich geen zorgen te maken, want in dit opzicht behoort de Volvo traditiegetrouw tot de top in zijn segment. Ook de prijs valt, in vergelijking met andere premium SUV modellen, mee. Hier lees je het oordeel van de lezers van het Britse tijdschrift:

Sarah (47) rijdt nu samen met haar man in een Porsche Macan. “Wij hebben een auto nodig die genoeg ruimte biedt voor ons hele gezin inclusief de hond, maar niet overmatig groot is en die dezelfde interieurkwaliteit en uitrusting biedt als onze huidige auto. De XC40 voldoet helemaal aan onze critera. Ik was bang dat je achterin een claustrofobisch gevoel zou hebben vanwege de knik in de raamlijn, maar in de praktijk heb je daar een prima uitzicht met veel ruimte voor hoofd en benen. Ik ben natuurlijk verwend met het acceleratie potentieel van mijn Macan, maar de XC40 komt in D4 uitvoering met 190 pk en 400 Nm aardig in de buurt. Vergeleken met onze Porsche is de afwerking van het interieur indrukwekkend en de stoelen zitten zeer comfortabel. Het hightech gehalte van de Volvo is verbazingwekkend. Zo vind ik het fantastisch dat je per sleutel de stoelinstelling, de radiozender en de stuurpositie kan programmeren. Dat is handig als je zoals ik de auto deelt met je partner. Ook de Rear Cross Traffic alert functie vind is een zeer goede veiligheidsfunctie. Wij wonen namelijk aan een drukke weg en achteruit uitparkeren is dan altijd stressvol”.

Phil (60) heeft samen met zijn vrouw een Subaru Legacy. “Wij hebben al proef gereden in de Volvo XC60. Die maakte veel ondruk, maar onze kinderen zijn inmiddels het huis uit en daarom zoeken wij nu een wat kleinere auto. Ondanks het compacte formaat pleziert het mij hoe ruim de XC40 is. Er is zowel voorin als achterin veel hoofdruimte en er zijn heel veel opbergvakjes. Daardoor is het makkelijk om het interieur opgeruimd te houden. Ik twijfelde vooraf een beetje over de combinatie van half leer / half stof van de stoelbekleding van de R-Design uitvoering, maar nu ik er op gezeten heb, vind ik het meubilair erg prettig. Aan het infomediasysteem met verticaal 9,0 inch scherm heb ik even moeten wennen. Ik weet niet hoe makkelijk de bediening is als je rijdt, maar misschien kies ik wel voor de ‘Voice Control’ functie. Het digitale instrumentarium oogt minder complex. Als ik uit mijn 15 jaar oude Subaru in de Volvo stap, dan is het alsof ik mijn Nokia baksteen verwissel voor een nieuwe smartphone. Wij zoeken een benzine-uitvoering met automaat, dus als wij voor de XC40 kiezen, dan zal het de T4 versie zijn met standaard Geartronic transmissie. Daarbij kiezen we dan voor de versie met vierwielaandrijving.

Perry (51) bezit nu een Audi Q3. “Mijn huidige auto heeft een prettig formaat, maar hij is niet ruim genoeg. De XC40 is dat wel, alhoewel de Volvo maar amper groter is. Ik ben positief verrast door deze SUV. De XC40 is functioneel en de standaarduitrusting van de R-Design uitvoering is zeer uitgebreid. Toch zou ik als opties een geheugenfunctie op de voorstoelen en een verwarmbaar stoel mee te bestellen. Het interieur is zeer modern, al vind ik het optionele Lava oranje tapijt ‘over the top’. Wel maakt de Volvo hier een funky indruk mee. Net als de andere modellen van het merk maakt de XC40 een erg veilige indruk. Dat komt vooral door de uitgebreide veiligheidsuitrusting en de uitstekende Euro NCAP resultaten.

Steve (61) is de enige uit het gezelschap die momenteel al Volvo rijdt; een V70. “Als je vanuit bepaalde hoeken naar de XC40 kijkt, oogt hij als een Range Rover en dat vind ik niet verkeerd. Ik hou wel van de gespierde, hoekige uitstraling. De overzichtelijkheid van de carrosserie is niet super, maar gelukkig zijn parkeersensoren en een camera standaard. De dakrails en de bonte kleurstelling van sommige interieurpanelen (optioneel) geven de XC40 een brutale uitstraling. Met 460 liter is de kofferbak groot en de achterklep laat zich tegen meerprijs zonder handen openen. Het is prettig dat er een bagagenet aanwezig is waarmee je kan voorkomen dat spullen rond gaan slingeren, maar ik mis wel een apart reservewiel. Door de hoge carrosserie is in/uitstappen makkelijk zonder dat je een klimexercitie moet uitvoeren zoals bij klassieke SUV modellen. Ik denk dat ik wacht tot de T8 stekkerhybride uitvoering leverbaar wordt. Die biedt de beste combinatie van prestaties en verbruik”.

Comments are closed.