Missie geslaagd: Citroën C4 Cactus

0

Citroën heeft een rijke geschiedenis op het gebied van non-conformisme. Maar vorig decennium werd het merk met modellen als de C4 en C5 nogal een grijze mus. De C4 Cactus moest Citroën in 2014 weer een eigen gezicht geven. Dat is goed gelukt, maar van het hooggeprezen comfortniveau van weleer was geen sprake. De vernieuwde C4 Cactus moet daar verandering in brengen. Met dit model wil Citroën het woord ‘comfort’ weer met de hoofdletter ‘C’ schrijven.

Wat heeft Citroën aan de C4 Cactus veranderd om bovengenoemde claim waar te kunnen maken? De hoofdrol binnen het zogeheten Advanced Comfort programma is weggelegd voor de Progressive Hydraulic Cushion (PHC) vering. Daarbij hebben de rubber stootblokken aan de boven & onderzijde van de dempers plaats gemaakt voor een extra set dempers. De vering kon door dit nieuwe ‘vangnet’ een zachtere afstelling krijgen, met als gevolg een groter absorptievermogen van oneffenheden in het wegdek. De C4 Cactus zou daardoor, zo claimt Citroën, rijden als een vliegend tapijt.

Dat is nogal een boute uitspraak, maar de Fransen zijn in hun missie grotendeels geslaagd. Op wegdek waar nogal wat golvingen in zitten weet de C4 Cactus zijn wielen goed contact te laten houden met het asfalt terwijl de carrosserie op een rustige, beheerste manier de welvingen volgt. De Citroën glijdt inderdaad over de weg, zonder met zijn deinende bewegingen wagenziekte in de hand te werken. Ook hoge bochtsnelheden brengen de C4 Cactus niet snel uit zijn element. Hij helt weliswaar fors over, maar dit gebeurt op een heel gecontroleerde manier. Alleen bij verkeersdrempels kan de achterzijde wat onrustig worden. In grote lijnen geldt dat de Citroën een bovengemiddeld goed veercomfort heeft. Daarmee onderscheidt hij zich van de massa.

Een tweede element van het Advanced Comfort programma zijn de herontworpen voorstoelen. Daarvoor heeft Citroën zich laten inspireren door het meubilair van de beroemde DS. De zetels zijn breder dan normaal en voorzien van een extra laag schuin en lendensteun verstelling. De sofa-achtige, grote stoelen zitten inderdaad ook op lange ritten comfortabel. En zorgen net als de speciale vering voor een welkome variatie op het eenheidsworsten meubilair van veel auto’s. Overigens zijn er wel 2 nadelen: de ‘sofa’ zorgt er voor dat de middenconsole lastiger bereikbaar is en er is door het volumineuze meubilair minder been & voetruimte voor de achterpassagiers.

De motor van de testauto, de 130 pk sterke 1.2 PureTech turbobenzine unit, is bovendien prettig stil. Tijdens hard accelereren hoor je weliswaar de karakteristieke 3 cilinder roffel, maar rauw klinkt het blokje nooit en op snelwegtempo is hij amper hoorbaar. Tegelijkertijd is de C4 Cactus in deze vorm lekker pittig: sprinten naar 100 km/u doet hij in 8,7 seconden en in de praktijk voelt de Citroën net zo vlot aan als deze tijd doet vermoeden. De 1.2 PureTech turbomotor is er in 2 vermogensmaken, waarbij de geteste 130 pk versie standaard gekoppeld is aan een handbak met 6 versnellingen. Die schakelt stukken beter dan de 5-bak van de minder krachtige 110 pk uitvoering (in het kader van de facelift monteert Citroën sowieso een prettiger in de hand liggende pookknop).

Er is dus veel te zeggen om voor de 130 pk versie te gaan, al is ook de minder krachtige 1.2 PureTech variant voldoende pittig. Het betekent wel een factuurbedrag van 24.390 euro (Feel uitvoering) à 26.790 euro (Shine; testauto). De laatste heeft als meeruitrusting elektrisch inklapbare buitenspiegels, donker getinte ramen achter, glanzende afwerkingpanelen, een navigatiesysteem, diverse rij assistenten, een in hoogte verstelbare passagierstoel en 17-inch lichtmetalen velgen. De 1.300 euro goedkopere 110 pk versie kan tegen een meerprijs van 3.400 euro met een 6-traps automaat worden besteld. Ook kent deze vermogenvariant een Live instapuitvoering (21.490 euro), maar dan moet je het zonder verwarmbare buitenspiegels doen. Ook een DAB+ radio, MirrorScreen (Apple CarPlay en Android Auto), parkeersensoren achter, lendensteun verstelling, lederen bekleding van het stuur, mistlampen, een licht/regen sensor, een zelfdimmende binnenspiegel, automatische airconditioning ontbreken en lichtmetalen velgen ontbreken. Dieselen kan vooralsnog alleen in de 100 pk sterke 1.6 BlueHDi. Die is altijd gekoppeld aan een handgeschakelde 5-bak. Als Feel kost de C4 Cactus in deze vorm 26.340 euro en als Shine 28.740 euro. In de herfst voegt Citroën een 120 pk variant van de 1,6 liter dieselmotor aan het leveringsgamma toe. Die kan tegen meerprijs worden gekoppeld aan de 6-traps automaat.

De meeste functies bedien je via een touch screen. Het infotainment systeem van het PSA concern is lange tijd bekritiseerd vanwege zijn bedieningsonvriendelijkheid, maar de Fransen werken continu hard aan verbeteringen en het exemplaar dat in de C4 Cactus zit reageert redelijk snel op instructies. Toch blijft het omslachtig om ook de airconditioning via een menusysteem te moeten bedienen: aparte knoppen zijn een stuk makkelijker. Door het gebrek aan aparte toetsen voor diverse functies maakt het dashboard van de C4 Cactus nogal een minimalistische, goedkope indruk. Dat komt ook door de kwaliteit (hard, krasgevoelig) van de gebruikte plasticsoorten. Toch weet de Citroën zich ook qua dashboardontwerp op een plezierige manier van de massa te onderscheiden.

Met het schakelen is zoals gezegd niks mis, althans als je voor de 130 pk uitvoering met 6-bak gaat. Het exemplaar met 5 versnellingen uit de 110 pk versie laat zich een stuk minder flitsend bedienen. De besturing is aan de vage kant, maar wel licht. Door de beperkte communicatieve vaardigheden van de installatie ben je al rijdend echter veel met stuurcorrecties bezig. Dat draagt niet bij aan het relaxte rij karakter dat Citroën met de vernieuwde C4 Cactus zegt te willen bieden. Boosdoener is het onderstel. Dat is niet echt okselfris meer en zorgt ook in modellen als de C3, Peugeot 208 en Opel Crossland X voor rijeigenschappen die allesbehalve dynamisch zijn.

Uiterlijke kenmerken van de facelift zijn minder prominent in het zicht zittende ‘Airbumps’ die naar de onderkant van de flanken zijn verhuisd. Dat heeft de Citroën klant liever, zo is uit marktonderzoek gebleken. Verder zit er op de neuspartij extra chroom en een groter merklogo, waardoor de C4 Cactus voortaan een hoogwaardigere indruk maakt. In vergelijking met conventionele hatchbacks is de bodemvrijheid wat groter, maar van een écht SUV gevoel is geen sprake. Dit nadeel ‘heb’ ook zijn voordeel, want de C4 Cactus zal daardoor een minder typisch seniorenpubliek aantrekken dan bijvoorbeeld de Renault Captur. Wil je als twintiger / dertiger / veertiger of als jong voelende vijftiger / zestiger / zeventiger een auto die geen inwisselbare hatchback is, maar heb je tegelijkertijd geen zin in een model met een hoog bejaardengehalte, dan kan de C4 Cactus de ideale kandidaat zijn.

 

70%
70%
Awesome

De missie is geslaagd: Citroën heeft de C4 Cactus comfortabeler willen maken en dat is uitstekend gelukt. In vernieuwde vorm is de Fransoos wat meer volwassen en iets conventioneler, maar tegelijkertijd op diverse punten heel anders dan wat de concurrentie in de showroom heeft staan. Met zijn bovengemiddeld goede comfort heeft Citroën zijn traditionele 'Unique Selling Point' terug weten te veroveren. Er is een steeds groter aanbod aan compacte cross-over annex SUV modellen, maar de C4 Cactus is écht anders. De Citroën straalt zelfvertrouwen uit en heeft een unieke persoonlijkheid.

Is de C4 Cactus daarmee een aanrader. Nee, daarvoor is het te weinig een allemansvriend. En met die constatering worden niet uiterlijkheden bedoeld, maar zaken als de tegenvallende ruimte achterin, het per saldo povere dashboard en het weinig aansprekende weggedrag. Voor 26.790 euro kan je écht veel betere allrounders kopen. Maar de C4 Cactus is aangenaam anders en zit boordevol karakter. Daarmee, en met het duidelijk verbeterde comfortniveau, zal de Citroën meer consumenten kunnen verleiden dan voor de facelift.

  • 7
  • User Ratings (25 Votes)
    7.2

Comments are closed.