Nieuwstelex

0

+++ ARNHEM is vanaf volgend jaar de stad met de strengste milieuzone voor personenauto’s van Nederland. Dieselauto’s van voor 2004 mogen niet meer het centrum van de Gelderse hoofdstad in en dieselauto’s van voor 2006 alleen als ze aan bepaalde Europese eisen voldoen. Een meerderheid van de gemeenteraad stemt in met een motie van GroenLinks om de milieuzone in te voeren. Die moet op 1 januari 2019 een feit zijn. “We hopen dat Arnhem daarmee een voorbeeldfunctie heeft voor andere steden”, zegt initiatiefnemer Cathelijne Bouwkamp van GroenLinks. Verantwoordelijk wethouder Geert Ritsma noemde de invoering van de milieuzone “een overwinning van het gezonde verstand”. In Arnhem rijden volgens berekeningen van de gemeente zo’n 800 oudere diesels rond. Door deze relatief kleine groep verouderde auto’s te weren uit het centrum, zou de uitstoot van roetdeeltjes met ruim 17 procent dalen. Fijn stof zou afnemen met 10 procent. Diesel ligt in veel Europese steden onder vuur vanwege de uitstoot van stikstof, roet en fijn stof. Onder meer Parijs wil dieselauto’s helemaal gaan weren. Ook in Nederland namen eerder al andere steden maatregelen. Zo mogen in Rotterdam en Utrecht diesels van voor 2001 de binnenstad niet in. +++

+++ DIESEL auto’s raken uit de gratie bij consumenten. Er worden steeds minder nieuwe dieselwagens verkocht, blijkt uit cijfers van het in auto’s gespecialiseerde onderzoeksbureau RDC. Ook beginnen de prijzen van tweedehands diesels te dalen, zeggen autoverkopers. 3 jaar terug was nog 29 procent van alle verkochte nieuwe auto’s een diesel. Het jaar daarna liep dat aandeel terug tot 19 procent. In 2017 daalde het verder naar ongeveer 17 procent. Daarentegen groeide de verkoop van benzineauto’s de afgelopen jaren fors. Het aandeel nam toe van 58 procent in 2015, naar maar liefst 75 procent in 2017. “Vroeger was het heel makkelijk. Als je veel reed, kocht je een diesel. Als je minder reed een benzineauto”, zegt automarktdeskundige Martijn Versteegen. Dat is volgens hem nu heel anders. “Het is voor mensen die veel rijden nog steeds financieel aantrekkelijk om een diesel te rijden. Maar veel autokopers laten de diesels links liggen. Daar heeft de sjoemeldiesel affaire bij Volkswagen flinke invloed op gehad”. Dat beaamt autodealer Theo van Kouwen: “Je ziet het sentiment onder consumenten veranderen”. Ook merkt hij dat bedrijven, vaak dieselkopers, zich anders opstellen. “Wat we merken is dat grote bedrijven die normaal diesels voor hun werknemers bestellen, nu benzineauto’s aanschaffen. Puur omdat het maatschappelijk verantwoord is”. Toch denkt hij dat de fiscale regelingen met betrekking tot dieselauto’s ook hebben geleid tot het afnemende animo voor diesels bij werkgevers en consumenten. “Je moet tegenwoordig heel veel rijden om voordeel te halen uit een diesel”, zegt Van Kouwen. Ook de occasionverkopers zien een terugloop in de populariteit van diesels. Er worden steeds minder tweedehands dieselauto’s verkocht. En dat heeft effect op de prijzen van occasions: die worden steeds lager. Volgens Tony Vrijsen van de internationale autoveiling BCA is de dalende verkoop van diesels in steeds meer landen zichtbaar. “Deze ontwikkeling begon een tijd terug in Duitsland. Maar je ziet het nu ook in veel Noord Europese landen gebeuren, zoals Nederland en Engeland”. Vrijsen zegt dat de prijzen van tweedehands diesels nu ook in Nederland onder druk komen te staan. “De vraag van de consument laat te wensen over, en minder vraag betekent lagere prijzen”. De druk op de prijzen van tweedehands dieselauto’s wordt ook veroorzaakt door de groeiende import van Duitse wagens. Daar is de vraag naar diesels namelijk fors teruggelopen door het besluit van de hoogste bestuursrechter dat steden oudere, vervuilende diesels mogen weren. Sinds die uitspraak is de vraag naar diesels in Duitsland voor het eerst onder de 20 procent gedoken. En minder vraag betekent dat meer dieseloccasions geëxporteerd worden naar andere landen. Uit cijfers van brancheorganisatie VWE blijkt dat de import van tweedehands diesels in 2017 groeide met ruim 30 procent ten opzichte van het jaar ervoor. “Dat lijkt te komen doordat de vraag en prijzen in Duitsland dalen”, zegt Gerhard Heijink van VWE. In Nederland zijn er al een aantal steden die milieuzones voor dieselpersonenwagens hebben. In Rotterdam en Utrecht mogen diesels uit 2000 en ouder het centrum niet meer in. In Arnhem zijn de regels nog strenger, daar worden diesels van voor 2004 geweerd. Met alle maatregelen die steden nemen om een schone lucht te bevorderen, zal de populariteit van dieselwagens verder afnemen, verwacht Versteegen. “Die aandacht voor milieu en luchtkwaliteit zie je niet alleen in Nederland, maar in veel landen om ons heen”. +++

+++ FORD zet circa 2.000 man personeel voor een periode van 6 maanden op straat. Voor de werknemers van de fabriek nabij de stad Detroit is vanaf begin mei tijdelijk geen werk, omdat er dan een verbouwing plaatsvindt. Nu worden in Wayne nog de modellen Focus en C-Max geproduceerd, maar de verkopen van deze modellen blijven achter bij de verwachtingen. Ford heeft besloten om later dit jaar de pick-up Ranger en vanaf 2020 de Bronco (een SUV) in de fabriek te gaan maken. Amerikanen zijn volgens Ford niet zo te porren voor compacte modellen. Daarom verplaatst de automaker de productie van de Focus naar China. Ford baas Jim Hackett kondigde eerder al aan dat hij dit jaar een efficiëntieslag wil doorvoeren. Daardoor zal de winst dit jaar lager uitvallen, ook omdat Ford flink investeert in de ontwikkeling en productie van elektrisch aangedreven voertuigen. +++

+++ Het Chinese GEELY , dat onlangs een belang van 10 procent heeft opgebouwd in Daimler, heeft geen plannen om verdere investeringen te doen in autobedrijven. Dit zegt oprichter Li Shufu in een interview. “We zullen ons concentreren op de ontwikkeling van onze bestaande belangen. Er zijn veel ideeën en er is veel te doen”, aldus Shufu. Sinds 2010 doet Geely al enorme investeringen in de autosector. In dat jaar werd het Zweedse Volvo overgenomen van Ford voor 1,8 miljard dollar. Verder heeft Geely belangen in sportwagenmaker Lotus, diens Maleisische moederbedrijf en in de fabrikant van de iconische zwarte taxi’s in Londen. Dat Geely een groot belang in Daimler, eigenaar van Mercedes, heeft gekregen, was een verrassing voor marktvolgers. In Duitsland ontstond opnieuw discussie over Chinese ondernemingen die belangrijke industriële bedrijven in handen krijgen. Li bouwde zijn belang in Daimler op via allerlei constructies met derivaten en lege vennootschappen. De zakenman zelf benadrukt dat zijn financiering niet van de Chinese overheid komt en dat hij geen toestemming heeft gevraagd van de Chinese regering voor de investering. +++

+++ GENERAL MOTORS (GM) zou bij zijn divisie in Zuid-Korea zo’n 5.000 banen willen schrappen. Dat zou betekenen dat 30 procent van de medewerkers in het land geraakt wordt. Het plan bevat onder meer de sluiting van de fabriek in Gunsan die 2.000 personeelsleden telt, zo blijkt uit documenten. GM wil de productie in het land op niveau houden, maar alleen als de Zuid Koreaanse regering bereid is 2,8 miljard dollar te investeren. Jaarlijks worden door er door het Amerikaanse concern in het Aziatische land bijna een half miljoen auto’s gemaakt. Momenteel wordt door GM, dat voor 77 procent eigenaar is van de Koreaanse autoproducent, overleg gevoerd met de regering. Op termijn willen de Amerikanen wel weer extra mensen aannemen. In 10 jaar tijd gaat het om 1.100 arbeidsplaatsen. GM wil onder meer 2 nieuwe SUV modellen gaan bouwen in Zuid-Korea. Verder zet het Amerikaanse concern in op de productie van motoren voor compacte auto’s. +++

+++ De bestelling van een nieuwe auto gaat steeds vaker gepaard met gestaag langer wordende LEVERTIJDEN . Op sommige, niet eens zo bijzondere, modellen moet je meer dan 1 jaar wachten. De reden daarvoor is dat sommige auto’s succesvoller zijn dan de fabrikant had verwacht. Bovendien willen klanten hun auto steeds vaker op maat aangekleed hebben, en dat komt de leveringsnelheid niet ten goede. Een voorbeeld is de tot ‘Auto van het Jaar’ uitgeroepen Volvo XC40. Daarop moet de klant gemiddeld 11 maanden wachten. Bij Peugeot krijgen nieuwe kopers van een 3008 hun auto pas in september geleverd. Volkswagen kampt met soortgelijke problemen, want voor de T-Roc staan klanten 8 tot 11 maanden in de rij. Tesla is dus niet de enige die het geduld van de cliëntèle op de proef stelt … +++

+++ De RIJSCHOOLBRANCHE is het zat dat er nog steeds louche instructeurs actief zijn. De belangenclubs hebben het CBR daarom gevraagd strenger op te treden tijdens examens en om te controleren of een docent wel over de juiste papieren beschikt. De Vereniging Rijschool Belangen (VRB) vreest dat er nog vele honderden onbevoegde instructeurs rondrijden die gewoon les geven aan leerlingen, waarbij de regels niet gevolgd worden. Volgens voorzitter Eric Bakker is het niet voor niets dat bijna 1.000 rijscholen een slagingspercentage hebben van ver onder de 15 procent. “Dat vraagt om een hardere aanpak”. Gemiddeld worden nu 10 keer per maand rij instructeurs door examinatoren van het CBR geweerd van het rijexamen omdat ze niet de juiste papieren (een WRM pas) kunnen overleggen. Daarom gaat het exameninstituut vanaf volgende maand standaard alle rij instructeurs checken of ze wel bevoegd zijn om hun beroep uit te oefenen. Daarmee wil men onbevoegde instructeurs weren en hen het werken lastiger maken. De maatregel is ook een signaal naar de leerlingen toe. Voordat ze in zee gaan met een rijschool, moeten ze checken of alles klopt en de instructeur goede cijfers kan overleggen. De VRB publiceert niet voor niets de slagingspercentages van iedere rijschool. Voor het onbevoegd lesgeven kan een maximale boete worden opgelegd van 8.200 euro of 2 maanden celstraf. +++

+++ De Amerikaanse president Donald TRUMP heeft gedreigd met invoerheffingen op Europese auto’s. Hij reageerde daarmee op de mogelijke Europese tegenmaatregelen op de door hem aangekondigde importheffingen op staal en aluminium. Trump liet eerder blijken bereid te zijn aanvullende maatregelen te nemen als Brussel de “toch al enorme importheffingen” en “barrières voor Amerikaanse bedrijven die daar zaken doen” verhoogt. “Dan komen we simpelweg met een invoerheffing op hun auto’s, die nu vrijelijk de VS inkomen”, aldus de president. De plannen van Trump om importheffingen op staal in te voeren zorgden vrijdag voor een wereldwijde angst voor een mogelijke handelsoorlog. Niet alleen Europa en China reageerden fel, maar ook in de Verenigde Staten staat niet iedereen achter het plan van de president. Verschillende fabrikanten die met staal werken hebben laten weten dat ze bang zijn voor wat er gebeurt als de heffing ingaat. De EU overweegt volgens anonieme bronnen een importheffing van 25 procent op circa 3,5 miljard dollar aan geïmporteerde goederen (Bourbon whiskey, Harley Davidson motorfietsen en spijkerbroeken) uit de Verenigde Staten. De Amerikaanse oliesector vreest ondertussen voor een forse rekening door de importheffingen op staal en aluminium, die president Donald Trump aangekondigde. De kosten voor pijpleidingen kunnen door de maatregelen stevig oplopen. Staal dat in oliepijpleidingen wordt gebruikt, moet voldoen aan strenge technische specificaties zodat het gedurende de levensduur van dertig jaar niet breekt of corrodeert. Geschikt staal wordt in de VS maar in beperkte mate gemaakt, zo meldt belangenvereniging Association of Oil Pipelines. Volgens een recente studie door ICT International is circa 77 procent van het staal dat de afgelopen jaren in pijpleidingen is gebruikt voor onder meer leidingen, fittingen en kleppen door de VS geïmporteerd. De aanleg van bijvoorbeeld de omstreden Dakota oliepijpleiding zou als gevolg van de heffing tot wel 300 miljoen dollar duurder kunnen uitvallen, zo menen de onderzoekers. “Handelsoorlogen zijn goed en makkelijk te winnen”, is de mening van Trump. Roberto Azevedo, directeur van de WTO, ziet dat anders: “Een handelsoorlog is in het belang van niemand”. De Wereldhandelsorganisatie vreest bovendien dat het staalplan van Trump de internationale handel “serieus zal schaden”. Op het gebied van importheffingen op staal zal China ernstig worden getroffen. Ook Canada, Japan en Zuid-Korea exporteren veel staal en aluminium naar de VS. Directeur van Tata Steel Nederland, het voormalige Hoogovens, zegt dat zijn bedrijf jaarlijks voor een half miljard euro per jaar aan staal aan de VS verkoopt. +++

+++ VOLKSWAGEN onderzoekt de strategische opties voor zijn vrachtwagendivisie. Daarbij wordt een beursgang van het onderdeel op termijn niet uitgesloten, zo melden ingewijden. Het bedrijf zelf zegt alle opties open te houden. Wat bij de besprekingen over de toekomst van de truckdivisie onder meer op tafel ligt, is de juridische structuur. De verwachting is dat de gesprekken nog wel enige tijd in beslag zullen nemen. Autofabrikanten wereldwijd staan voor ingrijpende organisatorische veranderingen. De sector heeft onder meer te maken met drastische verschuivingen naar elektrisch en autonoom rijden. Ook worden digitale diensten steeds belangrijker. Door het onafhankelijker maken van de truckdivisie zou het vertrouwen van investeerders in Volkswagen moeten toenemen. Het bedrijf wil in de nasleep van het dieselschandaal graag laten zien dat het bereid is om grote veranderingen in de organisatie door te voeren. +++

+++ Wat heeft het voor zin, heb je de afgelopen weken misschien gedacht toen je de dikke strepen op de voorruit van je auto zag, het slijk onder de wielkasten en de even zo treurige weersvoorspellingen. Veel Nederlanders kiezen ervoor om hun auto in de winter maar even niet te WASSEN . Bij veel wasstraten kón dat de afgelopen dagen ook niet eens, omdat de borstels bevroren waren. Maar het is wel nodig om een auto in de winter te blijven wassen, zegt brancheorganisatie Bovag. Want met sneeuw, ijs en strooizout heeft de laklaag flink wat te verduren gehad. “Wij verwachten vanaf maandag zelfs topdrukte bij de wasstraten”, zegt Tom Huyskens van Bovag, waar zo’n 200 wasstraten bij zijn aangesloten. “Dat heeft te maken met de dooi natuurlijk, de wasstraten zijn weer open. Maar ook omdat veel mensen terugkomen van de wintersport”. Wasstraatmedewerker Bram Broeils ziet die drukte vandaag al bij zijn carwash in Deventer. “We moesten deze week een paar keer dicht omdat de kou zo hard door het pand heen trok dat de borstels bevroren. Maar nu staan we weer flink te zweten met zijn allen”. Broeils ziet vooral veel auto’s met pekelresten in de wasstraat. “En dat is een agressief goedje”, weet Huyskens. “Als je al schade hebt, kan de pekel zich daarin invreten. In de wielkasten kan zich ook vuil ophopen. Dat leidt tot schade aan remmen, bijvoorbeeld”. En bovendien kan de opgehoopte pekel allerlei sensoren in moderne auto’s beïnvloeden. “Uit het niets kunnen je parkeersensoren gaan piepen op de snelweg. Of je cruisecontrole die afstand moet houden werkt niet. Dat kan gevaarlijk zijn”. De schade die door pekel wordt veroorzaakt wordt meestal niet gedekt door autoverzekeringen. Het zou beoordeeld kunnen worden als slijtage. Volgens de Consumentenbond is schade door pekel in principe alleen gedekt met een all risk of volledig cascoverzekering. Ga je zelf aan de slag met een sopje? Gebruik dan schoon water en vervang dat geregeld. Smeer de pekel niet via het doekje op een andere plaats. Vergeet ook de wielkasten en de onderkant van de auto niet. Pekel kan ook de onderkant van de auto aantasten. “Als het nog gaat vriezen is het beste advies om de auto goed na te drogen”, zegt Broeils. “Anders vriest het er weer aan”. +++

Comments are closed.