American dream: Volkswagen Tanaok Concept

0

Volkswagen heeft al een pick-up. Maar de Amarok is naar Amerikaanse maatstaven wat aan de kleine kant en daarom is hij aldaar ook niet te koop. Toch willen de Duitsers het lucratieve pick-up segment niet helemaal links laten liggen. Al is het alleen maar omdat Volkswagen in de Verenigde Staten een marktaandeel van 5 procent ambieert. In de vorm van de Tanoak conceptstudie geven de Duitsers een voorproefje van een specifiek voor Noord Amerika ontwikkelde pick-up.

De Tanoak is gebaseerd op de Atlas. Dat is een primair voor de Amerikaanse markt ontwikkelde 7-persoons SUV, al wordt dit model ook verkocht in China. Het onderstel is een extra opgerekte variant van het MQB platform. Die Atlas is met 5,04 meter al een forse jongen, maar deze Tanoak is nog eens bijna 30cm langer. Dit betekent dat de motor dwars voorin staat en dat een V8 niet tot de mogelijkheden behoort. Verder is de carrosserie van het zelfdragende type en wordt er dus geen gebruik gemaakt van een apart ladderchassis.

Van de matig succesvolle Honda Ridgeline, een pick-up met in grote lijnen dezelfde technische opzet, weten we inmiddels dat heel wat (patriottische) Amerikanen dan afhaken en liever voor ‘the real thing’ gaan zoals een Chevrolet Silverado, een Ford F-series of een Dodge Ram met apart ladderchassis. Toch heeft Volkswagen er het beste van proberen te maken: onder de kap zit de oude vertrouwde 3,6 liter V6 motor die goed is voor 276 pk. Hij is gekoppeld aan een 8-traps automaat en 4Motion vierwielaandrijving is standaard. Accelereren naar 100 km/u doet de Tanoak, die vernoemd is naar een Indianenstam aan de Amerikaanse Westkust, in minder dan 9 seconden.

Een TDI dieselversie is trouwens niet gepland. Volkswagen kijkt wel uit. Het schandaal met sjoemelsoftware in dieselauto’s van dit merk heeft in de Verenigde Staten geleid tot het ontstaan van megaparkeerplaatsen. Volkswagen heeft meer dan 300.000 auto’s moeten stallen. Ze staan onder meer op een vliegtuigkerkhof in Californië. De woestijn aldaar is uiterst geschikt voor de opslag van voertuigen, vanwege de droge lucht en de minimale hoeveelheid neerslag er valt. Volkswagen heeft de wagens teruggekocht omdat de uitstoot van honderdduizenden auto’s was gemanipuleerd. Het schandaal kwam in 2015 aan het licht. Volkswagen zegt dat de megaparkeerplaatsen in de VS tijdelijk zijn. Het is de bedoeling dat alle teruggekochte diesels worden aangepast en onderhouden, zodat ze straks weer in de verkoop kunnen. Volkswagen installeerde software waardoor een auto ‘wist’ of hij werd getest in een lab of wanneer hij op de weg reed. In de testsituatie werd de uitstoot beperkt. Op de weg stootten sommige auto’s 40 keer zo veel vervuilende stoffen uit als toegestaan. De ex-topman van Volkswagen in de VS, Oliver Schmidt, kreeg 7 jaar cel voor zijn rol in het wereldwijde emissieschandaal. Bovendien moest het bedrijf miljarden dollars op tafel leggen voor het terugkopen en repareren van de wagens. De Duitse autofabrikant biechtte op dat het wereldwijd ging om 11 miljoen auto’s.

De Tanoak heeft een dubbele cabine en een vrij korte laadbak. De achterlichten zijn aan de boven & onderzijde met elkaar verbonden en de bumpers zijn, zoals dat hoort bij een voor de Amerikaanse markt bestemde auto, voorzien van een stevige lading chroom. Aan de voorzijde zijn de overeenkomsten met de genoemde Atlas duidelijk. Alleen de vorm van de koplampen en de indeling van de voorbumper is anders. De Tanoak biedt plaats aan maximaal 5 personen en heeft een dashboard waarin LED verlichting een dominante rol speelt. De kleur hangt af van de gekozen rij modus. Belangrijke bedieningselementen, zoals de pook, zijn zó uitgevoerd dat ze ook met handschoenen aan bediend kunnen worden.

Volkswagen heeft het productielicht nog niet op groen gezet voor de Tanoak. De Duitse autofabrikant wil eerst de reacties van het publiek afwachten op de conceptstudie. Maar als die er hun schouders over ophalen, dan is dit ontwerp niet perse verspilde moeite: de kans is groot dat men in Wolfsburg diverse designelementen van deze kanjer gaat gebruiken voor de volgende generatie Amarok. In zijn huidige vorm stamt die uit 2009 dus het wordt tijd om na te denken over een opvolger …

Overigens: gaat de Tanoak wél in productie, dan zal hij op Amerikaanse bodem gebouwd gaan worden, meer specifiek in de Verenigde Staten. Op die manier probeert Volkswagen niet alleen tegemoet te komen aan de kritiek van president Donald Trump op de onevenwichtige handelsbalans, maar zal ook de productiecapaciteit van de eigen fabriek in Chattanooga beter benut kunnen worden. Daar rolt, naast de Atlas, momenteel alleen de steeds moeilijker te slijten Amerikaanse versie van de Passat (een sedan …) van de band.

Comments are closed.