In detail: de nieuwe Volkswagen Touareg

0

Volkswagen heeft in China haar nieuwe top SUV, de derde generatie Touareg, voorgesteld. Aldaar denken de Duitsers de beste zaken te kunnen doen met dit model. Verkoop in de Verenigde Staten is niet gepland, maar de nieuwe Touareg wordt (natuurlijk) ook weer in Europa leverbaar.

De huidige generatie Touareg dateert alweer van 2010. In autoland ben je dan hoognodig aan je pensioen toe. Ook vanuit verkoopperspectief, want vorig jaar trok de grote SUV van Volkswagen in Nederland slechts 10 kopers. Ter vergelijking: de Volvo XC90 ging 638 keer over de toonbank en voor de BMW X5 meldden zich 460 kopers. De Touareg was dus enigszins in de vergetelheid geraakt.

Nu maakt Volkswagen een frisse herstart. De jongste editie van de Touareg ziet er wat minder zakelijk uit dan zijn voorganger, oftewel: hij straalt meer emotie uit. Vooral in R-Line uitvoering (de witte auto op de foto’s). Een koppendraaier à la zijn platformgenoot Lamborghini Urus is het niet, maar daar concurreert deze Volkswagen natuurlijk helemaal niet mee. En in visueel opzicht krijg je zeker geen minder waar voor je geld als bij Audi (de Q7 oogt nogal saai) en Bentley (de Bentayga mist elegantie).

De nieuwe Touareg is 77 mm langer en 44 mm breder dan zijn voorganger. Tegelijkertijd werd hij 70 mm lager. Dat zorgt voor heel andere proporties en een duidelijk sportievere uitstraling. Ook het ruimteaanbod profiteert. Het volume van de kofferbak is gegroeid van 697 tot 810 liter. Dat grotere volume dankt hij ook aan de over 160 mm verschuifbare achterbank. De hellingshoek van de rugleuning is bovendien instelbaar voor het comfort van de passagiers. Op de nieuwe trekhaak past een fietsendrager voor 4 in plaats van 3 fietsen.

Een mix van hoge weerstand staal (52 procent) en aluminium (48 procent) voor de carrosserie zorgt tegelijkertijd voor een gewichtsdaling van 106 kilo. Dat is te danken aan het nieuwe MLB Evo platform dat ook onder de eerder genoemde Urus, Q7 en Bentayga te vinden is. En onder de jongste Porsche Cayenne. Het rijgedrag van de nieuwe Touareg heeft Volkswagen geoptimaliseerd met elektromechanisch bedienbare stabilisatorstangen (die overhellen in bochten moeten voorkomen). Optioneel levert het Duitse merk regelbare luchtvering (met 4 hoogtestanden) en vierwiel besturing. Daarbij sturen de achterwielen bij lage snelheden iets mee voor een kortere draaihoek en meer wendbaarheid.

Volkswagen heeft het optionele digitale dashboard van de nieuwe Touareg ‘Innovision Cockpit’ gedoopt. Het combineert 2 digitale schermen, waarvan het exemplaar in de middenconsole in combinatie met het optionele Discover Premium multimediasysteem liefst 15 inch groot is. Het display achter het stuur heeft een formaat van 12 inch. Omdat ze naast elkaar zijn opgesteld, vormen ze als het ware één uniform tablet op de hele linkerhelft van het dashboard. Daarmee doet het dashboard zelfs een beetje denken aan dat van de jongste Audi modellen A6, A7 en A8. De hoge resolutieschermen kunnen naar wens worden gepersonaliseerd.

Klassieke knoppen en schakelaars zijn er bijna niet meer op het naar de bestuurder toegedraaide dashboard: bediening van de diverse functies doe je via het touch screen en/of het multifunctionele stuurwiel. Het geheel worden aangevuld met voorruitprojectie. Alles is uiteraard compatibel met MirrorLink, Apple CarPlay en Android Auto. Bovendien kan de bestuurder dankzij een geïntegreerde eSIM kaart (in 13 Europese landen) de Touareg permanent met de buitenwereld in verbinding laten staan. Rechts van het digitale instrumentarium bevindt zich een reeks ventilatieroosters die optisch uit één stuk bestaat, zoals Volkswagen dat ook in de Passat en Arteon toepast.


De voorstoelen zijn voorzien van pneumatische massagefunctie met 8 programma’s. Verder kan me voor de aankleding en afwerking van het interieur van de Touareg kiezen uit de ‘Lines’ Atmosphere en Elegance. Ook een sportieve uitvoering behoort tot de mogelijkheden: de R-Line. Op de optielijst staat een glazen dak van 1.270 bij 825 mm. De Touareg zelf is 4.878 mm lang en 1.984 mm breed. Hij is 1.702 mm hoog. Ter vergelijking: de Audi Q7 is 5.052 mm lang, 1.968 mm breed en 1.741 mm hoog. Een 7-zitter is de nieuwe Touareg evenwel niet. Daarvoor heeft Volkswagen in China en Noord Amerika de Terramont respectievelijk Atlas, en in Europa de Tiguan Allspace.

Speciaal voor China heeft Volkswagen een 421 pk sterke stekkerhybride versie ontwikkeld. Mogelijk wordt deze aandrijfvariant, met een emissieloze actieradius van 50 km, in een later stadium ook leverbaar in Europa. Bij de verkoopstart in onze marktregio zal er gestart worden met 2 vermogenversies van de 3.0 TDI V6 dieselmotor: 231 of 286 pk. In 2019 komt er een 3.0 TSI V6 benzine met 340 pk en een 4.0 TDI V8 diesel die goed is voor 421 paarden. De Touareg kan in elke uitvoering 3,5 ton trekken, mede dankzij de standaard permanente 4Motion vierwielaandrijving. Daarbij worden de aandrijfkrachten automatisch over de vóór en achterwielen verdeeld. Het systeem stuurt maximaal 70 procent naar de vooras en maximaal 80 procent naar de achteras.

De bestuurder kan hierbij kiezen uit de rij programma’s Snow, Off-Road Auto, Sand, Gravel en Off-Road Expert. Specifiek voor op het asfalt zijn er de modi Eco, Comfort, Normal, Sport en Individual. Alle motorvarianten beschikken over een 8-traps automaat. Qua veiligheidssystemen en assistentietechniek pakt Volkswagen bij de nieuwe Touareg uit met onder meer Night Vision (dat dieren en mensen detecteert met een warmtecamera), Roadwork Lane Assist (voor hulp bij wegwerkzaamheden), Traffic Jam Assist (dat tot 60 km/u semi-autonoom stuurt, versnelt en remt; óók bij wegwerkzaamheden met alternatieve wegbelijning), Front Cross Traffic Assist en intelligente Matrix LED verlichting (die het vermogen van de lichtbundel permanent aanpassen). Vanzelfsprekend ontbreken de inmiddels klassieke spoorassistent of actieve snelheidsregelaar met noodremhulp niet.

Al met al is er sprake van een waardig vlaggenschip voor Volkswagen, nu de Phaeton uit het gamma verdwenen is en vóór 2025 geen opvolger zal krijgen. De nieuwe Touareg oogt strakker en scherper maar is dankzij het familiegezicht met doorlopende grille (tot aan de koplampen) donders goed herkenbaar als een product uit Wolfsburg. Toch zitten er in het lijnenspel ook duidelijk Audi elementen verwerkt. Zo kennen we de iets naar buiten wijkende achterste wielkasten van de Q5 en is ook de ‘luifel’ tussen de achterlichten, waaronder de kentekenplaat huist, een designkenmerk dat door Volkswagens luxe zustermerk consequent wordt toegepast. Wat de nieuwe Touareg in Nederland gaat kosten, is nog niet bekend maar reken op 75 mille voor de minst krachtige dieselvariant. De levering start komende zomer.

Comments are closed.