Hoekiger en ruimer: de nieuwe Subaru Forester

0

Subaru heeft de ruim 5 jaar oude Forester vernieuwd. De 5de generatie beleeft zijn publieksdebuut op de autoshow van New York.

Of de nieuwe Forester daar veel aandacht zal trekken, is de vraag aangezien je goed moet kijken om de wijzigingen te zien want die zitten vooral onderhuids. Maar aan de andere kant: anders dan bij ons is de Subaru in de Verenigde Staten een zeer populaire SUV dus fans van dit model zullen halsreikend uitkijken naar de 5de generatie. En herkenbaarheid is juist voor hen erg prettig.

Net als Toyota bij de nieuwe RAV4 heeft Subaru voor haar bij Amerikanen zeer populaire SUV voor een hoekig design gekozen. Het ontbreken van ronde vormen (zelfs op detailniveau, zoals bij de lichtunits, de luchtinlaten in de voorbumper en de grille) verkleint de ‘aaibaarheid’ van de nieuwe Forester, maar dat is waarschijnlijk precies de bedoeling. Een SUV moet vooral stoer en robuust ogen. In de carrosseriepanelen is extra verstevigd staal gebruikt.

Volgens Subaru biedt de nieuwe Forester dankzij een tot 2,67 meter vergrootte wielbasis meer interieur & bagageruimte. Voor de bestuurder is er beter uitzicht en zijn er minder dode hoeken. Hij/zij kan op afstand de motor starten. Achterpassagiers kunnen makkelijker in/uitstappen zij kunnen vanaf hun zitplek hun eigen telefoon opladen. De bagageruimte is beter toegankelijkheid (met automatisch sluitende klep) en er zijn meer opbergvakken.

In het interieur van de nieuwe Forester zijn de rondingen ook verdwenen. In plaats hiervan monteert Subaru een hoekig vormgegeven dashboard dat overeenkomsten vertoont met de boordplank in de jongste Impreza en XV; met name het 8 inch grote scherm van het multimediasysteem. Verder is de SUV voorzien van comfortabeler meubilair en biedt hij meer luxe. Ook de airconditioning is vernieuwd.


Volgens de Japanners is de nieuwe Forester de eerste Subaru met zogeheten Driver Monitoring System. Het betreft een uitbreiding van het bekende EyeSight veiligheidspakket waarbij eventuele vermoeidheid van de bestuurder herkend kan worden. Subaru gebruikt hiervoor ingebouwde parameters en techniek voor gezichtsherkenning. Internetten kan via de wifi hotspot aan boord.

Zoals het hoort bij een Subaru wordt de aandrijving verzorgd door een (vier)cilinder boxermotor. In het geval van de Amerikaanse Forester gaat het om een atmosferisch 2,5 liter blok van 182 pk en 239 Nm. Volgens Subaru is 90 procent van de onderdelen van deze krachtbron nieuw. Dankzij directe inspuiting is het benzineverbruik verlaagd.

Permanente, symmetrische vierwielaandrijving is (vanzelfsprekend) standaard, evenals een CVT automaat met 7 virtuele versnellingen. Het X-Mode systeem, dat de motor, versnellingsbak en remmen aanstuurt, is verbeterd voor effectiever gebruik op glibberige ondergronden en slechte wegen. De CVT automaat kan naar wens met schakelflippers aan het stuur bediend kan worden. Ook nieuw zijn 2 ‘driving modes’: Intelligent en Sport. De eerste is gericht op efficiënt en zuinig rijden; in Sport modus reageert de Forester wat sneller.

Wij krijgen waarschijnlijk, aangezien de nieuwe Forester op hetzelfde platform staat als de Impreza en XV, een 152 pk sterke 2,0 liter variant. Die is wat zuiniger maar biedt naar huidige maatstaven amper genoeg kracht. Gelukkig is er ook een aparte Sport uitvoering van de Forester gepland. Die onderscheidt zich optisch door zwarte carrosserieaccenten, idem velgen en een heuse dakspoiler. De aandrijflijn beschikt over Active Torque Vectoring. Verder is er een derde ‘driving mode’ aanwezig: Sport Sharp. Waarschijnlijk krijgt de Europese versie van de Forester Sport een turboversie van de boxermotor.

Comments are closed.