Nieuwstelex

0

+++ Iedereen die ASTON MARTIN langer dan vandaag kent, weet dat de 6 cilinder lijn motor diep in het DNA van het Britse sportwagenmerk is geworteld. Maar de fabrikant bouwt die al lang niet meer. Mercedes zou evenwel met een oplossing kunnen komen: Moederbedrijf Daimler nam 5 jaar geleden een belang van 5 procent in Aston Martin en levert de Britten nu al haar 4,0 liter grote V8. Die is inmiddels opgedoken in de neuspartij van de DB11 en de nieuwe Vantage. Dus waarom zou Aston Martin dan geen gebruik maken van de nieuwe 3,0 liter 6 cilinder met dubbele drukvoeding van Mercedes-AMG (435 pk waaraan milde hybride techniek 22 pk toevoegt)? “Ik heb deze motor getest en hij is indrukwekkend”, zo verklaarde Matt Becker, hoofdingenieur bij Aston Martin. “De uitstootnormen worden steeds strenger en wij moeten alle opties in overweging nemen, dus ook compactere motoren”. Becker zei zelfs dat de 6 cilinder motor op termijn leverbaar zou kunnen worden in een Aston Martin. Welk model? Ongetwijfeld de Vantage. +++

+++ In de nasleep van de affaire met sjoemeldiesels zullen door AUDI meer auto’s terug naar de garage worden geroepen. Voor ruim 200.000 voertuigen staan nog testen op de rol. Dat heeft topman Rupert Stadler laten weten. De Duitse toezichthouder is nog altijd bezig met diepgravend onderzoek rondom het dieselschandaal bij Audi en Volkswagen. Stadler meldde vorig jaar dat bij ongeveer 850.000 auto’s met een 6 of 8 cilinder TDI motor mogelijk sprake was van gesjoemel met de uitstootwaarden. Tot nog toe zijn 6 onrechtmatigheden ontdekt. Dit betreft ongeveer 156.000 auto’s. De reparatiekosten vallen voor de auto’s die terug naar de garage moeten relatief mee. Het is vooral de imagoschade voor Audi die Stadler dwarszit, omdat het kan lijken dat de automaker zijn zaakjes nog steeds niet op orde heeft. Dit speelt concurrenten BMW en Mercedes-Benz in de kaart die zich niet hoeven bezig te houden met het repareren van dieselmotoren uit het verleden, maar zich kunnen concentreren op de schone exemplaren van de jongste generatie. +++

+++ DIESEL is volgens wagenparkbeheerders nog lang niet dood. Dat de vraag naar oliegestookte modellen zal blijven dalen, wordt niet ontkend, maar men ziet de diesel niet zo snel uit het straatbeeld verdwijnen, ondanks verboden in milieuzones. Een eventueel dieselverbod heeft wel effect op het inkoopbeleid van wagenparkbeheerders. +++

+++ In Noorwegen zijn ELEKTRISCHE auto’s enorm succesvol, en niet enkel in de stad. De Noorse vereniging voor elektrische auto’s (Norwegian Electric Vehicle Association) heeft 5 exemplaren in de sneeuw en kou getest en daarbij vooral gekeken naar de laadsnelheid van de batterij. Want het is één ding om een forse actieradius te bieden, maar je moet de accu ook vlot weer kunnen volladen. De laders die de testers gebruikten leveren een maximumvermogen van 50 kW, maar in de praktijk konden de geteste auto’s (BMW i3, Hyundai Ioniq, Nissan Leaf, Opel Ampera-e en Volkswagen e-Golf) tussen de 27 en de 46 kW van de beloofde 50 kW onttrekken. Er is namelijk een verschil tussen wat een lader kan leveren en wat een batterij kan slikken. De Ioniq laadt het vlotst aan de snelle laadpaal (laadvermogen tussen de 44 en 46 kW), gevolgd door de i3 (41,6 kW), de e-Golf (38,4 kW), de Leaf (36 kW) en de Ampera-e (26,6 kW). De Opel heeft weliswaar de grootste batterij van het stel en biedt daarmee de grootste actieradius, maar hij laat zich ook het traagste opladen. +++

+++ MCLAREN komt eind 2018 met een een nieuwe ‘Long Tail’, dit keer op basis van het instapmodel 570. Deze 570LT komt naast de 570S en 570GT in het gamma en onderscheidt zich door een verlengde achteroverhang. Traditioneel zijn de LT modellen vooral geschikt voor circuitgebruik, maar dat is bij de nieuwe 570LT niet het geval. Een vermogensboost valt evenwel niet uit te sluiten, zodat hij mogelijk 600LT gaat heten. +++

+++ Bijna 2,5 jaar nadat het sjoemelschandaal bij Volkswagen aan het licht komt, hebben Amerikaanse onderzoekers nu ook bewijzen gevonden dat ook MERCEDES frauduleuze software heeft toegepast. Dat beweert althans Bild am Sonntag op basis van vertrouwelijke documenten. Het zou specifiek gaan om software die de apparatuur om schoner te rijden uitschakelt zodra er 26 kilometer met een auto gereden is. In Duitsland en de VS lopen al geruime tijd onderzoeken tegen moederbedrijf Daimler, maar tot nu toe is daar nog niets van naar buiten gekomen. Wel heeft Daimler miljoenen auto’s in Europa teruggeroepen om de software te updaten maar dat is alleen maar gebeurd “om bestuurders gerust te stellen en het vertrouwen in dieseltechnologie te versterken”, zo meldt Automobiel Management. Een woordvoerder van de Duitse autofabrikant wil tot nu toe geen commentaar geven op de nieuwe onthullingen. +++

+++ De miljardenbonus die Tesla baas Elon MUSK in het vooruitzicht is gesteld, zorgt voor consternatie onder investeerders en adviseurs. De CEO krijgt een aandelenpakket ter waarde van 2,6 miljard dollar als hij de komende jaren bepaalde doelstellingen bij de maker van elektrische auto’s haalt. Een deel van de aandeelhouders zegt deze maand tegen het voorstel te zullen stemmen. Zij vinden de beloning buitensporig en niet te rechtvaardigen. Voorstanders wijzen juist op het succes van Tesla, dat nauw verbonden is met boegbeeld en medeoprichter Musk, die al ongeveer 20 procent van de aandelen in handen heeft. 2 beleggingsadviesbureaus vinden dat miljardair Musk geen groter belang in het bedrijf nodig heeft om gemotiveerd te blijven. Hij kan met afstand de bestbetaalde topman bij een beursgenoteerd bedrijf worden als hij alle doelstellingen haalt. Als het beloningsvoorstel wordt aangenomen, krijgt Musk de komende 10 jaar geen basissalaris. Het idee van het voorstel is dat Musk zijn toekomst aan het bedrijf verbindt, en zijn aandacht niet te veel richt op zijn andere ondernemingen, zoals ruimtevaartbedrijf SpaceX. Om het volledige aandelenpakket binnen te halen, moet de beurswaarde van Tesla stijgen tot 650 miljard dollar, ongeveer 12 keer zo veel als nu. Daarnaast moeten er productiedoelstellingen worden behaald. Tesla heeft overigens geen goede reputatie als het gaat om het op tijd halen van doelstellingen. +++

+++ OPEL zal eind 2019 de nieuwe generatie Corsa presenteren. Die wordt een jaar later ook leverbaar in een elektrische variant. De nieuwe editie zal uitsluitend gebouwd worden in het Spaanse Zaragoza. Momenteel loopt de 3-deurs versie in het Duitse Eisenach van de band, maar deze carrosserievariant verdwijnt. Merkchef Michael Lohscheller gunde de productieorder aan de Spanjaarden na toezeggingen van de vakbonden aldaar over flexibeler werken. Die nieuwe Corsa zal worden gebaseerd op de volgende generatie Peugeot 208. Daarvan is ook een volledig elektrische versie gepland. In Zaragoza wordt sinds 1982 de compacte Opel gebouwd. Sindsdien heeft het merk aldaar meer dan 13 miljoen exemplaren van de band laten rollen. +++

+++ TESLA heeft dit kwartaal de mijlpaal van 300.000 afgeleverde nieuwe auto’s gepasseerd. Eind 2017 stond de teller op ruim 286.000 exemplaren, waarvan 212.821 stuks van de Model S, 71.927 eenheden van de Model X en de eerste 1.700 stuks van de nieuwe Model 3. Tesla is in 2013 begonnen met de productie van de Model S. Het bedrijf wil de grootste fabrikant van elektrische auto’s ter wereld worden. Een sleutelrol is daarbij weggelegd voor de Model 3. Van de Model S werden vorig jaar in Europa 16.132 exemplaren verkocht; een stijging van 30 procent. Daarmee was deze Tesla populairder dan de topklasse auto’s van Mercedes, BMW en Audi. De S klasse ging vorig jaar in Europa 14.765 keer over de toonbank, de 7-serie 11.649 keer en de A8 trok 5.879 klanten. De Model X verkoopt op zijn beurt beter dan de Porsche Cayenne, zelfs in Duitsland. +++

+++ Denso, een leverancier van autotechnologie en onderdelen, breidt zijn belang in chipmaker Renesas Electronics Corporation uit. Dat meldt het Japanse bedrijf in een persbericht. De TOYOTA partner schroeft zijn aandeelhouding op van 0,5 naar 5 procent. Denso maakt geen melding van de financiële details van de deal, maar volgens schattingen van analisten heeft de transactie een waarde van 796.9 miljoen dollar, omgerekend 647,8 miljoen euro. Met de aandeelhouding hoopt Denso beter te kunnen inspelen op de voortschrijdende technologie voor autonoom rijden. Renesas levert onder andere de halfgeleiders voor de systemen van zelfrijdende auto’s. Denso neemt de 4,5 procent in Renesas over van de Innovation Network Corp of Japan, een publiek/private samenwerking tussen de Japanse regering en een aantal grote Japanse bedrijven. Toyota, Denso en onderdelen leverancier Aisin Seiki kondigden eerder deze maand een nieuwe samenwerking onder de noemer Toyota Research Institute Advanced Development aan. Dit team moet softwaretoepassingen voor zelfrijdende voertuigen gaan ontwikkelen. +++

+++ De Amerikaanse president Donald TRUMP heeft opnieuw gedreigd de invoerheffingen op auto’s uit Europa te verhogen. Dat deed hij op een campagnebijeenkomst. “We zullen Mercedes Benz heffingen opleggen, we zullen BMW heffingen opleggen”. Trump was in ‘swing state’ Pennsylvania op een campagnebijeenkomst van de Republikein Rick Saccone, die strijd voor een plek in het Huis van Afgevaardigden. “We redden het staal en een heleboel staalfabrieken openen nu hun deuren om wat ik deed. Staal is terug en aluminium is terug”, hield Trump zijn uitzinnige publiek in Pennsylvania voor. Trump twitterde diezelfde avond dat hij Europa zal vrijstellen van de hogere importtarieven op staal en aluminium als de EU de “afgrijselijke belemmeringen en tarieven” afschaft die voor Amerikaanse producten gelden. “Zo niet, dan belasten we hun auto’s”. Pittsburgh, dat in Pennsylvania ligt, geldt als de geboortestad van de Amerikaanse staalindustrie. Vorige week zei Trump al dat hij importheffingen wilde invoeren voor buitenlands staal en aluminium, een maatregel waardoor vooral de auto-industrie zou worden getroffen. +++

+++ VOLVO breidt het XC90 gamma uit met de T6 Twin Engine uitvoering. Die zal prijstechnisch onder de T8 versie worden gepositioneerd en heeft een tot 340 pk geknepen 2,0 liter 4 cilinder turbobenzine motor als basisunit. Dat is bijna 70 pk minder dan in de T8 Twin Engine. De accu (10,7 kWh) en de elektromotor (87 pk) zijn identiek. De prijs van de XC90 T6 Twin Engine is nog niet bekend. +++

+++ Het kabinet laat 7 WATERSTOF tankstations bouwen. Die moeten dit jaar gerealiseerd worden. De investering (15 miljoen euro) is onderdeel van een reeks maatregelen van het kabinet met als doel het terugdringen van de CO2-uitstoot. Het kabinet wil hiermee de uitrol van bussen, trucks en bedrijfswagens die op waterstof rijden vergemakkelijken. Het aantal tankstations met waterstof is nu nog minimaal, waardoor ook er nog maar weinig auto’s met een brandstofcel verkocht worden. De 15 miljoen euro moet er voor zorgen dat het ‘kip/ei probleem’ wordt opgelost. +++

Comments are closed.