Nieuwstelex

0

+++ Eerder dit jaar kwam ASTON MARTIN in het nieuws dat zij een 6 cilinder lijn motor in haar Vantage zou lepelen. Maar dat wordt nu formeel ontkend door de hoofdingenieur van het merk, Matt Becker. Hij erkent dat Aston Martin moet gaan nadenken over downsizing van haar motoren, maar dat zal zich niet vertalen in het gebruik van de nieuwe Mercedes-AMG CLS 53 motor (3,0 liter met een elektrische compressor en 435 pk sterk). “Om heel eerlijk te zijn, ik weet zelfs niet of dit blok wel onder de kap van onze Vantage past”, aldus Becker. Betekent dit definitief dat Aston Martin nooit met een 6 cilinder motor zal komen? Nee, over een paar jaar kan de situatie heel anders zijn. Ook is er de mogelijkheid om de eigen V12 te halveren. In V vorm zou de 6 cilinder dan mooi midscheeps achterin de aangekondigde Ferrari 488 concurrent passen. +++

+++ In februari werden 6.434 nieuwe BEDRIJFSWAGENS afgeleverd, tegenover 6.034 stuks in dezelfde maand van 2017. Dit betekent een toename van 6,6 procent. Het jaarsaldo bedraagt nu 15.467 stuks tegenover 14.620 exemplaren in de eerste 2 maanden van 2017; een toename van 5,8 procent. De bestverkochte merken in de periode januari t/m februari waren achtereenvolgens Volkswagen (3.678 registraties en 23,8 procent marktaandeel), Mercedes-Benz (2.220 en 14,4 procent), Ford (2.105 en 13,6 procent), Renault (1.740 en 11,3 procent) en Peugeot (1.656 en 10,7 procent). Volkswagen is dus de nummer1 in de bestelautosector, maar maakt dit jaar een zwakke verkoopstart: vorig jaar had dit Duitse merk nog 26,9 procent marktaandeel. Buiten de top5 valt op dat Opel, Citroën en Fiat niet van de toegenomen kooplust wisten te profiteren. Vooral bij de Italianen staat het marktaandeel onder druk. Dat bedraagt nog slechts 3,5 procent. +++

+++ DAIMLER en BMW willen hun samenwerking op het gebied van autodelen uitbreiden via grote aankopen. Doel is om met het nieuwe, nog naamloze samenwerkingsverband een belangrijke speler op de wereldwijde autodeelmarkt te worden, zegt financieel directeur Bodo Uebber van Daimler. De 2 bedrijven kondigden woensdag aan hun activiteiten op het gebied van onder meer autodelen, taxidiensten, het opladen van elektrische auto’s en parkeren te willen bundelen. Eventuele nieuwe partners zijn ook welkom, maar van een beursgang is voorlopig geen sprake. BMW en Daimler zijn ook al mede-eigenaar van digitale kaartenmaker Here. Ook Volkswagen dochter Audi, chipmaker Intel en de onderdelenmakers Bosch en Continental staken daar geld in. +++

+++ Duitse eigenaren van een DIESEL auto krijgen na 3 jaar nog net de helft terug van de aankoopprijs. Bij benzinewagens ligt dat percentage nog altijd op 60. De restwaarde van een 3 jaar oude tweedehands diesel ligt momenteel op gemiddeld 53,7 procent van de aankoopprijs. Dat is 2,3 procentpunten lager dan een jaar geleden, zo heeft de Deutsche Automobil Treuhand berekend. De inruilwaarde van een 3 jaar oude benzineauto is in 1 jaar tijd juist met 1,6 procentpunt gestegen naar 58 procent. Inmiddels duurt het gemiddeld 102 dagen voordat een 3 jaar oude tweedehands diesel weer is verkocht, terwijl dat bij benzinewagens gemiddeld al in 89 dagen lukt. De Deutsche Automobil Treuhand merkt daarbij op dat het hier meestal gaat om dieselauto’s met een Euro6 motor die niet door de rijverboden worden getroffen. Toch daalt de inruilwaarde ook van die modellen gestaag door de slechte naam die diesel inmiddels heeft gekregen. De Deutsche Automobil Treuhand tekent ook aan dat de waardedaling voor oudere diesels nog veel sterker is. +++

+++ De E-CALL gaat naar alle waarschijnlijkheid talloze levens redden. Vanaf zondag 1 april moet dit systeem in alle nieuwe auto’s worden geïnstalleerd. De privacy is niet in het geding, zolang je uitsluitend gebruik maakt van de ‘basisdiensten’, zegt Maurice Geraets, directeur van NXP, dat de benodigde chips fabriceert. Het nieuwe E-call systeem ‘belt’ meteen automatisch na een auto-ongeluk met de meldkamer. Bovendien wordt dan de exacte locatie doorgegeven, zegt Maurice Geraets, directeur van van NXP. Dit kan levensreddende minuten schelen omdat hulpdiensten hierdoor veel sneller ter plaatse zijn. “De auto weet met een GPS waar hij is en belt volledig automatisch op het moment dat er een ongeluk is. En als je zelf onwel wordt, kun je zelf op een knop drukken om de alarmcentrale te waarschuwen”. Verder zit er een luidspreker en microfoon in de E-call, zodat er met de meldkamer gesproken kan worden. Het systeem weet dat de auto betrokken is bij een ongeluk als bijvoorbeeld de airbags worden opgeblazen. Volgens Geraets hoeven automobilisten zich daarom geen zorgen te maken over hun privacy. “De alarmcentrale krijgt pas als het nodig is een telefoontje van je binnen en alleen als je extra diensten wilt, kies je voor een abonnementje en kies je ervoor dat de leverancier de verkeersinformatie daadwerkelijk doorgeeft”.  Er zit wel een kleine keerzijde aan al die slimme oplossingen in de auto’s: ze maken onze eigen hersenen lui, waarschuwt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. “Het leidt op den duur tot het uitvallen van functies in de hersenen. Er zijn vanuit de psychologie onderzoeken gedaan naar de hippocampus, het orgaan in je hersenen dat vertaald kan worden als een natuurlijk navigatiesysteem. Dat is bij taxichauffeurs in Londen, die de hele kaart uit hun hoofd moeten leren omdat ze niet mogen vertrouwen op de navigatie veel zwaarder ontwikkeld”.  Aan de andere kant hebben mensen die altijd op hun navigatie rijden en helemaal niet meer zelf kijken waar ze zijn veel minder verbindingen in hun hippocampus. Van activiteit is nauwelijks nog sprake. “Dus je kunt zien dat we steeds dommer worden doordat we onze hersenen niet meer gebruiken. We zijn van nature lui, dus onze hersenen zijn ook lui: als ze iets niet hoeven te doen, dan doen ze het niet meer. De neiging om niét heel veel te doen, is erg groot, dus ik ben toch bang dat smart mobility domme bestuurders oplevert”. +++

+++ De Duitse auto-industrie toeleverancier Bosch steekt geen geld meer in onderzoek naar, of de productie van, batterijcellen voor ELEKTRISCHE auto’s. Om een leidende positie op die markt te veroveren was zeker 20 miljard aan investeringen nodig en dat vindt Bosch te veel geld. Bovendien denkt het Duitse bedrijf niet op te kunnen tegen de concurrentie uit China en andere Aziatische landen waar de kosten veel lager zijn. Bosch zegt een bestaande joint venture met een Japans bedrijf op het gebied van batterijcellen op. Ook wordt de overgenomen startende onderneming Seeo, die zich bezig houdt met vaste cellen, weer verkocht. “Het gaat niet om een vraagstuk van technische aard, het gaat om een economische vraag. Bovendien is er geen autotoeleverancier zo breed ingesteld als Bosch, zelfs zonder cellenproductie”, zegt CEO Volkmar Denner in een vraaggesprek met Automobiel Management. Bosch wil nog wel de batterijsystemen leveren maar haalt de cellen dan elders. “Bosch wil in 2020 partner nummer één van de voertuigindustrie zijn bij de elektrische mobiliteit. Daarom houden we vast aan de productie van batterijsystemen, de pure cellenfabricage is niet doorslaggevend”, zegt Rolf Bulander die binnen Bosch verantwoordelijk is voor Mobility Solutions. +++

+++ Hoe lang houdt FORD het nog vol in Europa? De Amerikanen maken in onze marktregio nauwelijks winst, maar lijkt er een erezaak van te maken om niet op te geven. Bij General Motors heerst een andere bedrijfscultuur. Die stootte zonder een traan te laten zijn Europese dochter Opel af. Waarom blijft Ford er dan wel in geloven? Wellicht omdat zij met 1,56 verkopen in 2017 afhankelijker is van de Europese markt dan het grotere General Motors. Maar Ford heeft in onze marktregio een zware kostenstructuur, met 54.000 werknemers en 16 fabrieken. Daardoor is het moeilijk om hier iets te verdienen. Nadat Ford tussen 2011 en 2014 liefst 3,1 miljard dollar verloor in Europa, slaagde het er in 2016 weer in om geld te verdienen: 1,6 miljard dollar voor belastingen. In 2017 viel dat terug naar 234 miljoen, terwijl bij de fabrikant datzelfde jaar in de Verenigde Staten 7,5 miljard dollar aan de strijkstok bleef hangen. Dit betekent dat Ford per werknemer in Noord-Amerika 75.000 dollar verdient tegenover 4.300 dollar per personeelslid in Europa. In 2016 gaf Ford aan dat het in 2021 een operationele winstmarge wil halen van tussen de 6 en de 8 procent. Maar daar is zij momenteel ver van verwijderd: vorig jaar bedroeg het rendement slechts 0,8 procent. Omdat het Verenigd Koninkrijk de belangrijkste Europese afzetmarkt is voor Ford, heeft het bedrijf relatief zwaar te lijden onder de gevolgen van de Brexit. De Amerikanen schatten in dat zij vorig jaar circa 600 miljoen dollar heeft verloren door de daling van het pond. En de dreiging van importbelastingen tussen Groot-Brittannië en Europa is allesbehalve geruststellend voor Ford, die motoren bouwt in het Verenigd Koninkrijk voor haar autofabrieken op het vasteland. “Ford lijkt geen levensvatbare activiteiten te hebben in Europa”, aldus Max Warburton, analist bij Bernstein Research. Toch denkt hij niet dat Ford op korte termijn zal vertrekken uit Europa. Toch kunnen uiteindelijk kritische aandeelhouders de fabrikant dwingen om de minst winstgevende bedrijfsonderdelen af te stoten. En dat is zondermeer de Europese divisie. Dat er voor de Mondeo, S-Max en Galaxy geen directe opvolgers zijn gepland, is een veeg teken. +++

+++ MAZDA geeft de 2.0 SkyActiv-G motor van de MX-5 een upgrade. Daardoor stijgt zijn vermogen van 160 naar 184 pk. In het vederlichte Japannertje is dat een niet te verwaarlozen boost. Voor het extra vermogen zal de motor wel meer toeren moeten maken, maar dat zal de pret bij de doelgroep van de MX-5 niet drukken. Ook de relatief beperkte prijsstijging van 700 euro zal geen sta in de weg zijn.

+++ PSA heeft afgelopen jaar goede resultaten geboekt. De operationele winst kwam met 4 miljard euro bijna een kwart hoger uit dan in 2016. De brutomarge kwam in de autodivisie van Peugeot, Citroën en DS uit op een record van 7,3 procent. De omzet steeg met ruim 11 miljard euro naar 65,2 miljard euro. Daarvan kwam 7,2 miljard euro van het vorig jaar aangekochte Opel/Vauxhall. Verder verkocht de groep inclusief Opel/Vauxhall 3,63 miljoen voertuigen. Dat is 15 procent meer dan in het voorafgaande jaar. PSA blijft daarmee overigens op ruime afstand van de ‘grote jongens’ (Volkswagen, Renault-Nissan en Toyota) die rond de 10 miljoen voertuigen zitten. CEO Carlos Tavares is tevreden dat zijn strategische plan ‘Push to Pass’ nu duidelijk resultaten afwerpt: “Peugeot, Citroën en DS boeken uitstekende resultaten, met voor de 4de keer achter elkaar een belangrijke vooruitgang. Hiermee bewijzen we dat we in staat zijn om een winstgevende en duurzame groei te leveren. Onze slagvaardige, op de klant gerichte en sociaal verantwoorde benadering maakt alle verschil. De acquisitie van Opel en Vauxhall biedt een grote kans om de omzetontwikkeling verder op te voeren”. In de cijfers is wel te lezen dat er eind december 416.000 auto’s bij de dealers in voorraad stonden, oftewel 10.000 meer dan een jaar eerder. Voor het lopende jaar verwacht PSA een stabiele automarkt in Europa, een groei van 10 procent in Rusland, 4 procent afzettoename in Zuid-Amerika en slechts een bescheiden groei van 2 procent op de Chinese automarkt. PSA stapt aan boord van een Europese accugigant voor elektrische auto’s. “We hebben een strategisch belang in het voorkomen van een concentratie van toeleveranciers in Azië”, aldus Tavares. De CEO zegt zijn steun toe aan de Franse overheid voor het oprichten van een Europese fabrikant van batterijen voor elektrische auto’s. “PSA is een enthousiast voorstander van het creëren van een Europese kampioen in de ontwikkeling en productie van accu’s voor elektrische auto’s”, aldus Tavares. Rivaal Renault koopt zijn accu’s nu in bij het Koreaanse LG Chem, maar volgens de CEO van dit bedrijf, Carlos Ghosn is er ruimte voor een Europese speler, mits deze kan concurreren met Aziatische aanbieders. De Europese Commissie wil autofabrikanten en chemieconcerns samenbrengen om samen een toonaangevende speler op te zetten op het gebied van batterijen, naar het voorbeeld van Airbus in de luchtvaartindustrie. Op een aantal autofabrikanten na die zelf accupakketten samenstellen, heeft Europa vrijwel geen eigen productie op dit gebied. De markt wordt nu gedomineerd door Chinese en Koreaanse bedrijven zoals LG en Samsung. +++

+++ RENAULT en Nissan zouden in gesprek zijn over een fusie. De Franse en de Japanse automaker zouden hun huidige alliantie opgeven ten faveure van een gezamenlijke nieuwe onderneming. Dat hebben bronnen rond de bedrijven gezegd. Geruchten over een mogelijke uitbreiding van de samenwerking doen al langer de ronde. Daarbij is het belang (circa 15 procent) dat de Franse staat in Renault heeft een heikel punt. Eerdere plannen voor uitbreiding van de alliantie stuiten steeds op tegenwerking van Frankrijk. Onder president Emmanuel Macron zou Frankrijk echter minder problemen hebben met een eventuele verkoop van zijn belang. Wel zou Macron garanties willen hebben over werkgelegenheid en investeringen en mogelijk een ”gouden stem” voor strategische beslissingen. Renault heeft nu een belang van 43 procent in Nissan, terwijl het Japanse bedrijf op zijn beurt 15 procent van Renault in handen heeft. Mitsubishi Motors maakt ook deel uit van de huidige alliantie, maar het is onduidelijk of dat bedrijf al in de fusieplannen voorkomt. De onderhandelingen over een fusie worden geleid door Carlos Ghosn, die topman is van beide bedrijven. Het fusiebedrijf zou hoofdkantoren in Frankrijk en Japan willen houden, maar het moederbedrijf in Londen of Nederland willen neerzetten. Concurrent Fiat Chrysler Automobiles is bijvoorbeeld in naam een Nederlands bedrijf. +++

+++ TESLA roept de Model S terug vanwege roestgevaar en een fout in de stuurinrichting. Het gaat om exemplaren van voor april 2016. De terugroepactie behelst wereldwijd 123.000 auto’s. Binnen Europa zijn de meeste exemplaren van de Model S verkocht in Noorwegen, Denemarken, Nederland, Duitsland en Zwitserland. Volgens Tesla bestaat de mogelijkheid dat een component van de stuurbekrachtiging excessief kan gaan roesten, vooral in koudere gebieden. De fabrikant gaat het onderdeel vervangen. De fout zou volgens de fabrikant geen gevaar opleveren, maar kan er wel voor zorgen dat de stuurbekrachtiging niet meer werkt. Met de Model X en Model 3 zouden er geen problemen zijn. Tesla was niet bereikbaar voor een verdere toelichting. Tesla kwam onlangs al negatief in het nieuws omdat kredietbeoordelaar Moody’s de rating van de fabrikant heeft verlaagd. Ook waren er leveringsproblemen in Noorwegen en een dodelijk verkeersongeval met een Model X. Naar aanleiding van dit nieuws en de productieproblemen van de Model 3 daalde de beurskoers met 130 dollar naar 260 dollar. De belegger lijkt het vertrouwen dus te verliezen dat Tesla ooit winstgevend wordt. +++

+++ Jongeren betalen ruim 3 keer zoveel auto VERZEKERING premie als 65-plussers. Zij zijn in vergelijking met 2 jaar geleden gemiddeld bijna 40 procent duurder uit. Vooral de premies voor automobilisten tussen de 18 en 24 jaar stegen fors. Zij betalen nu gemiddeld 1.266 euro per jaar voor hun WA autoverzekering. Dat is bijna 3,5 keer zoveel als 65-plussers kwijt zijn. De premies voor jongeren stijgen harder omdat zij meer schade rijden dan ouderen en minder schadevrije jaren hebben opgebouwd. Verzekeraars gaven in 2016 voor het eerst gehoor aan de oproep van de Nederlandsche Bank om hun premies te verhogen. Zij maken al jaren honderden miljoenen euro’s verlies op autoverzekeringen. Onder meer omdat het aantal schades toeneemt en schades duurder worden. Bijvoorbeeld door geavanceerdere technieken in de auto, het vaker toekennen van smartengeld en extremere klimaatomstandigheden. Jongeren betalen op dit moment gemiddeld 898 euro per jaar meer voor hun autoverzekering dan 65-plussers. Begin 2016 lag dit verschil nog op 544 euro. Deskundigen voorzien verdere premiestijgingen en vrezen dat veel jongeren hun autoverzekering straks niet langer kunnen betalen. +++

+++ VOLKSWAGEN gaat Duitse kopers van auto’s met een dieselmotor vanaf april een inruilgarantie geven. Als de klanten binnen 3 jaar na aankoop van een dieselauto getroffen worden door een rijverbod in hun woonplaats of werkplaats, dan kunnen ze hun auto inruilen voor een model met een andere krachtbron. Volkswagen heeft ook een inruilactie voor oudere diesels. Daarmee wil het bedrijf de verkoop van modellen met dieselmotoren op peil houden. In Duitsland staat de diesel ter discussie sinds het emissieschandaal. Steden mogen daar een verbod instellen voor dieselvoertuigen. BMW gaf leaserijders al de mogelijkheid hun diesels in te ruilen. In het najaar van 2015 raakte Volkswagen in opspraak toen bleek dat het bedrijf jarenlang vals had gespeeld bij toelatingstests voor dieselmotoren. Miljoenen dieselauto’s waren voorzien van technologie die ervoor zorgde dat ze in testsituaties veel milieuvriendelijker leken dan zij in de dagelijkse praktijk waren. Volkswagen gaat tevens 37 parkeerterreinen in de Verenigde Staten huren om circa 300.000 dieselwagens te stallen, waaronder een stuk grond in de Californische woestijn bij Victorville. Het gaat om auto’s die het Duitse autoconcern heeft teruggekocht van klanten naar aanleiding van het dieselschandaal. Er worden daarnaast sjoemel diesels geparkeerd in een in onbruik geraakt voetbalstadion in Detroit en op het terrein van een voormalige papierfabriek in Minnesota. Volkswagen heeft gezegd dat het een tijdelijke oplossing betreft en dat het bedrijf de auto’s gewoon blijft onderhouden. Als de Amerikaanse autoriteiten akkoord zijn met aanpassingen aan de wagens dan gaan ze in de verkoop of worden ze geëxporteerd. +++

+++ De VOLVO XC60 is verkozen tot World Car of the Year. Topman Håkan Samuelsson is blij dat de tweede generatie van de SUB in smaak valt. De XC60 liet in de finale de Mazda CX-5 en de Range Rover Velar achter zich. De Volvo werd door een internationale jury, bestaande uit 82 autojournalisten uit 24 landen, verkozen. Vorig jaar ging de prijs naar de Jaguar F-Pace. Het kleine broertje van de XC60, de XC40 won begin deze maand in Genève de Europese Auto van het Jaar verkiezing. +++

Comments are closed.