Nieuwstelex

0

+++ BMW geeft geen vervolg aan de uit 2014 stammende i3 en i8. Beide modellen zijn dappere pogingen om de elektrische auto naar een hoger plan te tillen, maar niet succesvol genoeg om te laten evolueren à la de 3-serie. Daarom begint BMW liever met een schone lei. Met de i3 en i8 moest het elektrische wiel duidelijk nog worden uitgevonden. Het waren in 2014 leuke visitekaartjes van BMW, maar te eigenzinnig om een groot publiek aan te spreken. Dat moet met de i4 wel lukken, die in 2020 op de markt komt. Dat wordt een ‘middle of the road’ elektrische sedan waarmee grote orderaantallen geschreven kunnen worden. En in de basis geschikt om decennialang net zo voorzichtig te evolueren als de 3-serie. +++

+++ BMW moet in Duitsland ruim 11.000 DIESEL auto’s terugroepen. Dat heeft toezichthouder Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) besloten. Het gaat om de modellen 750d en M550d. Die zouden illegale software hebben. BMW had het vorige maand zelf gemeld toen het bedrijf erachter kwam dat de foutieve software was geladen. De software was volgens de fabrikant voor andere modellen ontwikkeld en per ongeluk in het motormanagement systeem van de 2 sedans geladen. Daardoor functioneerde de reiniging van de uitlaatgassen niet naar behoren en stootten de auto’s te veel stikstofoxiden uit. De Duitse justitie deed enkele weken geleden bij BMW een inval vanwege een verdenking van illegale praktijken rond de manipulatie van dieselmotoren. Een woordvoerder van de automaker stelt dat het bedrijf er nog altijd van uitgaat dat de verkeerde software per ongeluk is geladen en dat het geen doelbewuste actie was. +++

+++ Stofzuiger & handdroger fabrikant DYSON gaat nog eens 300 man aantrekken voor de ontwikkeling van elektrische auto’s. De nieuwe divisie telt inmiddels al 400 hooggekwalificeerde werknemers, maar de schatrijke Sir James Dyson wil de zaken in een hogere versnelling brengen. De ploeg werknemers die elektrische auto’s moet gaan ontwikkelen verhuist deze maand naar een nieuwe campus op een voormalig militair vliegveld, Hullavington Airfield. waar ze veel meer ruimte tot hun beschikking hebben. De met stofzuigers schatrijk geworden Dyson heeft eerder gezegd zelf 2,5 miljard euro in het project te zullen steken. Hij hoopt volgend jaar al een elektrische auto uit te brengen, maar dat wordt een model waarvan slechts enkele exemplaren zullen worden gebouwd. Als volgende stap komt er dan een elektrische auto waarvan een oplage van 10.000 eenheden is gepland. Daarna volgt de derde trede: massaproductie. Het Britse bedrijf richt zich daarbij vooral op de ontwikkeling van nieuwe batterijtechnologie waardoor dit essentiële bestanddeel van elektrische auto’s een stuk goedkoper zou moeten worden. +++

+++ Volkswagen lijkt vastberaden om vast te houden aan de dieselmotor. Na de verrassende verklaring van CEO Matthias Müller in Genève (namelijk dat dit type krachtbron een renaissance zal beleven) geeft het merk voortaan een INRUILGARANTIE op zijn diesels in Duitsland, zelfs als de wet zou veranderen. Een paar maand geleden zag het ernaar uit dat Volkswagen alles inzette op elektrische auto’s, maar vandaag lijkt het merk terug te keren op zijn schreden. Na de verklaringen van CEO Matthias Müller in Genève, die zei dat diesels een noodzaak zijn en dat VW ze een nieuwe duw in de rug wil geven, wil het merk nu een nieuw soort garantie lanceren in Duitsland. Zijn dieselmodellen worden daar binnenkort aangeboden met een waarborg: als er ooit nieuwe wetten komen, dan zal het merk ze gratis vervangen. Als er dus een nieuwe wetgeving zou komen die diesels uit de steden weert, dan krijgen de eigenaren gewoon een andere auto. Let wel: de garantie is slechts 3 jaar geldig. Daarmee neemt het merk dus niet bepaald een groot risico, zelfs al blijft de garantie ook nog gelden wanneer de auto wordt doorverkocht. Het lijkt vooral een opsmukoperatie om het vertrouwen van het publiek terug te winnen. Dat is ietwat moeilijk te begrijpen na de enorme communicatiestrategie rond de ontwikkeling van elektrische auto’s. Maar de werkelijkheid is anders dan het plaatje dat Volkswagen ophangt: het bedrijf spreekt in 2 talen en heeft beslist om de komende 5 jaar 90 miljard euro te investeren in de ontwikkeling van verbrandingsmotoren. +++

+++ JAGUAR wil meer duidelijkheid in haar gamma. Momenteel kan je bij de F-Type kiezen uit een 4-pitter, een 6 cilinder (de S) of een V8 (de R). De laatste is er ook in extra gespierde SVR versie. Inmiddels is er ook van de F-Pace een SVR uitvoering. Jaguar geeft daarmee aan dat dit sportieve label ‘here to stay’ is. Ook de S badge (tevens verkrijgbaar op de XE, XF en F-Pace) is een blijvertje. Maar de dagen van de R modellen zijn geteld, zo laat de topman van de Jaguar SVO divisie, Wayne Burgess, weten. Hij meent dat er te weinig verschil is tussen de F-Type R (met 550 pk sterke V8) en de F-Type SVR (met een 575 pk variant van dezelfde motor). Burgess stelt dat de R modellen daarom overbodig zijn geworden. Betekent dit ook het einde van de XJR? Ja, want zijn voor 2019 gepland opvolger wordt volledig elektrisch … +++

+++ De gloednieuwe NISSAN Leaf is nog maar kort op de markt, maar hij wordt nu al her en der op internet bekritiseerd omdat hij moeilijk om kan met meerdere (2 à 3 keer) snelle laadbeurten per dag. Het laadvermogen valt na een paar keer pijlsnel terug. Erg vervelend voor wie van plan is om lange afstanden in korte tijd af te leggen met een Leaf. Het probleem zit hem in de afwezigheid van een temperatuurbeheer voor de batterij. Na een paar snelle laadbeurten wordt die zó warm, dat het laadvermogen kunstmatig moet worden verlaagd van 45 naar 22 kW. Veel klanten hebben dit al ondervonden en zijn teleurgesteld. +++

+++ Volkswagen reageert op het SJOEMELSOFTWARE schandaal met het aanbod om gratis en voor niets aanpassingen aan de motor door te voeren. Maar helaas functioneren de getroffen auto’s daardoor niet meer zo goed als voorheen. Uit Brits onderzoek blijkt dat tenminste de helft van de respondenten er spijt van heeft gehoor te hebben gegeven aan de oproep om de software door de dealer op orde te laten brengen. Zij klagen over een hoger verbruik, verminderd vermogen, elektronische storingen of stilvallende motoren. Van de respondenten meldt 2 procent dat de motor na de update compleet in de soep is gelopen. Dit zorgt er voor dat occasionkopers met een grote boog om tweedehands Volkswagens heen gaan lopen, met alle consequenties voor de inruilwaarde van dien. De eigenaren van een TDI worden zo dubbel getroffen. +++

+++ De president van de VERENIGDE STATEN , Donald Trump is van plan om de milieuregels voor de autosector, die onder zijn voorganger Barack Obama zijn ingesteld, deels terug te draaien. De aankondiging is een overwinning voor de auto-industrie en oliemaatschappijen. Het gaat om regels voor personenauto’s en lichte pick-ups die tussen 2022 en 2025 worden gebouwd. Obama wilde dat auto’s zuiniger zouden worden en minder brandstof zouden verbruiken. Daarmee moest de uitstoot van broeikasgassen worden teruggebracht. Overheidsorganisatie Environmental Protection Agency (EPA), die sinds de komst van Trump onder leiding staat van de Republikein Scott Pruitt, heeft aangekondigd de regels echter aan te passen. “De beslissing van de EPA onder Obama was fout”, zo laat Pruitt weten. De regelgeving zou politiek gekleurd zijn en gebaseerd op onjuiste aannames. Pruitt zegt verder dat de EPA met regelgeving komt waarmee “fabrikanten betaalbare auto’s kunnen blijven bouwen, die wel steeds schoner en veiliger worden”. Trump trok zich eerder al terug uit het klimaatakkoord van Parijs. Californië heeft een uitzonderingspositie waardoor het zwaardere eisen mag opleggen. Pruit wil die positie herzien. “Federalisme betekent niet dat een staat (Californië, red.) de standaard kan dicteren en opleggen aan de rest van het land”. Obama wilde dat nieuwe auto’s ongeveer de helft minder brandstof zouden verbruiken. Er zijn nog geen concrete plannen/verwachte ingangsdata vrijgegeven. +++

+++ De VOLKSWAGEN Groep denkt na over een grote ombouwoperatie van het hele concern. “Daarbij gaat het ook over vragen over de governance en de toekomst op lange termijn van onze ondernemingsstructuur en de structuur van onze bedrijven, dat is duidelijk. We hebben onze eigen ideeën, men moet ons even de tijd laten om die plannen te ontwikkelen”, aldus CEO Matthias Müller. Eerder werd al bekend dat de Volkswagen Groep de vrachtwagendivisie (MAN en Scania) op eigen benen wil zetten en vervolgens ook naar de beurs wil brengen. Dat blijkt echter slechts een onderdeel te zijn van een meeromvattend plan om de hele groepsstructuur open te breken. Eén van de opnieuw opgedoken ideeën is om de merken meer zelfstandigheid en vrijheid te geven. De huidige structuur met 12 aparte merken onder één holding zou te star zijn om snel te kunnen reageren op de ontwikkelingen in de autowereld. Een alternatief is om bepaalde merken in groepen te clusteren, zoals Bentley, Lamborghini bij Audi en Porsche, of Skoda en Seat bij elkaar. De huidige Raad van Bestuur is volgens Automobiel Management over al die plannen al een tijd in gesprek met alle betrokkenen waaronder de ondernemingsraad en de families Porsche en Piëch als grootste aandeelhouders. Een groot probleem daarbij is dat de werknemers via de vakbonden momenteel een zware stem in het kapittel hebben en weinig genegen zijn om die invloed uit te laten hollen. +++

Reageren is niet mogelijk.