Patatje oorlog: Porsche Mission E Cross Turismo

0

Porsche is bloednerveus geworden van Tesla. Deze nieuwe Amerikaanse concurrent heeft vorig jaar in Europa meer exemplaren (14.000 stuks) weten te verkopen van de Model X dan de Duitsers van de Cayenne. Op de thuismarkt was dat niet anders. En dat terwijl de Cayenne omzet/winsttechnisch het belangrijkste model is. Porsche moet dus snel met een beter antwoord komen op de Model X. Dat is deze conceptstudie.

Je kan Porsche niet verwijten dat zij de populariteitsstijging van elektrische auto’s niet heeft zien aankomen. In de pijplijn zit de Mission E, een sportsedan die in 2019 productierijp moet zijn. Dat wordt kort door de bocht een emissieloze, compactere variant van de Panamera, oftewel een sportsedan. Niet echt geschikt om de Tesla Model X mee te beconcurreren dus. Maar met deze Cross Turismo uitvoering moet het wel lukken. Denkt Porsche.

Autointernationaal.nl vindt de Mission E Sport Turismo een patatje oorlog / kapsalon op wielen. Het is een bonte ingrediëntenmix van de techniek plus basiscarrosserie van de Mission E, maar dan verbouwd tot een meer praktische (Sport Turismo) stationwagon vorm. Het ontwerp staat ook wat hoger op zijn poten en verder is het koetswerk voorzien van ruig ogend plastic. Kortom, het is een soort Opel Insignia Country Tourer, maar dan anders. De noodmaatregel om de Tesla Model X mee te beconcurreren moet in 2021 productierijp zijn.

Van kilometers afstand valt te zien dat de 1,42 meter lange Mission E Cross Turismo geen echte SUV is. Eerder dus een terreinlook stationwagon oftewel een elektrisch alternatief voor de Audi A4/A6 Allroad en de Volvo V60/V90 Cross Country. Net als de gewone Mission E beschikt de 4,95 meter lange en 2 meter brede Cross Turismo variant over 2 elektromotoren (op elke as 1 exemplaar) met een gecombineerd vermogen van 600 pk. De actieradius bedraagt 500 km.

Voor de sprint naar 100 km/u wordt 3,5 seconden opgegeven. Daarmee is hij sneller dan de Model X 100D. Vierwielbesturing moet de Porsche sowieso lichtvoetiger (bij lage snelheid) en stabieler (op hoger tempo) maken dan de Tesla. Adaptieve luchtvering kan de grondspeling met maximaal 50 millimeter vergroten als de ondergrond daar om vraagt. Wordt het terrein écht te ruig, dan kunnen uit de kofferbak de (elektrische) mountainbikes worden gepakt. Die kunnen in speciale houders worden vervoerd.

Vanzelfsprekend laat de achterbankleuning zicht platleggen. Voorin kijkt men op een groot en breed display. In de binnenspiegel zit een camera die de ogen van de bestuurder in de smiezen houdt. Zodra de techniek ontdekt dat hij/zij naar een bepaalde meter kijkt, wordt deze in het analoge instrumentarium direct uitvergroot. Optioneel kan de Mission E Cross Turismo geleverd worden met een drone. De beelden die dit apparaat maakt, kunnen vervolgens op een display in het dashboard worden weergegeven.

Al met al is de Mission E Cross Turismo een échte Porsche. Om te zien en misschien ook wel om mee te rijden. Verder komen hightech fans niks tekort. Maar is dit een écht alternatief voor de machtig hoge Tesla Model X? Nee, daar is meer voor nodig. Een compleet nieuwe generatie Cayenne bijvoorbeeld. Maar ja, die is pas in 2025 klaar …

Reageren is niet mogelijk.