Prijsindicatie Maserati Levante Trofeo

0

Er leiden meer wegen naar Rome. Ook als het om een Italiaanse snelle SUV gaat. Alfa Romeo bewandelt bij de Stelvio de ‘Quadrifoglio weg’, oftewel door de montage van de dubbel geblazen V6 motor uit de gelijknamige Giulia. Die strategie heeft de snelste SUV ooit op de Nürburgring opgeleverd. Maserati koos voor een andere route, namelijk om de Levante te voorzien van de 3,8 liter V8 motor van de Ferrari Portofino.

De zogeheten Trofeo uitvoering beschikt daardoor over 590 pk en 730 Nm. Dat is voldoende om in 3,9 seconden naar 100 km/u te sprinten. Iets wat sommige recente sportwagens van Ferrari niet eens lukt. In de eigen Quattroporte GTS is de 3,8 liter V8 motor goed voor 530 pk en 710 Nm. Dat levert 4,7 seconden als acceleratietijd op.

Maserati belooft een topsnelheid van 304 km/u. Dat maakt de Levante Trofeo onmiskenbaar tot een zeer snelle SUV: de BMW X5 M (250 km/u), de Mercedes-AMG GLE 63 S (250), de Porsche Cayenne Turbo (286), de Range Rover Sport SVR (280) en zelfs de nagelnieuwe Jaguar F-Pace SVR (283) zijn allemaal langzamer. Gelukkig is het Q4 Intelligent All-Wheel Drive systeem afgestemd op het toegenomen prestatiepotentieel.

Maserati heeft van de Levante Trofeo geen wolf in schaapskleren gemaakt. De snelle topuitvoering van de SUV is voorzien van dikkere bumpers, 4 ovalen uitlaatpijpen in een donkere finish, meer geprononceerde koolstofvezel dorpels, grotere luchtinlaten, dikke spoilers, een speciale grille en liefst 22 inch grote Orione velgen. Er zijn de nodige donkere accenten, waardoor het getoonde matgrijze exemplaar extra sinister uit de hoek komt. De remklauwen zijn leverbaar in de kleuren rood, blauw, zwart, zilver of geel.

Matrix LED koplampen (oftewel actieve verlichting met extra ‘scherp’ getekende daglampen), 2 koelopeningen in de motorkap (voor een betere koeling van de cilinderkoppen) en het Trofeo opschrift bij het Maserati logo op de C stijl maken de uiterlijke wijzigingen compleet. Binnenin zijn sportstoelen met luxueuze Pieno Fiore vol nerf lederen bekleding gemonteerd en het dashboard is verfraaid met mat koolstofvezel accenten en een Trofeo logo. Dat is ook in de hoofdsteunen te vinden. Alle bekledingen hebben contrasterend stiksel.

Maserati heeft ook diverse aanpassingen aan het onderstel gedaan en de gewichtsverdeling is precies 50:50, wat zorgt voor een optimale balans in bochten. De Trofeo uitvoering heeft een extra rij stand: Corsa. In deze setting worden bij het accelereren kleppen in de uitlaat open gezet, verbetert de motorrespons, schakelt de 8-traps automaat sneller, staat de luchtvering in een lagere stand (oftewel: is er minder grondspeling), is de actieve demping straffer en laten de elektronische gripsystemen meer ‘speelruimte’ toe.

De productie van de Levante Trofeo start deze zomer in de Maserati fabriek in Mirafiori bij Turijn (Italië). De nieuweling wordt als eerste leverbaar in Noord-Amerika. Europa volgt later. Voor de prijs kan Autointernationaal.nl een indicatietarief van minimaal 215.000 euro noemen. Dat is ruim 65 mille meer dan de 430 pk sterke 3,0 liter V6 versie moet opbrengen. De in de inleiding genoemde Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio is bijna 90 mille goedkoper, maar dan moet je het toen met 510 pk en 283 km/u als topsnelheid.

Comments are closed.